Haalbijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Re: Haalbijen

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 17 apr 2017, 10:58

Hoi Hans,

Toch, als je een keertje tijd hebt, een voordracht van Gerhard Liebig bijwonen :whistle: :whistle: :whistle:

Groeten..................

Gerard

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door Hans van der Post. » ma 17 apr 2017, 11:25

Gerard dank voor de invitatie. In mijn leerperiode was er geen mogelijkheid van een taal te leren. Daarom is schriftelijk erg prettig.
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door bee-tree » di 18 apr 2017, 07:51

In het Duitse Aschendorf was Paaszaterdag al een rookGORDIJN te zien van paasvuur.
Bij het clubgebouw van de imkersvereniging staan aan de buitenkant
prachtige informatiepanelen.
Bij elk bezoek fris ik er mijn geheugen op. Zo ook de kennis over de levensduur van bijen.

Eén zin zette me aan het rekenen; namelijk de zin :
"De koningin leeft 35 keer langer dan de werkbijen".
Ik ga er van uit dat het om de gemiddelde levensuur gaat van dié koninginnen,
welke de imker niet voortijdig aan hun einde helpt.
In de (verouderde ?) vakliteratuur kan de koningin 5 jaar worden.
In ons forum zijn meldingen in 2013 of 2014 dat sommige imkers nog tevreden zijn
over koninginnen van 8 jaar oud.

Ik ga uit van de levensverwachting van 5 jaar oftewel 5 x 365 dagen = 1825 dagen.
Dat is een periode van 35 x 52 dagen. Dus een werkbij zou 52 dagen leven,
dus iets korter dan 2 maanden,
dus zeg maar voor het gemak:
21 dagen als 'huisvlijtbij'
en 31 dagen als 'buitenbij' of 'UITsloofster' of 'drachtbij'. Zj. :b10:

P.S. Ik ga er van uit dat de Aschendorfer-imkers ons geen rad of rookGORDIJN
voor de ogen draaien of leggen. Er was geen imker te bekennen.
Wel een fraaie bijenvilla met kasten en korven en insectenhotels.
Er was om 18 uur ook geen bij te bekennen.

Dat gordijn twee keer met hoofdletters geschreven is,
heeft te maken met het feit dat in Aschendorf de fabriek staat
van de bekende ADO-gordijnen.
De merknaam heeft zij bedacht met de eerste letter
en de zevende en achtste letter van Aschendorf in het Emsland :idea:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door ErikS » di 18 apr 2017, 09:02

@Gerard Boswinkel,

Je eerste "onderbouwing" is een verwijzing naar een voordracht en ligt niet vast. Graag zou ik een schriftelijke onderbouwing zien waar ik iets mee kan, ook namens de andere forumleden. Wat ik me herinner is de strekking van de voordracht dat vliegbijen de leeftijd van 3 weken niet halen. In extreme gevallen kunnen bijen in het voorjaar zoveel broed moeten voeren dat ze niet als haalbij actief kunnen worden en in de kast overlijden. Maar dat zijn uitzonderingen en geen regel. Dus niet meer dan een zwakke onderbouwing van je nogal boute bewering.
Je 2e onderbouwing moet "tussen de regels" gelezen worden, volgens je eigen woorden. Dit is helemaal geen onderbouwing. Je zou het een aanwijzing kunnen noemen maar niet meer dan dat.

Dus Gerard, een herhaling van mijn eerdere opmerking.
"Je trekt van leer...... Maar ik mis argumenten, heb je ook onderbouwing van je beweringen?????? "

mvg,

Erik

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door Hans van der Post. » di 18 apr 2017, 09:21

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Hans,

Toch, als je een keertje tijd hebt, een voordracht van Gerhard Liebig bijwonen :whistle: :whistle: :whistle:
Groeten..................
Gerard
OK Help ons forumleden uit ons lijden van onwetendheid. :think:
Je hebt de voordracht bijgewoond wat is de uitkomst/oorzaak van het korter leven van bijen?
!Hans.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door szx2js » di 18 apr 2017, 13:29

In het boek 'Volksentwicklung bei der Honingbiene' van Imdorf, Ruoff en Fluri wordt een hoofdstuk gewijd aan de levensduur van bijen. Er wordt o.a. gezegd:
- de levensduur is variabel, verschillende onderzoeken geven een leeftijd van 15 tot 48 dagen voor zomerbijen en 170 tot 243 dagen voor winterbijen.
- de levensduur is mede genetisch bepaald en kan dus per volk en per ras verschillen; bijv. Ligustica's leven in de regel korter dan Carnica's;
- de levensduur is o.a. zeer sterk afhankelijk van de beschikbaarheid van goed stuifmeel net na de geboorte van jonge bijen
- de levensduur is ook afhankelijk van de broedverzorging en de kwaliteit van de voeding van de larven

Persoonlijke noot: Gezien de wisselende weersomstandigheden in het voorjaar en de beperkte hoeveelheid bijen om het broed te verzorgen zou het goed mogelijk zijn dat de potentiele levensduur van voorjaarsbijen verkort wordt. De overgang van huis- naar haalbijen is afhankelijk van het juvenielhormoon. Bij een matige broedverzorging en tekort aan goed stuifmeel is de overgang naar haalbij vroeger.

Haalbijen hebben een 'technische levensduur' van 800 vliegkilometers. Bij verderaf gelegen drachten, kou en wind zullen ze dus eerder versleten zijn en korter leven.

Ben

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door Hans van der Post. » di 18 apr 2017, 13:43

Dank Ben!
Als je er over nadenkt is het duidelijk dat niet normale omstandigheden de levensduur van bijen verkort.
Ik heb dit altijd al gedacht.
!Hans.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 21 apr 2017, 20:47

Hoi Erik en Hans,

Het bewijs dat Gerhard Liebig liet zien waren een aantal grafieken vergelijkbaar met afbeelding 15 van de link die hierboven gegeven is. Echter Gerhard Liebig heeft 10 tot 15 jaar aantallen bijen geschat en heeft altijd vergelijkbare grafieken verkregen als afbeelding 15. Erik, dan begint die aanwijzing van jou toch wel op een bewijs te lijken.

@Ben: Opnieuw In afbeelding 15 en 14 van de link vind je een piek in zowel de hoeveelheid broedcellen en het aantal bijen. Juist in dit deel van de ontwikkeling verzorgd elke bij slechts één larve. Toch blijft het aantal bijen steken op nog geen 25000 bijen. Kijkend in het model van afbeelding 2, verwacht je tenminste 30000 bijen in je volk bij een gemiddelde levensverwachting van 20 dagen (dat is nog geen drie weken he). Dus gemiddelde levensverwachting van de bijen < 20 dagen. Gerhard Liebig is het dus niet eens met de conclusies die Imdorf et al trekken. Dit naar aanleiding van zijn meer dan 10 jarig onderzoek naar het schatten van bijenpopulaties.

Dan nog even een vraagje aan Erik. Waar kan ik het heldere bewijs vinden dat bijen zes weken oud worden? Graag een verwijzing zodat ik ook even kan lezen welke proeven er gedaan zijn.

Groeten...............

Gerard

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door ErikS » vr 21 apr 2017, 21:17

Hallo Gerard,

Nog steeds praat je alleen maar en laat geen concrete resultaten of meningen zien. En wat je nu "bewijs" noemt was eerst "wat je tussen de regels moest lezen". Make up your mind! Zo voer je geen discussie op een serieus niveau.
Als je de grafieken waar je naar verwijst goed bekijkt moeten je een paar dingen opvallen. bv de interval van de schattingsmomenten en de horizontale schaal.

Ik heb beweerd dat de leeftijd van een bij geen vaststaand getal is, maar van een aantal omstandigheden afhangt. Jij begint zelf over een levensduur van 6 weken van bijen. Je vraagt aan mij een bewijs voor een bewering die ik niet gedaan heb........... raar vraagje.

mvg,

Erik.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 24 apr 2017, 21:41

Hoi Erik,

Rustig aan jochie!! Nog even een antwoord op jouw opmerkingen:
Nog steeds praat je alleen maar en laat geen concrete resultaten of meningen zien.
Ik heb de presentatie van Gerhard Liebig wel toegestuurd gekregen. Ga er echter geen slides van delen omdat ik daar geen toestemming voor heb. Wel heeft Gerhard Liebig deze onderzoeken in één van de Duitse bijenbladen gepubliceerd. Reactie aangepast door de beheerder met medeweten van de schrijver.
Als je de grafieken waar je naar verwijst goed bekijkt moeten je een paar dingen opvallen. bv de interval van de schattingsmomenten en de horizontale schaal.
Erik, Gerhard Liebig werkte in die tijd als wetenschappelijk medewerker aan de Landesanstalt für Bienenkundeuniversiteit van Hohenheim. Hij maakt gebruik van de Liebefelder schattingsmethode. Reactie aangepast door de beheerder met medeweten van de schrijver.
Zie :
https://www.bienenjournal.de/fachberich ... -erfassen/
Ik heb beweerd dat de leeftijd van een bij geen vaststaand getal is, maar van een aantal omstandigheden afhangt.
Sorry, ik dacht dat jij ook behoorde tot de groep die vindt dat de bij zes weken leeft. Dan is deze vraag voor Hans van der Post bedoeld die in zijn eerste reactie schreef: 3 weken binnendienst, 3 weken buitendienst.

Groeten....................

Gerard Boswinkel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten