zwermpje 26 september

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: zwermpje 26 september

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 10 okt 2008, 14:10

Wie heeft dezelfde ervaringen? Wie heeft al redelijk veel gevoerd maar twijfelt of er al voldoende voer is opgeslagen?

JP

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door LWPisa » vr 10 okt 2008, 17:10

Neuh mijn kasten zitten tjokvol oa door de sneeuwbes.
Had jij geen sneeuwbes dit jaar JP?

L

ps: ik heb ook weer een minivolk erbij...een oude moer die gesneuveld was of min of meer stil wisselend had een paar doppen aangezet...het was te laat en het volk te groot om risico te nemen dus heb ik het verenigd en de doppen met extra bijen in een 3ramer gezet...daar zit nu ook een bevruchte moer in en een mooie ook. Isoleren en voeren en zien of ie het haalt...

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Dirk Blanken » za 11 okt 2008, 18:24

Pisa,
Ik snap er niet veel van.
In dat grote volk zit daar nu nog de oude koningin die de bijen proberen te vervangen.
Als dat zo is dan is je grote volk waarschijnlijk darrenbroedig in het voorjaar en de kleine 3 ramer heeft geen tijd gehad om voldoende winterbijen aan te zetten dus die haalt het waarschijnlijk ook niet of komt uit de winter met zeer weinig bijen wat de kwaliteit van de koningin niet ten goede zal komen.
Ik denk dat het beter was geweest om de moer op te zoeken en die te vervangen door de moer die nu in de 3R zit.
In Oktober kan je net zo makkelijk de koningin wisselen als in het voorjaar als je dan nog een raam met eitjes en jonge larven van de nieuwe koningin erbij doet en de koningin voor de zekerheid ernaast in een kooitje met suikerdeeg dan gaat het gegarandeerd goed.
Ev doppen worden dan opgeruimd maar als je ze tegen komt zou ik ze breken.
Als diezelfde oude koningin er nog in zit zitten er nu waarschijnlijk al weer nieuwe stille moerdoppen in.
Wat ik ook niet begrijp is dat je zo laat nog in je volken zit te spitten, ik doe dat vanaf half augustus niet meer.
Als er dan toch nog een stille moerswisseling komt, het zij zo, dan is het volk hoogstwaarschijnlijk darrenbroedig in het voorjaar maar is meestal dan geholpen met een nieuwe koningin in maart.
Als het volk half augustus vol in broed zat met een leggende koningin dan zijn er voldoende winterbijen, bijen die geen broed verzorgd hebben als de moer niet meer goed kan leggen.
Maar het kan ook gebeuren dat de moer met onbevruchte eitjes doorgaat met leggen en dan blijft er weinig over in het voorjaar afh. van het tijdstip waarop de moer geen bevruchte eitjes meer kan leggen.
Maar dit zijn uitzonderingen zeker als de meeste volken een jonge moer hebben, ik hou alleen topmoeren het 2e productie jaar aan en goede teeltmoeren worden na het 2e jaar of soms al in het 2ejaar beperkt in de eiproductie zodat ze 4 jaar of langer meekunnen.
Als er een slecht voorjaar is geweest wat betreft de bevruchting(weer) dan worden bijna alle moeren van dat voorjaar vervangen het jaar daarop.
Ik weet dat als je een paar volken hebt probeert om die steeds door de winter te halen.
Beter is altijd een paar reserve volkjes te houden zodat je tot half augustus problemen kan oplossen, daarna zijn ze voor het voorjaar.
Dat geeft rust en voorkomt de drang om steeds in de herfst te controleren.
Overigens het is vreemd maar de meeste darren hebben nu wel weer sperma waarschijnlijk het gevolg van de inwintering met suiker waarbij ze goed verzorgd worden omdat er schijndracht is.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 12 okt 2008, 01:14

Neuh mijn kasten zitten tjokvol oa door de sneeuwbes.
Had jij geen sneeuwbes dit jaar JP?

L

ps: ik heb ook weer een minivolk erbij...een oude moer die gesneuveld was of min of meer stil wisselend had een paar doppen aangezet...het was te laat en het volk te groot om risico te nemen dus heb ik het verenigd en de doppen met extra bijen in een 3ramer gezet...daar zit nu ook een bevruchte moer in en een mooie ook. Isoleren en voeren en zien of ie het haalt...


Hoi Lennard,

ik heb het wel eens vaker genoemd hier op het forum geloof ik. Zodra de linde hier (Groningen/Haren) is uitgebloeid, is mijn dracht helemaal op. Tenzij ik zou gaan reizen naar groenbemesters, maar dat heb ik de laatste twee jaar niet meer gedaan vanwege tijdsgbrek.
Ik ben dit jaar al heel vroeg begonnen met invoeren. Mijn Groningse stand kent nu nog wel heel veel klimop en een beetje andere dracht.
Op zich ben ikniet ontevreden over hoe mijn volken ervoor staan.
Mijn Friese stand kent bijna niets meer qau dracht.

De stand waar ik eerder zat (in Friesland) kende heel veel Symphoricarpus chenaultii...maar de gemeente heeft al de plantsoenen met deze bodembedekker vervangen door gras omdat dat per vierkante meter goedkoper is om te beheren (wat onbegrijpelijk is).

Heb vanavond nog eens 60 kg aan suikerpakken opgehaald voor tien volken. Dit is echt laatste wat ga ik voeren. Dan heb ik het ook helemaal gehad ermee en moeten ze het prima kunnen redden.
Ik wil mijn volken pas laat in voorjaar weer open maken (ergens eind april en meteen veel kunstraat geven. Een beetje extra voer nu dus is dan niet zo verkeerd.

Verder heb ik ook een geisoleerde drie-ramer (zelf gemaakt en dus niet een drie ramer met isolatie materiaal) weer vol met bijen ingewinterd. Dit volkje had ik in het begin van de zomer in een tien ramer gezet maar was overvallen door wespen. Net nog op tijd kunnen overzetten. Ze hebben afgelopen weken nog een enorme revival gemaakt. (Had ik zelf nog wel op een 6-ramer kunnen zetten.
In mijn zelf geisoleerde 3-ramer heb ik altijd een prima uitwintering. Ze zitten zo maar op een tien-ramen in het voorjaar.

jp

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door LWPisa » zo 12 okt 2008, 11:38

Sorry Dirk...ik was even onduidelijk...

Bij controle van het grote volk zeg een dikke maand geleden trof ik 2 doppen aan en voor de rest geen eieren. Of de moer is gesneuveld, of er werd van moer gewisseld. Ik heb ze (met vrij slecht weer) nagekeken en geen oude moer gevonden en gezien de volksgrootte geen risico genomen en verenigd met een klein volk met goed leggende jonge moer. Die ook goed is aangenomen en flink veel broed heeft aangezet, het grote volk draait gewoon door. De moer die het nu heeft is de enige "echt onverwante" van de moeren die ik nu heb, dat zijn verder allemaal zussen. Het is een interessant beest, ze komt uit een grote wageningse populatie en is bevrucht in Delft en heeft een vrij oranje volk dat opvallend weinig propolis afzet.

De doppen heb ik met wat bijen in een 3ramer gedaan en dat heeft een klein volkje opgeleverd. Eigenlijk iets te klein naar mijn smaak maar misschien halen ze het naar volgend jaar. We gaan het zien. Het is een leuk volkje om in de tuin te zetten en goed in de gaten te houden. Ik vind het niet zo erg als een toevalsvolk het niet haalt...bedenk dat 5 a 10 volken en 50 a 100 kilo honing voor mij genoeg zijn...

L

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 12 okt 2008, 16:10

Lennard,

ik zou een raam bijen van 1 van je volken afslaan voor het mini volkje. Zo krijgt het meer bijen en neemt de overlevingskans dermate toe. Heb je volgend voorjaar een mooie reserve moer. Zonde van.....vul maar in....om niet op safe te spelen.

JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door A.A. Staals » zo 12 okt 2008, 16:25

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Zonde van.....vul maar in....om niet op safe te spelen.



JP
Nu de moer in een volk gaan zoeken om een raam bijen bij te slaan (die voor het grootste deel weer terug vliegen) dat noem jij safe? Elke keer dat je in een volk iets doet loop je de kans de moer te mollen met in deze tijd van het jaar noodlottige gevolgen.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 12 okt 2008, 16:34

Ad...ik weet niet hoe jij imkert, maar dergelijk kleine operatie kan je helemaal safe uitvoeren.
Je opent het volk. Haalt het buitenste raam eruit. Vervolgens til je het dan na volgende raam eruit. Kijk goed of de koningin erbij zit. Naar alle waarschijnlijk zit zij ergens in het midden van het volk om deze tijd. Vervolgens sla of veeg je de bijen af in grote emmer. Een deeltje zal terug vliegen. Je kunt de emmer dichtdoen en ze een uurtje zo laten staan. De twee ramen plaats je weer in het volk.
Wat is hier nou risicovol aan?
Vervolgens giet je de bijen tegen de avond/schemer op een plankje voor de kast zodat ze kunnen inlopen. Vlieggat verkleinen. Succes verzekerd.

JP

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door LWPisa » ma 13 okt 2008, 10:18

Merci voor de tip JP maar ik deel Ad z'n mening.
De volken met genoeg bijen voor zo'n operatie hebben nauwelijks broed meer, de ramen zijn zwaar van het voer, de dekplanken zijn min of meer vastgekit en als het weer tegenzit is het te koud voor dracht. Het is onhandig om ze nu te verstoren en er zitten weinig echt jonge bijen in...door het terugvliegen wordt het vrij zinloos plus ik loop een grote kans dat die oudere bijen me moer gaan fokken. Ik zou ze nat kunnen maken of naar een verre stand brengen en daar laten inlopen maar de combinatie van lastig/verstoring/afsteekrisico is mij te groot. Ik ga ze wel isoleren en beschut zetten en in de gaten houden maar voor de rest doe ik niks. Ik zou niet verbaasd zijn als ze het toch halen...we gaan het zien...

L

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » ma 13 okt 2008, 12:01

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik zou als ik jou was toch zo snel nogelijk kijken of de moer goed is. Snel checken en weer dicht. Goed? dan er een raam bijen bijslaan (doe dit in de avond) van een ander volk en inlaten lopen met een plankje. Dan geef ik het nog een kans.

De volken die ik op dit moment bijen zou kunnen afnemen zijn, op 1 na, allemaal dit jaar als zwerm geschept.

Ik was vorig jaar met 5 volken de winter in gegaan, maar ...

Deze zwermvolken zijn alle nog (met eigen zwermmoer) in opbouw en wil ik zeker geen bijen afnemen. Dat ene (wel overwinterde) volk dat wel bijen zou kunnen missen is juist een buckfast (F1), en het zwermpje waarschijnlijk niet. Ik voorzie daar toch risico's door communicatieproblemen.
Het zwermpje van 26 september zal het echt zelf moeten doen (op wat suikerhulp na).

Ik ga ook niet meer in dat zwermpje kijken omdat me dit toch niet zoveel oplevert (en wel een kansje op moerpletten).
Hooguit zou ik (bij geen broed, en dus geen/slechte moer) stoppen met voeren. Maar van dat suiker lig ik niet wakker, en ik vind het hoe dan ook leuk om (hoe lang dat ook duurt) ook alvast een bijenvolkje bij mijn nieuwe huis te hebben.
Ik ben ook benieuwd hoe lang ze doorgaan met suiker opnemen.
Vanwege de warmtehuishouding biedt ik dat suiker buiten vlak voor de kast aan. Om roverij te voorkomen en ook om stuifmeeldracht niet te verhinderen krijgen ze dat suiker op de momenten waarin ze bijna niet vliegen (maar tot nog toe wel als een gek het suiker weten te vinden).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten