Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Jaap v.Popering »

Jannes schreef:
@ Jaap v P:


De rest van de bijen zat onder de oortjes van de raten. Dus waren uit de tros gekropen en zijn gestorven onder de oren van de ramen, zowel aan de achter en de voorkant.

Vreemd, nog niet eerder gezien.



Dit zou ook een verstoring van het volk kunnen zijn. b.v. een takje regelmatig tegen de kast aan tikken , een of andere kat ( Poes ) op de kast springen , een hond er regelmatig tegen aan springen enz , enz .
Dat kan allemaal fataal zijn in de wintermaanden .

P.S. Dit is natuurlijk een diagnose van op afstand , als ik dit zelf zou kunnen bekijken ,zou ik misschien tot een heel andere conclusie komen

Jaap v P
Jannes

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Jannes »

@ Jaap v P:

Ik heb geen idee v.w.b. de verstoringen aldaar. De andere volken zijn mooi stabiel. Op nog één na, deze vertrouwde ik in september al niet. Ze zitten helemaal boven in, onder de deksel. Heb een deksel met gaas, waar een kleedje op ligt. Heb na de ervaringen met het eerste volk heel even het doek iets opgetild. Springlevend, maar kleine tros, ongeveer 15cm diam.

De andere kasten alleen geluisterd, bromden er rustig op los. Wat er verder is, weet ik niet en wacht ik liever even af.


Jannes
J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door J.Evers »

Nou, vandaag was het 10 graden hier en tussen de buien door alle kasten even geopend, score is 1 kast dood, 1 kast twijfelachtig, 8 kasten naar mijn idee gezond, da's voor mijn eerste winter in de bijen geen slechte score vind ik zelf.

Maar goed, nog even de komende maand door zien te komen.

Imker sinds 2009, 10 volken ingewinterd.
Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Dirk C »

Bij ons op dit ogenblik 2 dood met symptomen van de zogenaamde verdwijnziekte, volgens mij te wijten aan nog te veel varroadruk in die 2 volkjes (reeds dood bij winterbehandeling).
Eentje verhongerd door roverij tijdens de laatste 2 vliegdagen van vorig najaar.
De andere 12 volken zijn zeer goed op dit ogenblik (bij de 11 ramers zijn 8 straten bezet). Kan natuurlijk nog omslaan maar als ik sommige verhalen hoor mag ik niet klagen met 12 goede volken over van de 15. Hoewel ik 20% uitval toch aan de hoge kant vind [:(].

Groeten,
Dirk
pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door pim123 »

Heb 1 volk, maakt het zo te zien best ! :D
achterhoek
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 20:41
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door achterhoek »

hallo allen

we hebben gisteren

de bijen gecontroleerd, en mogen op moment niet klagen,
we hebben meer dan 70 volken, daarbij hebben we nog nog geen 10% uitval, verders is het afwachten,

gr niels
agoede
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 15:40
Locatie: landsmeer
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door agoede »

26 februari een graad of 10 en nog nauwelijks bloei rond Amsterdam. Overal lees ik over imkers die nu ineens de plank moeten lichten.
Wacht rustig tot de eerste mooie dag, die komt zeker binnen 14 dagen, en geniet van de reinigingsvlucht. Dan weet je genoeg en verstoor je niets onnodig. Bij 11 graden windstil vloog 1 van mijn volken deze week behoorlijk. De lente komt eraan en wordt zeer uitbundigig gezien onze lange winter.

arnold
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door AndreasH »

Vandaag heel voorzichtig de berg dode bijen uit het vlieggat gehaald en er kwam er meteen eentje naar buiten zetten. Die ging gelukkig snel weer naar binnen. Dus van 2 volken is er 1-tje wat het zeker nog doet. Pfew! [:)]
Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Dirk C »

Gisteren was het thuis drummen op de Helleborussen. Prachtig zicht om ze zo naarstig zien te vliegen. Was juist na de middag even droog en een vrij lekker weertje. zowel de nigercor, niger als orientalis werden druk bevlogen :D.
De krokusjes stonden nog niet gans open maar toch kropen er her en der al bijtjes in, best een gek zicht.

groetjes,
Dirk
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door AndreasH »

Kan dat nou.... Bij mij bloeit er nog helemaal noppes...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 156 gasten