segenbergerkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: segenbergerkast

Bericht door marc » vr 11 mar 2005, 09:14

Die bodems lijken me dus ook het voordeel te hebben dat je snel door het vlieggat de toestand van het volk kan controleren : moerdoppen --> zwerm op komst, wildraat --> meer ruimte geven. Tenminste als de kast hoog genoeg staat en je daarvoor niet op je buik hoeft te gaan liggen.
Dit kan je even goed bij de lage bodems als bij de hoge, dan zie ik het voordeel niet in van de hoge bodem, tenzij je grote potten voeding onder je volken plaatst of één of andere varroa bestrijding zou toepassen die onder de ramen zoveel ruimte vraagt.
Of zie ik het verkeerd.
mvg marc

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 11 mar 2005, 11:24

Leuke discussie, we zullen om achter het raadsel te komen waarschijnlijk moeten wachten tot de zomer.

Verder, tja ik gebruik geen vario-bodems. Waar zijn die goed voor?? Uitschuiflade? Dat zorgt ervoor dat mijn kasten minder wildbouwraat hebben waarschijnlijk.

J.P.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door hans hoogendoorn » vr 11 mar 2005, 13:11

[quote="marc"]

Die bodems lijken me dus ook het voordeel te hebben dat je snel door het vlieggat de toestand van het volk kan controleren : moerdoppen --> zwerm op komst, wildraat --> meer ruimte geven.
mvg marc
[/quote]
OOK met die stelling ben ik het helemaal eens. De hoge bodem heeft ook hele interessante voordelen. Daarom wil ik hem blijven toepassen.

Snel inspecteren via het vlieggat of door de gaasbodem naar boven kijken (spiegeltje!) is ideaal. Ik deed het wel met kantelen, als ik een hulpje mee had.

Pikante aanvulling : Er bestaat speciaal hiervoor een halve rand (bij kleine drachten ook te gebruiken als lage HK) met een luikje, dat zowel naar voren, achteren als opzij gedraaid kan worden.
Geplaatst tussen de bodem en onderste broedkamer is ie zeer geschikt voor zo'n snelle inspectie. Hij wordt ook wel gebruikt om tijdelijk van onderen af te kunnen bij-voeren met b.v. suikerdeeg bij te langdurig slecht weer (of b.v. dracht pauze).
Voordeel : Je hoeft het volk dan niet van boven open te maken, met sterke afkoeling tot gevolg.

Hierdoor wordt de vrije ruimte wel nog groter met mogelijk weer andere kreatieve mogelijkheden [:o)].


[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/hansh ... verand.jpg[/img]


met vriendelijke imkergroet,
hans

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Hugo » vr 11 mar 2005, 14:12

[
..Verder, tja ik gebruik geen vario-bodems. Waar zijn die goed voor??


J.P.,

In feite is die vario-bodem een reisbodem die verhindert dat een volk warm loopt tijdens het transport.

Holtermann
"1249 Vario-Boden zweiteiliger Wanderboden mit fest eingeklebtem Lüftungsgitter. Das Flugloch ist auf 8 mm verengt, ...."

und

Warnholz
".... Der Einlaß ist 8 mm hoch und somit "Mäusedicht". Der Innenraum ist so gestaltet, das die ienen einen etwa 8 cm hohen Trommelraum haben (wichtig beim Wandern!). Die ...blablabla (auf deutsch)"

mvg,

Hugo (halve bij : "Ich bin kein Berliner")


Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door hans hoogendoorn » vr 11 mar 2005, 20:53

[quote="hans hoogendoorn zelf"]

Pikante aanvulling : Er bestaat speciaal hiervoor een halve rand met luik
[/quote]
Voor de volledigheid :

De rand op de foto heb ik enkele jaren geleden aangeschaft. De vier gaten fungeren als handgreep voor het luikje.

Intussen zie ik op de site van Holtermann de 'Hochboden' met inspectieluik. (nr. 1250)
De extra rand is dan niet nodig. Deze bodem kunt je vast ook elders kopen.....

Zeker een overweging waard als je toch een nieuwe kast gaat kopen !

... en verder zoals Dennis het stelde. Laat de bijen het je maar vertellen.

met vriendelijke imkergroet,
hans

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 13 mar 2005, 11:23

Ok weer wat erbij geleerd. Die varoa bodems kwam ik het eerste tegen bij Joost Peschier. Ik dacht dat ze iets met de varroa hadden uit te staan. (De varroa kan dan niet zo makkelijk naar boven klimmen of zoiets dergelijks.)

Extra ruimte voor het reizen vind ik wat overdreven: de normale bodem vind ik al aan de grote kant.

J.P.

Luikjes kwam ik ook tegen in Tsjechie. Ik zal er nog foto's van laten zien. Ze zijn handig als het gaat om bezetting. Bijvoorbeeld dat bijen voldoende een nieuwe honingkamer in gebruik hebben genomen, maar meer ook niet. Qua zwermdopppen zou ik er niet teveel op vertrouwen.

Cyberier
Berichten:13
Lid geworden op:ma 01 nov 2004, 20:37
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Cyberier » za 02 apr 2005, 13:16

Interessante opleidingsfilms met Segerberger kasten:

http://users.pandora.be/peter.vanhevel/peter/bijen.htm

>>> Films

>>>>>> Diverse opleidingsfilms

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 47 gasten