Honing afnemen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door hbeugeling »

Kennelijk raak ik met de vraag wat de gemiddelde honing opbrengst van een volk een gevoelig onderwerp.
Is dat moeilijk aan te geven, of durven maar weinig mensen hun geheimen bloot te geven?
Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door Hugo »

hbeugeling schreef:
Kennelijk raak ik met de vraag wat de gemiddelde honing opbrengst van een volk een gevoelig onderwerp.
Is dat moeilijk aan te geven, of durven maar weinig mensen hun geheimen bloot te geven?
Beste Henk,

Misschien wel, misschien niet .... Maar ik denk toch van wel.
Zie ook http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ms=Hoeveel?

mvg,

Hugo (1/2 bij

Nobodies prefetc
Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door Bieboerke »

Hugo schreef:
Bieboerke schreef: ... Bij controle van het FAVV in Vlaanderen heb je gegarandeerd problemen.
Marco,

Worden er effectief controles uitgevoerd door het FAVV ?
En welke problemen kan je krijgen als er vleugels en poten in je honing worden gevonden ?

mvg,
Hugo (1/2 ongeregistreerde bij)
Hugo,
Dit jaar heb ik nog geen controle gehad maar drie jaar voordien wel. Het is nog niet te laat.
En die controle lijkt mij toch wel serieus. proces verbaal ervan wordt opgesteld, potje honing in verzegelde omslag mag je bewaren voor eventuele tegenexpertise enz. De potjes die meegenomen worden (één of twee) voor controle worden wel betaald. Van de uitslag krijg je, indien goed, niets op papier. Als er binnen een tijdspanne van 14 dagen niet telefonisch gebeld wordt is alles OK.
Worden er zaken aangetroffen ??? die niet door de beugel kunnen of schadelijk zijn voor de gezondheid moet de honing worden vernietigd. De kosten ervoor zijn voor de producent.
Of bijenpoten en vleugels aanzien worden als schadelijk maakt het FAVV uit, maar ze horen daar zeker niet thuis.
Marco
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door Hans van der Post. »

Wat betreft honingopbrengst zijn er van mijn kant geen geheimen.[;)] Van zeven volken honing kunnen oogsten. Er waren vier volken met twee volle -en de andere 3 met drie honingbakken (hk)alles totaal verzegeld een schitterend gezicht.

Maar wat zegt het eigenlijk?

Mooi weer geweest tijdens de bloei van voorjaarsbloeiers?
Een goede imker die op de juiste tijd heeft ingegrepen?

Mijn volken zijn niet niet gepest! Een keer ruimte voor het broed gegeven omdat er zoveel voer was overgebleven. - Ramen met verzegeld voer vervangen door kunstraat. - Ben niet in het vroege voorjaar met de suikerpot in de weer geweest. (drijfvoeren/aanprikkelen) Wel op de juiste tijd honingkamers opgezet.

Wat het wel zegt als ik de loop van mijn imkerjaren overzie is;
'¢ dat het drachtgebied is verbeterd
'¢ dat de bijenpopulatie in de optie van de imker is verbeterd (selecties)
'¢ hogere gemiddelde opbrengst per volk

Mijn bijenmoeder - ik had geen bijenvader - schreef in haar bijendagboek van 1948 het volgende:
In juni uit zes volken voorjaarshoning geslingerd totaal 96 potjes honing (450 gr)dit is voor de omgeving een grote oogst. Leiden-Oegstgeest
Hans
Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door Hugo »

Henk,

En nu jij ...
....Ik heb dit weekeinde van een kleine 6 volken de honingkamers geleegd. 5 Broedkamers en 1 honingkamer. In totaal kwam ik aan gewicht tot bijna 100 kg. Geen idee of dat het normaal gemiddelde zou kunnen zijn.
Hoeveel volken zijn dat nu precies : zes of vijf? Of zijn het zes kleine volken ?
.... de honingkamers geleegd. 5 Broedkamers en 1 honingkamer...
Bedoel je dat je ramen uit de broedbak hebt geslingerd of dat je broedbakken als honingzolder hebt gebruikt ? Ik slinger nooit ramen uit de broedbakken; ik breng wel ramen uit de broedbak die nooit bebroed zijn en die vol honing zitten naar de honingzolder. En zo worden die uiteindelijk dan toch geslingerd.
....In totaal kwam ik aan gewicht tot bijna 100 kg. Geen idee of dat het normaal gemiddelde zou kunnen zijn.
Ben je op reis geweest met je bijen of zijn je bijen thuis gebleven ? Staan je bijen in een landbouwwoestijn of in een stedelijk nectarparadijs (park, natuurgebied, ...)?
Als deze opbrengst van 5 of 6 volken komt, dan zou ik niet durven klagen. Integendeel, je zal volgens mij niet vlug nog zo'n voorjaarsopbrengst kunnen inschuren.

mvg,

Hugo (1/2 bij met groot rekenmasjien-calculator zogezegd)








Nobodies prefetc
hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door hbeugeling »

Beste Hugo,
Ik reis ( nog) niet met de bijen. Daarvoor nog te weinig kennis van zaken. Ik rommel echter ook weinig in de bijen en laat de natuur zoveel mogelijk zijn gang gaan.
Bij 5 volken heb ik een broedbak met broedramen als honingkamer opgezet. Het duurt wat langer, het is wat zwaarder, maar dan heb je volgens mij er ook wat voor terug.
Bij 1 bak een normale honingkamer.
Ik heb alleen geslingerd wat boven het rooster aan verzegelde honing werd aangetroffen.
Ik ben ervan overtuigd dat er meer uit te halen valt, maar ik ben van mening dat je de bijen niet helemaal kaal moet plukken. Alles wat zich onder het rooster aan honing bevindt, zal ik ongemoeid laten.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door Dirk Blanken »

Henk, en dan speel je nog niet op zeker.
De echt vruchtbare koninginnen hebben broed van links naar rechts, zeker in kunststofkasten.
Als er dan een slecht weer periode komt wordt eerst het darrenbroed getrokken en kan je wat betreft de honing het verdere seizoen het wel vergeten.
De minder koninginnenvolken hebben altijd wel voldoende honing in het broedkamergedeelte doodeenvoudig omdat ze niet bijmachte zijn om het totale broedgedeelte te beleggen.
Ook in houten kasten kan er alleen aan de buitenkant van de kantramen wat honing zitten en dat is te weinig.
Zulke volken hebben bij een goede dracht meestal meerdere HK's, laat de minst volle er op staan.
Je kan ook de volgende dag een nieuwe HK op zetten met de minst volle raten aangevuld met kunstraat.
Het niet te inhalig zijn brengt je meer honing op maar dat principe had je al begrepen.
Dirk

dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 152 gasten