nog steeds geen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: nog steeds geen honing

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 10 mei 2012, 08:44

buzzer schreef:
Santtu Pikkarainen schreef: Ik moet hiet z.s.m. over naar Buckfast, want stekerige krengen kan ik hier niet gebruiken....
Gisteren door een normaal erg vriendelijk volk van een coll.imker in een paar minuten 9x gestoken in m'n hand en vanavond door mijn eigen volk dat normaal zeer tam is, in een paar minuten 7x gestoken....... Teneinde raad maar handschoenen aangedaan!. Beide volken op koolzaad. De stemming was gelijk bij aankomst al "stekerig :be5: :be5: :be5:
Ik heb gegrepen dat bijen van koolzaad altijd stekerig worden.
Op mijn stand is genoeg voor ze te halen (veel fruit in de buurt, wilgen, linde, kastanjes, moestuinplanten, heide, een begraafplaats en de bebouwde kom op vliegafstand), dus ik ga er niet mee naar het koolzaad.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door semar » do 10 mei 2012, 11:57

ja het koolzaad bezoeken kan spitsroeden lopen worden. :lol:
trouwens ook met mosterd kun je je lol op.

het heeft met een bepaald zuur te maken, sommige moderne rassen koolzaad zou dit veel minder bevatten dan de oudere rassen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Bok » do 10 mei 2012, 18:33

semar schreef:ja het koolzaad bezoeken kan spitsroeden lopen worden. :lol:
trouwens ook met mosterd kun je je lol op.

het heeft met een bepaald zuur te maken, sommige moderne rassen koolzaad zou dit veel minder bevatten dan de oudere rassen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Hier valt het mee al moet ik eerlijk zeggen dat ik de kasten nog niet echt geopend heb.

Afgelopen week even ik de HK gekeken of er nog ruimte was en dat ging prima. Geen bescherming of rook gebruikt.

Nu moet ik echt gaan controleren of er nog ruimte onderin is maar vandaag leek me een slechte dag. Morgen moet het dan gebeuren. Ik laat wel wat horen.
groet,

Peter

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door p.zwartepoorte » do 10 mei 2012, 20:07

ik heb zo net voor dat het begon te regen (23gr) 2de honingkamer geplaatst ze hadden hem wel nodig

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door p.zwartepoorte » ma 14 mei 2012, 20:40

de 2de bak zijn ze goed uit aan het bouwen en er zit al wat honing in de 1de bak daar zijn ze goed bezig met verzegelen :D
en het is dadant us honingkamer


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door belrgerbal » di 15 mei 2012, 21:23

honingramen zijn nog niet eens volledig uitgebouws, dit terwijl de kast al vol zwermdoppen zat en bomvol is... ik snap er geen sikkepit van. De honingkamer had dan toch ook voor minstens een deel gevuld moeten zijn?? Nu ga ik straks een zuigeling maken., dan heb ik straks helemaal geen honing, of kan dit nog goed komen met de oogst??

Jannes

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Jannes » di 15 mei 2012, 23:06

Tja, wat zal ik zeggen, honing komt er zeker binnen. Ook bij alle klagers, alleen een flink overschot is er nog steeds niet.
Hier beginnen de eerste half verzegelde ramen te komen. Heb 3 grote volken, en 2 aanstormende talenten. Op alle volken staat een HK, en overal neemt de honing per week zichtbaar toe. Gewoon achter in onze tuin en achter de boerderij bij een goede kennis. Met een beetje geluk over een dag of 14 slingeren. 5 bakken zitten er aan te komen. Kunstzwermen maken probeer ik nog even uit te stellen, hoewel één volk erg in de stemming begint te geraken.
Vorige week belegde dopjes, een week later (gisteren) open doppen met larven in de melk. Tevens heel veel gepoetste cellen en een ander volk dan de week er voor. Misschien al een zwerm er afgekomen?? Ga donderdag kijken of er redcellen zijn aangemakt, zoja, dan ben ik er één kwijt..
Aan het aantal bijen viel het niet echt te zien... Als het moertje weg is, heb ik de eertse weken geen nieuwe broed, maar alleen uitlopende werksters. Kunnen ze mooi helpen honing halen :D

Geen paniek, er komt altijd weer een oplossing. Als de bijen het niet zélf kunnen, helpen we ze een handje met een raam uit een F1 volkje.

Jannes

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 16 mei 2012, 21:15

Hoi Berglerlbal,

Heb jij een honingkamer met alleen kunstraat opgezet? Zo ja, dan gaan de bijen met dit weer niet zo makkelijk in die honingkamer aan het werk. Een week geleden heb ik ook een honingkamer geplaatst met drie uitgebouwde ramen en de rest kunstraat. Tot op heden zijn de bijen alleen nog maar bezig op de uitgebouwde ramen. Daar stoppen ze de honing in die binnenkomt. De kunstraat die in die bak hangt laten ze zo goed als links liggen.

Groeten.....................

Gerard

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 17 mei 2012, 19:04

Mijn moerloze volk heeft inmiddel honing opgeslagen en was aan het verzegelen, maar die hebben ook geen broed meer om te voeden. Veel is het echter nog steeds niet...
Het andere volk heeft volop broed in de hk, dus de komende dagen even een moerrooster plaatsen. Ik had de moer nog zo gezegd niet in de hk te legggen... :?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Jaap v.Popering » do 17 mei 2012, 19:46

Jannes schreef:Tja, wat zal ik zeggen, honing komt er zeker binnen. Ook bij alle klagers,
Ik heb vorige week een 25 volken van het fruit gehaald en vandaag ging ik bezien hoe het er mee gesteld was , na controle van het derde volk ben ik naar huis gereden en heb 25 voerbakken opgehaald en ben gelijk gaan voeren . :snooty:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten