tuters en kwakers , wat een rotmoment

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door Astrid Schoots » do 23 mei 2013, 10:39

Semar schreef:
Ik vind dat al die varroas ook onnodig bijtje pesten, en gebruik liever oxaal dan mierenzuur... Krijgen die mijten wel heel erg veel speelruimte als ik geen darrenraat wegsnij (bij natuurbouw)/uitneem (bij kunstraatbouwers). Wat doe jij?
Ja, ik kan me voorstellen dat complete darrenraten wat al te gortig worden, zeker als je al veel varroa hebt.
Ikzelf haal meestal in het vroege voorjaar alleen de eerste stukken darrenraat weg die ik toevallig tegenkom, en laat het verder met rust
(... mmm lekker snoepen van de vers gebouwde raat met jonge larven, zeker als er al wat lentehoning bijzit: darren'melk' en honing).
In de nazomer thymovar, dat is het. Werkt prima.
Oxaalzuur is ook goed, maar daar ben ik mee gestopt omdat ik 's winters de dichtgekitte kast liever dicht wil houden.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door Ewout » do 23 mei 2013, 11:07

Astrid Schoots schreef:Ewout schreef:
Ik vind dat al die varroas ook onnodig bijtje pesten, en gebruik liever oxaal dan mierenzuur... Krijgen die mijten wel heel erg veel speelruimte als ik geen darrenraat wegsnij (bij natuurbouw)/uitneem (bij kunstraatbouwers). Wat doe jij?
Ja, ik kan me voorstellen dat complete darrenraten wat al te gortig worden, zeker als je al veel varroa hebt.
Ikzelf haal meestal in het vroege voorjaar alleen de eerste stukken darrenraat weg die ik toevallig tegenkom, en laat het verder met rust
(... mmm lekker snoepen van de vers gebouwde raat met jonge larven, zeker als er al wat lentehoning bijzit: darren'melk' en honing).
In de nazomer thymovar, dat is het. Werkt prima.
Oxaalzuur is ook goed, maar daar ben ik mee gestopt omdat ik 's winters de dichtgekitte kast liever dicht wil houden.
Dat snap ik niet, ergens anders schreef je:
Wat ik wel een probleem vind, is allerlei vreemde geuren gebruiken.
Zo is het ook een hardnekkig misverstand dat je je handen met bijv. kruidnagelolie kan insmeren, of de toplatten/oortjes/doeken....
ja inderdaad, de bijen maken dat ze wegkomen, maar zitten vervolgens dagen tegen dat hardnekkige spul te vechten.
Want realiseer je dat dit voor de bijzonder geurgevoelige bijen (receptoren in poten en antennes) een regelrechte crime is om in zo'n stank nog te kunnen huishouden. Het hele verzorgen van larven en moer is gebaseerd op geuroverdracht (elke bijenlarve geeft per dag een andere geur af, zodat de werksters weten of er weer gevoerd moet worden, en ook hoe de voedselverhoudingen moeten zijn in verdeling stuifmeel/honing/kopklier. En natuurlijk de verstoring in geurcommunicatie over krachtbronnen, stuifmeel en honing.
Dus: leef je in in de zintuigen en beperkingen/mogelijkheden van de bijen, en dan snap je vanzelf wat je wel of niet kan uithalen.
Wat mij betreft valt thymovar in de heftigste klasse binnen die categorie, thymovar ruik je op meters afstand. Wij hebben de kasten afgelopen winter ook dicht gelaten... Maar dan is bijna alles wat je doet om varroa te onderdrukken bijtje pesten. Wat dat betreft vind ik darrenraat wegsnijden (tijdelijk ongemak) onschuldiger dan thymovar (langdurige geurverstoring).

...hadden we maar gewoon varroa lokdozen :hive:

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door Astrid Schoots » do 23 mei 2013, 11:22

:cry: Ja Ewout,
je hebt helemaal gelijk wat die geur betreft, en dat is zeker inconsequent van mij, tja..
Maar ik troost me met een paar dingen:
- bijen zijn gek op de thijmplant, en al is dit synthetische thijm, het gaat toch iets in die richting
- in de nazomer is het minder vol in de kast, dus kunnen de werksters de geursporen van de koningin toch wel blijven volgen
- ik haal de thymovar weer op tijd na 3 weken eruit, en 's winters heb ik de bodem open, dus kan het verwaaien
(ik doe de bodem dicht in feb-mrt bij gure wind/groeiend broednest/krimpend werksteraantal)

Maar het klopt, thymovar is wat dat betreft ook knudde!
Astrid

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door Ewout » do 23 mei 2013, 12:17

Je hoeft je niet slecht te voelen hoor, wat je ook doet tegen de varroa, het volk zal er altijd last van ondervinden... Hoeveel last precies dat weet niemand, dus maakt de imker een eigen inschatting. Ik weet uit je stukjes dat jij naar je volken luistert, dat is m.i. het belangrijkst...

Ik overweeg dit jaar de Neue Hohendorfer/Büchler methode toe te passen:
  • Aflegger met al het gesloten broed
  • Oxaalzuur vernevelen op het hoofdvolk.
  • Nog één keer een darrenraam inhangen (in het hoofdvolk) om de laatste vrije varroa's af te vangen (die zijn voor de mezen).
  • Oxaalzuur vernevelen op de aflegger nadat al het broed is uitgelopen (er is dan geen gesloten broed)
Belangrijk: in alle gevallen kan de koningin ontzien worden (mijn grootste bezwaar op mierenzuur, onze koninginnen mogen wel ouder worden dan 2 jaar).
Bonus: raatvernieuwing geintegreerd!

Bronnen: (maar we geraken hier off-topic, excuses daarvoor!)

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door Astrid Schoots » do 23 mei 2013, 13:14

Ewout zegt:
Ik weet uit je stukjes dat jij naar je volken luistert, dat is m.i. het belangrijkst...
dank je Ewout

Je verdere bestrijdingsplannen zijn mooi doordacht en zorgvuldig, vooral naar de koningin toe, succes ermee!

PS vast ten overvloede, maar: darrenraat eerst in vriesvak,
want ik heb gezien dat alsnog uitlopende mijten (uit opengegeten darrencellen) op de foeragerende bijen mee terugliften

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door belrgerbal » vr 24 mei 2013, 20:43

de komende dagen wordt het redelijk weer, goed genoeg voor een bruidsvlucht? maandag 17 graden, morgen en overmorgen 14 ,maar wel met een zonnetje. Ben benieuwd! Is de bruidsvlucht meestal ook rond het middaguur?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door Alex Mönch » za 25 mei 2013, 01:40

De bruidsvluchten die ik heb gezien waren zo rond 15.30 tot 1600

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door belrgerbal » za 25 mei 2013, 19:38

geen bruidsvkuchten vandaag, wel nazwermen, toch doppen over het hoofd gezien dus...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten