Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:
Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » do 02 okt 2014, 23:37

Zat ik zelf ook al wat aan te denken.
Heb 2 van die zesramers en nog maar een al wat oudere 10 raams kast over, handig.

Freek

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » do 02 okt 2014, 23:39

Freek, moet je t nog vervoeren?
Using Tapatalk

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » do 02 okt 2014, 23:51

Hoi Hansjochem,

Nou ik zat er over te denken de volken met aangekochte koninginnen dat is een carnica en alle buckfast bijen inderdaad ook nog naar mijn andere stand in friesland te brengen omdat ze daar wat veiliger staan dan op mijn min of meer openbare stand.
Door de AVB heb ik dit niet gedaan, dacht in Harderwijk zit ik daar lekker ver af.
Maar ik weet, dat mocht ik de zesramers overhangen en dan willen vervoeren dat ik problemen kan krijgen met vervoeren en dit heel rustig moet doen omdat die ramen dan weer los hangen, en de moer tussen twee ramen "geklapt" kan worden tijdens transport.
Heb twee en een halve week een volk met buckfast P moer van Ferry Bantjes gekocht en toen was ik hier ook al bang voor omdat die na overhangen direct vervoerd moest worden. Ik heb die gewoon heel voorzichtig op de passagierstoel van de auto vervoerd en dat is goed gegaan.
Ik weet niet wat de huidige status is met AVB in Drenthe, als het er nog steeds zit laat ik de bijen hier maar staan denk ik.

Freek

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » vr 03 okt 2014, 00:05

Freek, Je kunt checken hoever je van de hotspots afzit. En t risico van overwinteren op je huidige plaats - denk ook aan de periode met oud en nieuw-afwegen tegen t risico van vervoer. Ik denk dat dat nog wel meevalt.
Using Tapatalk

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door bee-tree » vr 03 okt 2014, 00:12

We moeten wel opschieten ! Zijn jullie vandaag ook zo geschrokken
en onder de indruk gekomen van de enorme RUSH
van Kol- en Rietganzen van Noord-Oost naar Zuid-West.
De hele dag en óók nu nog ín het donker komt er gemiddeld om het half uur een eskader van 20 tot 120 stuks over.
Het is een topdag geweest wat betreft de trek van ganzen. Kondigen zij een snelle komst van kou aan ? Voor even vanaf zondag ?
Voor eventjes, want we hebben nog rond 11 oktober de Gomaruszomer te verwachten.
De bijen vliegen al dagen als de beste.ondanks of dank zij windstilte onder een bewolkte hemel en een
Zuid-Oostelijke aanvoer van milde lucht uit Spanje en Frankrijk.

Misschien zegt de vroege trek van de ganzen niets over de weersontwikkeling. Wie weet er meer van ?
Misschien wordt het weer zo'n zachte winter als we net gehad hebben. De volken bleven vorig jaar maar dóórbroeden.
Voor de varroabestrijding vonden veel imkers geen geschikt moment. Toch geringe wintersterfte.
Wel vreesden veel imkers , ook Duitse, dat door het hoger verbruik van voer, gevaar van voedseltekort dreigde.
Daarom lijkt het me goed de volken méér dan gemiddeld te geven.
Die 10 kilo stamt nog uit de tijd dat de imkers niet zo bemiddeld waren als thans. Het was geen vetpot. Daarom
namen ze het risico dat ze nog suiker moesten kopen in het voorjaar. Het bijenhuis zorgde voor de voorjaarslevering
van accijnsvrije bijensuiker ten behoeve van de voorjaarsvoedering als de winter langer duurde dan gemiddeld.
Aangezien ik eenzelfde winter verwacht als 2013\2014 geef ik ze meer voer, maar door de goede dracht van afgelopen week
niet zo veel als ik eerst wilde doen. Zj.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » vr 03 okt 2014, 00:22

Bee tree. Ook volgende week daalt t kwik niet onder de 15 graden overdag. Het kan dus nog, met alle mitsen en maren...
Using Tapatalk

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door bee-tree » vr 03 okt 2014, 08:20

Hansjochem, vorig jaar ging de Michielszomerweek naadloos over in de Gomaruszomer rond 11 oktober.
Ik denk dat 't dit jaar ook zo gaat.
Om halfacht was ik al even bij m'n volken. Wat een beeld onderweg; vuurbijen" waar ik ook maar keek;
op de balsemienen. tientallen per vierkante meter, Zo veel heb ik er tot nu toe per m2 nog niet beleefd.
En ze hadden ook al 't bekende stuifmeeldekje op zich. Hoe vroeg moeten die al uit hun "nest"gekomen zijn ?
Het moet om zeven uur geweest zijn toen 't licht begon te worden.
De nachttemperatuur is geen belemmerende milieufactor geweest. Wat dacht je ? 15 graden Celsius. Daar houd je
het in "bed" toch niet mee uit als bij.
Ik heb ook even in de voerbakjes gekeken die ik gisteravond half gevuld heb. Op een halve centimeter na waren ze leeg.
De "nachtploeg" was nog bezig. Dat zal wel wat anders worden als op aanstaande zondag volgens onze radio- en T.V.- metereologen
het overdag maximaal ergens in de nederlanden aan de Noordzee maximaal 16 graden wordt.
Over de nacht- en ochtendtemperatuur heb althans ik, nog niets gehoord .
Hansjochem ik hoef jou toch niet uit te leggen dat het weerbeeld een compositie is van wel 10 "kleuren".
Door de bijenhouder wordt bovendien onder "mooi weer" wat anders verstaan dan de gemiddelde man en vrouw.
Ik zit nog steeds te wachten op het moment dat in het weerbericht op radio en TV gemeld wordt dat het......
goed vliegweer wordt. Ze moeten er wel bij zeggen "voor de bijen", want de meeste mensen zullen denken aan
vliegverkeer. Momenteel hangt er hier dunne mist , het is windstil, zoel, vochtig warm, enz. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

P.S. Vandaag worden de dikste volken minstens 'n kilo zwaarder dank zij dracht. Houden jullie daar óók rekening mee ?
Plaats gauw weegschalen als je het niet gelooft.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » vr 03 okt 2014, 09:09

Yep,

Wie zegt dat bijenhouden makkelijk is.
Telkens weer andere omstandigheden...
Weet ook nog niet zeker of ik die zesramers nog open maak. Ik kan boel schade toerichten. Mogelijk is er nog gewoon wel een plek waar die bijen buiten het voer kunnen zitten. Een bol bijen is tenslotte niet zo groot. Er zitten flink bijen in, maar als die op el kaar gaan zitten blijft er weinig over en is ook weinig open raat nodig. Als de bol bijen die in die zesramers zit, zo groot is als een handbal houd het hard op denk ik, het zal geen voetbal zijn.

Freek

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » vr 03 okt 2014, 09:56

Freek, bij mij in de zesramer zat de tros buiten! Boven de vliegopening. Heel curieus
Using Tapatalk

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door FerryB » vr 03 okt 2014, 11:07

Ik heb gisteren de voerbakken eraf gehaald. De zesramers (5) hadden allemaal nog voer in de bak zitten. Ik denk zo'n 2 kg. ze hebben in totaal 10 kg gehad. Een aantal open gemaakt en er zit genoeg voer in en ook nog twee ramen met een broednest.
Dus heb ik de 2 kg die nog in de voerbakken zat weggegooid.
Mijn zesramers zijn nu dus ingewinterd op 8 kg vaste stof. En ze halen nog volop.
Ik ben trouwens drie weken geleden begonnen met inwinteren (voeren).
De zesramers geef ik zo'n 3 kilo per week en de grote volken op twee bakken 4 kg per week.

En Freek ik zou die volken nu niet meer overzetten hoor.
Laatst gewijzigd door FerryB op vr 03 okt 2014, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 177 gasten