Warm weer kijken of niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door Hans van der Post. » vr 18 dec 2015, 12:01

Goed Jaap dat je deze reactie geeft. Jij hebt je volken bedrijfsmatig dus zal je een steekproef moeten nemen.
!Hans.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door FerryB » vr 18 dec 2015, 12:01

Volgens mij heb ik dit niemand af of aangeraden! Ik maak mijn volken ook bijna nooit open in de WINTER maar 14/15 graden noem ik geen winter. In het voorjaar kijk je toch ook bij 15 graden dus heb ik dat nu ook gedaan en niet om perse naar het voer te kijken maar meer om te kijken of er nog broed in zat. En voor de duidelijkheid met openmaken bedoel ik dekplank eraf 2 middelste ramen in het broednest voor de helft omhoog trekken kijken en dekplank er weer op. Dus mocht ik de indruk gewekt hebben dat ik alle volken uitgebreid heb nagekeken dan is dat een verkeerde indruk want dat heb ik dus zeker niet gedaan.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door Primus » vr 18 dec 2015, 12:06

Hans van der Post. schreef:citaat Ferry: Tja Marten, 10 imkers en 12 meningen ik ben bang dat je daar aan zult moeten wennen :be9: Dit is een dooddoener! Een op honderd imkers kan zijn nieuwschierigheid niet bedwingen. Als je in de winter volken open trekt om te kijken hoe het is (voer) is dit dom. Als een bijenvolk niet in harmonie is = broed in alle stadia van elke 1/3, is het risico dat de moer door de bijen wordt aangepakt groot is.
Hans je krijgt van mij 100% gelijk, ik vind het ook dom om in volken te komen als het niet nodig is en momenteel kun je niets veranderen aan volken behalve hun nog meer energie laten gebruiken.

MVG CP

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door petro » vr 18 dec 2015, 12:20

Gezien de reacties en het grote verschil er in kan ik me geheel voegen naar Ferry's reactie;10 imkers 12 meningen!
Het is gewoon zo dat er imkers zijn die met dit weer hun handen niet van de volken kunnen houden.Ik vind het te ver gaan om die mensen dom te noemen(zeg dan nieuwsgierig of ik vindt het geen goed idee.)Zelf kijk ik van boven af en op de lades.
Vindt dat een ieder het op zijn eigen manier moet invullen. Zeg daar beslist niet mee dat het goed is en raad het zelfs af.
Petro

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door johan » vr 18 dec 2015, 12:26

Ik kijk ook enkel op de lades en door de plexi plaat langs boven.
gedurende de winter gaat die plexiplaat er 2 minuten af voor de bedruppeling met oxaal en dat vind ik 2 minuten te veel. maar zolang ik geen goede oxaalverdamper heb die ik op het voergat kan plaatsen, moet ik het nog even doen via bedruppelen.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door FerryB » vr 18 dec 2015, 12:37

Wat mij opvalt en niet alleen nu maar vaker dus. Dat er vrij veel imkers/bijenhouders zijn die nogal vastgeroest zitten in bepaalde (meestal oude) gewoontes en daar dan ook onder geen beding van willen afwijken sterker nog er ook niet voor openstaan.
Je kunt wel gaan roepen dat iets dom is maar wat bereik je daarmee, dat mensen gaan zeggen bekijk het maar ik meld hier niets meer en ga gewoon mijn eigen gang.
Ik was al niet meer zo actief hier op het forum en weet nu weer waarom dat ook alweer was.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door joselito » vr 18 dec 2015, 16:06

Hier kan je zien dat één kast door haar voorraad begint te geraken. De rechterkant is de achterkant van de zesramers.
De andere kast heeft nog voldoende.
Ook het gewicht verteld hetzelfde.
Het is niet nodig om de kasten open te doen om dit vast te stellen.
Bijlagen
005.JPG
004.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten