zwermpje 26 september

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: zwermpje 26 september

Bericht door Kroese » ma 13 okt 2008, 13:16

Albert Stoter schreef:

Vanwege de warmtehuishouding biedt ik dat suiker buiten vlak voor de kast aan. Om roverij te voorkomen ???
Ik dacht al, waar vliegen mijn bijen toch als gekken naartoe??
Albert bedankt :D

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » ma 13 okt 2008, 14:12

Kroese schreef:
Albert Stoter schreef:

Vanwege de warmtehuishouding biedt ik dat suiker buiten vlak voor de kast aan. Om roverij te voorkomen ???
Ik dacht al, waar vliegen mijn bijen toch als gekken naartoe??
Albert bedankt :D

Nee Hennie, niet goed gelezen.
Dat buiten de kast voeren vergroot natuurlijk de kans op roverij. Dat heb je me echt wel goed geleerd.:D
Vandaar dat ik dat dus, om roverij alsnog te voorkomen, alleen onder bepaalde omstandigheden doe (laat op de dag, en/of bij koud/regenachtig weer.

Natuurlijk houd ik het dan nog geregeld in de gaten en constateer ook gewoon dat er dan geen andere bijen komen en gaan dan die van het zwermpje (die dan ook vooral alleen heen en weer lopen tussen voer en kast).
Bij zonnig weer (en dus zonder suikerwater) vliegt het zwermpje trouwens ook als gekken. Dus er is elders blijkbaar nog van alles te halen (nog een reden om op die momenten ook niet te voeren).

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Kroese » ma 13 okt 2008, 15:14

Albert Stoter schreef:

Bij zonnig weer (en dus zonder suikerwater) vliegt het zwermpje trouwens ook als gekken. Dus er is elders blijkbaar nog van alles te halen (nog een reden om op die momenten ook niet te voeren).
Leuk, dat vliegen op het najaars stuifmeel, maar ik zou ze toch snel doorvoeren met suikerwater. Alles wat ze opslaan, hoeven ze zelf niet voor te vliegen. Minder slijtage. Stuifmeel halen ze ondanks suikerwater voeren toch wel.
Als de nachten kouder gaan worden, wordt het steeds moeilijker om het ingedikt te krijgen, zeker zo'n klein volkje. Zo'n volkje zit dat op niet verzegelde ramen in de winter, met een grote kans op roer en stinkende ramen in het voorjaar.
Mooier was geweest, als je nog wat reeds verzegelde ramen er naast had kunnen hangen, dan hadden ze droog gezeten.
2 ramen pikken van een groot volk, en die nog wat navoeren. Maar ja om hiervoor een groot volk open te breken, is ook niet aan te bevelen.
succes met het expiriment.
Trouwens, als je die mooi gekleude BF rovers op de vliegplank zit, dan zijn ze vast van Piet G, die woont dichter bij jou. :D

Gr.
Hennie.....

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » di 14 okt 2008, 10:31

Kroese schreef:Stuifmeel halen ze ondanks suikerwater voeren toch wel.
...
Mooier was geweest, als je nog wat reeds verzegelde ramen er naast had kunnen hangen, dan hadden ze droog gezeten.

Suikerwater voeren belemmert het stuifmeel halen dus niet? Goed om te weten. Naar die informatie was ik dus nog op zoek.

In het warmbouw en geisoleerde 5-raams kastje heb ik achterin (positie 5) een uitgebouwd raampje met 40% gesloten voer gegeven en voorin (positie 1) een sluitblok. Op positie 2 een uitgebouwd raampje met 30% open voer. Op positie 3 en 4 ten dele uitgebouwde raampjes, die dus nog verder uitgebouwd moesten worden.
Meer had ik niet buiten de volken tot mijn beschikking, en ik wilde het inderdaad niet uit de andere volken gaan halen. Toch hoop ik ze zo een goede start te hebben gegeven. Ik had toch ook geen andere bestemming voor die raampjes.

Jaap Langeveld
Berichten:37
Lid geworden op:ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Jaap Langeveld » di 14 okt 2008, 12:33

Gisteren 13 oktober,ging ik met een kennis bij de bijen kijken.Ze kwamen nog volop met stuifmeel binnen.
Ook nog even de kasten gevoeld of ze zwaar genoeg zijn.
Maar wat ik zag,dat er bij een kast volop darren werden geslacht ,terwijl we stonden te kijken,werden er 8 uit de kast naar buiten gebracht.
Is dit normaal en moet ik me hierover ongerust maken?
Trouwens ik had onlangs geschreven,dat ik geen varroa had in mij volken.Veel reakties gehad omdat ik meldde dat ik ze dus daarom niet zou behandelen.
Ik heb toen toch 2 volken behandeld en tot nu toe geen enkele varroa mijt op de bodems gevonden.
Ik heb hier toch wel een goed gevoel bij.
Nu de winter maar afwachten.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door LWPisa » di 14 okt 2008, 14:30

Het lijkt mij niks om je ongerust over te maken, de darrenslacht is een meestal normale gang van zaken voor een bijenvolk, het betekent in ieder geval dat je volk moergoed is. Opmerkelijk is, ook bij mijn volken, dat de darrenslacht zo laat plaatsvindt...

L

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door A.A. Staals » di 14 okt 2008, 17:11

Jaap Langeveld schreef:

Trouwens ik had onlangs geschreven,dat ik geen varroa had in mij volken.Veel reakties gehad omdat ik meldde dat ik ze dus daarom niet zou behandelen.
Ik heb toen toch 2 volken behandeld en tot nu toe geen enkele varroa mijt op de bodems gevonden.
Ik heb hier toch wel een goed gevoel bij.


jaap
Varroa vrije volken bestaan niet.
ad staals

Jaap Langeveld
Berichten:37
Lid geworden op:ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Jaap Langeveld » wo 15 okt 2008, 11:40

Beste Ad,jouw reaktie van; varroa vrije volken bestaan niet;vind ik te summier.
Dan wil ik gaarne een reaktie met uitleg.
Want volgens jou is dat dus onmogelijk,hoe kan het dan zo zijn dat meerdere imkers geen varroa hebben.
Misschien heb ik te weinig kennis van zaken,maar ik heb toch ook regelmatig persoonlijk kontakt met imkers die al ruim 30 tot 40 jaar imkeren.Zoals in wolvega, de man is 85 jaar en heeft toch nog ruim 50 volken.Imkert al vanaf zijn 6e jaar. Jaap Langeveld.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Oude Essink » wo 15 okt 2008, 13:39

geen Varroa hebben en geen Varroa constateren zijn verschillende zaken. welke methode heb je gebruikt om te constateren, dat je geen Varroa hebt? Volgens mij is er geen bijenvolk meer dat geheel vrij is van Varroa; Als dat wel zo is, ruim ik onmiddellijk mijn volken en neem teeltvolken van het Varroavrije! Ik ken een imker, die ook bij hoog en laag beweerde geen Varroa te hebben; toen ik kwam kijken liepen de vleugelloze bijen op de vliegplank; toen ik hem vertelde dat het vleugelvreetvirus op een overmaat aan Varroa wees, zegde hij, dat ik crazy was en daar heb ik het maar bij gelaten. [:0]

Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Dirk Blanken » wo 15 okt 2008, 19:05

Jaap,
Als ik jouw was zou ik in December als veel volken broedvrij of practisch broedvrij zijn nog 2 volken behandelen met de oxaalzuurdruppelmethode.
Dan zitten de meeste mijten op de bijen.
Je zal misschien weinig varroamijten in je volken hebben maar de meeste mijten zitten nu nog in het broed.
Ik weet niet wat je gebruikt hebt bij de laatste controle en of dat middel ook in het broed werkt, maar blijf je varroabodems controleren.
Ik vind ook dat als je iets beweerd je volledig kennis van zaken moet geven.
Dan kunnen reacties veel waardevoller zijn.
Misschien zit je erg geisoleerd en zijn de volken vorig jaar met een middel behandeld wat erg goed werkt maar wat ik hier niet zal noemen omdat het middel niet gebruikt mag worden.
Maar de mensen die reageren en zeggen dat er geen volken zijn die volledig vrij zijn van varroamijten hebben gelijk.
Dan kunnen je adviseurs 85 zijn en veel volken hebben maar dat verandert daar niets aan.
Ik ben benieuwd na je bericht in december.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten