Veel dode volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:
Re: Veel dode volken?

Bericht door Bok » wo 17 mar 2010, 19:47

Jaap v.Popering schreef:
LWPisa schreef:
Daarom wordt de wintersterfte wordt uitgedrukt als een proportie gemiddelde: totaal aantal volken dood gedeeld door het totaal aantal ingewinterde volken van een groep imkers.



Ik ben niet zo erg goed in rekenen maar wil toch een voorbeeld geven .

imker 1 - 10 volken ingewinterd 10 dood = 100 %
imker 2 - 10 volken ingewinterd 5 dood = 50
imker 3 - 10 volken ingewinterd 0 dood = 0

totaal 30 volken ingewinterd 15 dood = 50

of je de procenten optelt en door drie deelt of volken hoe je het wend of keert kom je altijd op 50 procent uit



Jaap v P


Mijn rekenen is heel goed. Al op de lager school
5 proefwerken een 1 één proefwerk een 6

vijf maal 1 is 5 plus 6 is 11. Gedeeld door 2 is 5.5 afgerond dus een zes (voldoende)[^]

groet,

Peter

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door marc » wo 17 mar 2010, 20:34

Jaap in jouw voorbeeld waarbij elk imker evenveel volken heeft klopt dat wel ja.
Als je het even anders stelt :
imker A : 10 volken - 10 dood - sterfte% 100
imker B : 20 volken - 10 dood - sterfte% 50
imker C : 90 volken - 10 dood - sterfte% 11
Het gemiddeld sterfte% is niet 161/3 (54%) maar 30/120 of 25%.
Je ziet hiermee duidelijk wat het effect is van grotere imkers op monitoring. Hoe meer imkers met weinig volken meedoen hoe meer het resultaat scheefgetrokken gaat zijn.

In het ideale geval, wanneer iedereen zou meedoen, kom je enkel te weten hoe groot het sterfte% is dat jaar (eventueel per gemeente, provincie, streek...).

Dat in een 'uitstekend' drachtgebied (dan heb ik het vooral over najaarsdracht) imkers zowel goed als slecht scoren is heel goed mogelijk. Er is natuurlijk buiten de concurrentie in een drachtgebied ook een concurrentie per stand, die hoger ligt naargelang er meer volken staan op de stand. Een volk dat in armoede leeft zal bv. geen aanstalten maken om de kasten van een collega imker op 500 m te gaan beroven, maar zal wel loeren op een buurkast.
Bij regenachig weer wordt een drachtgebied soms ook heel klein en kan een zeer plaatselijke goede dracht de doorslag geven.
Sommige imkers beseffen ook nog steeds niet wat het effect is van goed gevariëerd stuifmeel voor de winterbijen, ze gooien vanaf augustus de kast al vol siroop enz.
Het allerbelangrijkste voor de bijen is ononderbroken gevarieerd stuifmeel, ieder imker moet goed doordenken hoe hij dat in zijn eigen werkmethode kan inpassen of anders aanpassen. Men is nooit te oud om te leren.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door LWPisa » wo 17 mar 2010, 20:35

Dat klopt Jaap.

In dit geval is het proportionele gemiddelde gelijk aan het harmonische gemiddelde:

30/15 = (100+50+0)/3

Dat die gemiddeldes aan elkaar gelijk zijn is een zeldzaam geval. Bij grotere datareeksen hangt het af van hoe de spreiding van de afwijking van het harmonsich gemiddelde eruit ziet.

imker1 10 volken 7 dood sterfte% 70%
etc
12 11 92%
3 1 33%
4 2 50%
7 2 29%
10 9 90%
16 15 94%
3 1 33%
2 0 0%
6 1 17%
10 1 10%
som 83 50

Prop Gem 50/83 = 60%
Rek Gem (som Sterfte%)/11= 47%

L

gert
Berichten:91
Lid geworden op:zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds:1980
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » wo 17 mar 2010, 21:43

In mijn eerste bericht meldde ik veel dode volken bij drie imkers.
En ik vroeg: hoe staat dat bij jullie?
De discussie heeft zich best zinnig ontwikkeld uitlopend op de vraag: hoe krijgen we de collega-imkers zover dat ze hun dode volken melden? En hoe verwerken we de ontvangen gegevens: in getallen en/of percentages?
Ik raak eerder onder de indruk van getallen dan van percentages. Maar beide kunnen niet zonder elkaar. Ik probeer dat duidelijk te maken aan de hand van een denkbeeldig voorbeeld.

Wanneer in het jaar 20?? In de Verenigde Staten 700.000 bijenvolken dood gaan, maakt dat op mij een diepe indruk. Als je al die kasten achter elkaar zet krijg je een rij van Pieterburen tot Cadzand.
Wanneer dan gemeld wordt dat het slechts 2% (denkbeeldig) van de totale populatie betreft, dan denk ik: dat valt eigenlijk best mee.

De vraag is nu: hoe krijgen we de collega-imkers zover dat ze de hoeveelheid dode volken melden en tegelijk het percentage van hun totale hoeveelheid?

Het is daarna niet zo moeilijk alles in tabelletjes onder te brengen. Daarvoor zal best wel de nodige deskundigheid onder ons zijn.

Gert

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Robbert » do 18 mar 2010, 00:02

De vraag is nu: hoe krijgen we de collega-imkers zover dat ze de hoeveelheid dode volken melden en tegelijk het percentage van hun totale hoeveelheid?


Door ze als tegenprestatie een potje honing te geven. [:o)]

Maar toch....
We kunnen eventueel het anoniem laten melden of toch met wat meer persoonlijke gegevens maar die ver uit elkaar halen. Dus een uniek ID te geven aan de mensen die het komen melden. En daarnaast hoeft niet iedereen bij alle persoonlijke gegevens. De beheerder(s) mogen alleen alles inzien/beheren en de resultaten dienen alleen getallen en grafieken te zijn. Met een "google maps" kaart kunnen we eventueel op postcode niveau met cirkels aangeven waar de meeste sterfte is. Relatief gezien dan.

100% haal je nooit. Er zijn ook imkers die weigeren gegevens in te vullen. Daar hebben we toch die zogenaamde steekproef met standaardafwijking voor of was het nou standaarddeviatie. Of willen we het liefst 100% dekking hebben?

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door marcv » do 18 mar 2010, 09:09

Het lijkt mij weinig nuttig om imkers van alle kanten met vragenlijsten te bestoken. Eén centrale instantie zou dit moeten organiseren. Ik dacht dat ook in België al meerdere bevragingen parallel lopen.
Eén zinvolle vragenlijst wil ik met plezier invullen

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door macwlem » do 18 mar 2010, 09:19

Helemaal mee eens.

CeesEs
Berichten:1
Lid geworden op:vr 28 aug 2009, 18:42
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door CeesEs » do 18 mar 2010, 15:42

Na mijn eerste -spannende- "bijenwinter" begin ik er voorzichtig aan te denken om de vlag maar eens uit te steken: mijn beide volkjes sjouwen zich een ongeluk aan het stuifmeel.
Waarschijnlijk is het beginnersgeluk, maar het geeft me wel erg veel voldoening. Ik leef mee met degenen die zoveel verloren hebben.


Aro
Berichten:58
Lid geworden op:di 10 feb 2009, 21:41
Locatie:Renswoude
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Aro » do 18 mar 2010, 20:22

Zomaar een domme vraag,[:I]
Dit is wel een leuke discussie,maar ben ik er mee geholpen als ik weet dat er in (zomaar een voorbeeld )Drenthe 20% sterfte is, en in Lmburg 13,2% en in Gelderland 7%[?]
Belangrijker lijkt mij is:Wat kunnen we doen tegen deze sterfte[?]
Als ik het goed heb is trouwens een winterverlies van +- 20% vrij normaal!
Met vriendelijke groet,
Aro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten