Wat met beroken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Wat met beroken?

Bericht door Hans van der Post. » di 02 sep 2014, 00:03

Na jaren tabak te hebben gestookt - wat smerig als je niet meer sigaretten rookt de laatste maakte ik in 1993 uit - en een paar jaar kruiden te hebben gebruikt, stook ik sinds een seizoen uitsluitend gedroogde uitgebloeide lavendel bloemkoppen en die blijven aan!
De stelen gaan ook wel maar blijven niet door branden.
Mijn overburen hebben een rij lavendel van 6 meter waar driftig "gesnoeid" mag worden.
Voor mij nooit meer tabak of allerlei kruidenmegsels. :idea:

Tip: het is nu de tijd om lavendel te snoeien :!:
!Hans.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 02 sep 2014, 08:29

Ik heb de bloemhoofdjes van Boerenwormkruid geknipt (tip van Hennie Kroese), dat rookt ook erg goed! In combinatie met een stuk eierdoos en vermolmd berkenhout blijft het ook goed aan. Lavendel ga ik in mijn eigen tuin planten, dus dat heb ik volgend jaar :)

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door JackC » di 02 sep 2014, 12:50

Van het boerenwormkruid gebruik ik op dit moment de hele schermen inclusief stukjes steel, simpelweg omdat ik nog niet voldoende droge bloemhoofdjes heb. Het bevalt mij en volgens mij ook de bijen erg goed. Gisteren ontdekte ik een nieuw perceeltje boerenwormkruid, maar heb van plukken afgezien: het zat helemaal vol met bijen die ijverig stuifmeel verzamelden. Nog een reden om zelf boerenwormkruid aan te gaan planten!

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Samuel Murray » wo 03 sep 2014, 08:10

vsterring schreef:
Ilke schreef:Propje papier, even aansteken dat het goed vlamt, in de pot van de blaasbalg laten vallen, tabak er op, flink blazen en klaar is kees :D
heb ik ook geprobeert... maar dat ging niet zo lekker... propje uit, nog een propje, as verstikte het vuurtje... rook weg...
Ilke, jij beschrijf de methode die ik het vaakst tegenkom bij het googlen voor "how to light a bee smoker", zoals:
http://www.littlehouseonthebighill.com/ ... ?detail=19

Heb ik ook een jaar lang geprobeerd, maar hoewel het me soms lukte, ging het vaker mis en was ik vaak 20 minuten bezig met de beroker begonnen voordat ik aan de bijen kon (soms vier á vijf keer opnieuw begonnen voordat het werkte). Éen probleem met dat methode is dat ik me vingers verbrand wanneer ik de brandstof bij de vlam probeer doen.

Tegenwoordig gebruik ik een methode die ik bij een collega imker heb geleerd: doen éérst de bijentabak in de beroker (losjes, niet vast stampen), en steek dan twee bijvriendelijke aanmaakblokjes aan en wag totdat ze 1/4 tot 1/3 zijn afgebrand (duurt zo'n 20 seconden). Blaas dan de aanmaakblokjes uit (ze begon daarna meteen te roken), en doen de aanmaakblokjes in de beroker, boven op de bijentabak. Maak de beroker dicht en geef het een flink op-en-neer schud (zodat de aanmaakblokjes midden-in de tabak terecht komen). Dan wat blazen en soms ook nog een schud of twee.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door bee-tree » wo 03 sep 2014, 09:31

Ik snap het niet meer. Bijna iedereen heeft zachtaardige bijen, waarom moeten we ze dan te lijf gaan met
rookkanonnen met de rook van aanmaakblokjes ? Of moeten we even wachten tot de afbraakproducten van
de chemicaliën verdwenen zijn zodat we ze zelf niet inademen en de bijen ook niet.

Een paar wolkjes moeten toch genoeg zijn om zachtaardige bijtjes nog zachtaardiger te maken ?
Ik denk dat de imker zich zachtaardiger moet gedragen, dus in slow motion moet werken, dus niet jagen en jachten,
Ons levenstempo ligt te hoog. Het wordt aangewakkerd door het flitsende geraaskal op radio en T,V.
En dan nog wat, vóór je de volken ontbloot: je tanden poetsen en voor een frisse adem zorgen. 'n Pepermuntje
en hoestbonbon kan de imker met beroker gemakkelijker gebruiken dan de imker met z'n waterpijp, sorry
dathepijp. Die moet maar een paar druppels eucalyptusolie of wintergreenolie bij het koffiedik doen
dat 90 % van de tabak vervangt. Wordt vervolgd. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Hans van der Post. » wo 03 sep 2014, 09:47

Bee-tree je laatste bijdrage is mij uit het hart gegrepen!!
Geef zelf een kleine puf rook om te zorgen dat de bijen zich vol gaan zuigen.
En bij het sluiten van de kast de bijen van de kastrand te weren.
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door semar » wo 03 sep 2014, 10:05

Hans. b3, hoewel ik het in princiepe met jullie eens ben (zie foto),
en ook denk ik als ik somige colega's rookzie geven "nauw, nauw".
:think:

Zijn er soms tijden dat zelfd de vriendelijkste bijen schagerijnig kunnen zijn,
(moerloosheid, slecht weer, honger gevoelens in de onderbuik) :wink:
dat is het handig om wat meer rook te kunnen geven, en soms zelfs weer een kap te dragen.
bv afgelopen week waren ze echt pissed bij het opzetten van de voerbaken,
logies natuurlijkna een maand van regen en voedsel tekort voor de broednesten.
Tot nu toe heb ook ik de kunst van een rookende berooker niet onder de knie.

Vroeger de dathepijp (werkte perfect) de vulcan met veerwerk (ook prima),
maar ik heb echt de blaasbag beroken niet onder de knie,
ik vermoed dat ik voor de bijen een te windstille plek heb gecreeerd,
of ik moet hem vaker knijpen (de berooker dan) :wink:
want hij blijft maar uitgaan.

de dokter heeft mij opgedragen snel te stoppen met roken,
dus gaat het shagie verdwijnen en zal opa toch met de berokken
moeten zien te werken.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

opa's laatste stund in het oerwoud :lol:
Bijlagen
berooken (Kopie).jpg
berookenonder idiaale omstandigheden

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door FrancA » wo 03 sep 2014, 11:12

Samuel Murray schreef:
vsterring schreef:
Ilke schreef:Propje papier, even aansteken dat het goed vlamt, in de pot van de blaasbalg laten vallen, tabak er op, flink blazen en klaar is kees :D
heb ik ook geprobeert... maar dat ging niet zo lekker... propje uit, nog een propje, as verstikte het vuurtje... rook weg...
Ilke, jij beschrijf de methode die ik het vaakst tegenkom bij het googlen voor "how to light a bee smoker", zoals:
http://www.littlehouseonthebighill.com/ ... ?detail=19

Heb ik ook een jaar lang geprobeerd, maar hoewel het me soms lukte, ging het vaker mis en was ik vaak 20 minuten bezig met de beroker begonnen voordat ik aan de bijen kon (soms vier á vijf keer opnieuw begonnen voordat het werkte). Éen probleem met dat methode is dat ik me vingers verbrand wanneer ik de brandstof bij de vlam probeer doen.

Tegenwoordig gebruik ik een methode die ik bij een collega imker heb geleerd: doen éérst de bijentabak in de beroker (losjes, niet vast stampen), en steek dan twee bijvriendelijke aanmaakblokjes aan en wag totdat ze 1/4 tot 1/3 zijn afgebrand (duurt zo'n 20 seconden). Blaas dan de aanmaakblokjes uit (ze begon daarna meteen te roken), en doen de aanmaakblokjes in de beroker, boven op de bijentabak. Maak de beroker dicht en geef het een flink op-en-neer schud (zodat de aanmaakblokjes midden-in de tabak terecht komen). Dan wat blazen en soms ook nog een schud of twee.
Ter aanvulling van bovenstaande heb ik een RVS theezeefje (Xenos 99 eurocent) gekocht, rondom losgeknipt en bol naar boven op de bodem van het losse berokerbinnendeel gedrukt.
Hierdoor kan zich meer lucht onder de kruiden of de tabak verzamelen waardoor het gemakkelijker brandt en blijft branden.

Gebruikersavatar
Rob van Dipten
Berichten:75
Lid geworden op:ma 29 jul 2013, 21:26
Imker sinds:2014
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica-achtige natuurzwermen in TBH
Locatie:Thorn, Limburg
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Rob van Dipten » wo 03 sep 2014, 18:08

En mocht je al wandelend door het veld koeienvlaai of paardenmoppen tegenkomen, altijd mee naar huis nemen. Drogen en het brandt voortreffelijk. Bij voorkeur de wilde grazers zoals Konikpaarden of schotse hooglanders, die eten veel kruiden.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door FrancA » vr 05 sep 2014, 19:50

Rob van Dipten schreef:En mocht je al wandelend door het veld koeienvlaai of paardenmoppen tegenkomen, altijd mee naar huis nemen. Drogen en het brandt voortreffelijk. Bij voorkeur de wilde grazers zoals Konikpaarden of schotse hooglanders, die eten veel kruiden.
Waar wandel jij dat je die hooglanders en koniks tegenkomt?
:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten