Condens in kasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Vik
Berichten:3
Lid geworden op:wo 08 mar 2006, 16:33
Locatie:Luxembourg
Contacteer:
Re: Condens in kasten

Bericht door Vik » wo 08 mar 2006, 17:04

Interessant onderwerp, eigenwijs bekeken en zeer leerrijk.
Ik imker al een poos met isolatiekasten, alhoewel de hoeveelheid condensatie opmerkelijk lager is dan in enkele of dubbele houten kasten raak je er toch niet zo maar van af, één van de nadelen van deze geprezen kasten, Vik.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Condens in kasten

Bericht door marc » wo 08 mar 2006, 17:59

Vik, voor en nadelen zullen altijd moeten afgewogen worden, die isolerende kasten zijn nu eenmaal door handelaren gemaakt, niet door imkers.

Ik ben trouwens benieuwd hoe de roterende kast van Bertus en anderen het doet op gebied van condens. Misschien kan hier ook best nu al in de experimenteerfase aandacht aan besteed worden.
Alle metalen onderdelen binnen de kast lijken me uit den boze.
Roteren de raampjes ook in winterperiode ?
Misschien dat buiten het zwerm- en varroagebeuren bij deze kasten ook de condens en schimmelvorming in de gaten kan gehouden worden.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Condens in kasten

Bericht door apiario » wo 08 mar 2006, 20:18

marc schreef:Ik ben trouwens benieuwd hoe de roterende kast van Bertus en anderen het doet op gebied van condens. Misschien kan hier ook best nu al in de experimenteerfase aandacht aan besteed worden.
Beste Marc,

Zoals ik ook al in een ander item heb gezegd, het verwondert mij dat ik zo weinig condens heb waargenomen ook geen beschimmelde ramen , ondanks dat er wel metalen delen in de kast verwerkt zijn. Ook in de nieuwe kasten zit kunstof en metaal .Waarom ik daar weinig last van heb weet ik niet. Zie roterende kast .Arjen woont hier op een steenworp vandaan ik zal het hem eens vragen Het verwonderd mij des te meer omdat op een meter afstand ven de roterende kast een boom kast staat die barst van de schimmel. Eerlijkheids halve moet ik ook vertellen dat mijn kasten op de ruimte staan. Van kilometers ver staat de wind hier vanuit de polder op de kasten te blazen En de bodems zijn altijd open.

Wat het roteren betreft, nee ze staan nu stil eind Maart gaan ze weer draaien. Daarna zullen we het zwerm gebeuren in de gaten houden. Als dat volgens Duits onderzoek voor 90% onder de knie is, zal voor menig weekend imker of voor hen die in de bebouwdekom wonen en lastige buren hebben een uitkomst wezen.

Ook nooit geen dode volken ,of ik heb het er zelf naar gemaakt(niet goed opgelet) In al die dertig jaar heb ik 1 keer mee gemaakt dat ik een lege kast had.(verdwenen)

Het valt mij op dat op het forum wordt gezegd hoeveel dode bijen men heeft . De een veel de ander weinig Het lijkt mij volkomen non informatie als men niet de andere dingen er bij noemt

Zoals standplaats, bestrijding, omgevings factoren(met hoeveel imkers zit men op een kluitje)enz enz. Een klein documentje wat je kan aankruizen zou al een hele verbetering zijn.

Nou het laatste hoort ergens anders thuis (vooruitmaardezekeer)

Bertus

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Condens in kasten

Bericht door marc » wo 08 mar 2006, 22:11

Hoi Bertus, met metaal in de kast zou je verwachten dat het water er vanaf druipt, toch zeker in wintertijd. Dat onderdeel loopt wellicht ook rechtreeks door de wand naar de (metalen) overbrenging buiten de kast. Ik zie het ijs zo al op het metaal in de kast staan :( .
Lijkt me toch iets om zeker in de gaten te houden.
Kan je bij de voorjaarsinspectie ook eens nagaan waar schimmel optreedt op de ronde ramen ?

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Condens in kasten

Bericht door apiario » do 09 mar 2006, 10:40

Tot nu toe geen spoor van schimmel, waarom niet? Dat weet ik niet.
Zie verders roterende kast

Bertus

Vik
Berichten:3
Lid geworden op:wo 08 mar 2006, 16:33
Locatie:Luxembourg
Contacteer:

Re: Condens in kasten

Bericht door Vik » vr 10 mar 2006, 10:15

Apiario, je beweert in de rubriek 'roterende kast' :
Het is soms moeilijk voor te stellen, maar inderdaad heb je een koude brug naar binnen toe.Volgens mij is dat alleen het geval als het binnen warmer is dan buiten. de metalen as gaat 0,5 cm. naar binnen stopt bij het eerste raam Ik heb gezien dat het door de bijen aan het raam wordt vast gemaakt.Maar het eerste raam is net zo koud als de buiten temperatuur. Zoals de topimkers hier op het forum beweren zit de warmte in de tros ,naar buiten neemt het snel af. De buitenste ramen heb ik laten zitten en hebben dezelfde temperatuur als buiten Dus geen ijs.
Dit is toch een verschikkelijke domper op de 'draaimolen', er gaan de komende tijd waarschijnlijk nog dergelijke dingen aan de oppervlakte komen. De vrieskou in de kast brengen en zelfs de buitenste ramen daarvoor opofferen lijkt me complete waanzin, waarom heb je dan een Segeberger nodig, dit is dweilen met de kraan open.
Het blijft trouwens niet bij de buitenste ramen alleen, de naastliggende ramen ondervinden ook die koude en verder de ganse kast. Het is op zich al geen idee om sterke voorjaarsvolkeren in te kweken en met die lage binnentemperaturen al helemaal niet.
De volkeren in mijn Dantant kasten hebben nu een broedbol (reeds uitlopend broed) van ongeveer diam. 25 cm, hoe staat de zaak bij jou.
Beweren dat hier geen condensatie (of liever water) optreedt is een lachertje, of schuilen hier commerciële perspectieven achter, dan alleen kan ik het begrijpen. Ik denk ook niet dat je in je betoog de 'topimkers' op dit forum kan aanhalen, die weten wel beter.
Lees de onderbouwde uitleg van marc hierboven en probeer het te begrijpen.
Apiario, dit moest even van het hart en beschouw het als opbouwende kritiek, alleen zo kom je verder met je kast. Ik ben nu eenmaal vooruitstrevend kritisch ook op de punten die mij van mijn kasten niet aanstaan.
Vik

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Condens in kasten

Bericht door apiario » vr 10 mar 2006, 12:07

Soms beweren geleerde dat iets niet kan.De gewone man die dat niet weet, doet het.

Verders geluk ermee

Bertus

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Condens in kasten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 10 mar 2006, 12:41

Vik schreef:Dit is toch een verschikkelijke domper op de 'draaimolen', er gaan de komende tijd waarschijnlijk nog dergelijke dingen aan de oppervlakte komen. De vrieskou in de kast brengen en zelfs de buitenste ramen daarvoor opofferen lijkt me complete waanzin, waarom heb je dan een Segeberger nodig, dit is dweilen met de kraan open.
Het blijft trouwens niet bij de buitenste ramen alleen, de naastliggende ramen ondervinden ook die koude en verder de ganse kast. Het is op zich al geen idee om sterke voorjaarsvolkeren in te kweken en met die lage binnentemperaturen al helemaal niet.
De volkeren in mijn Dantant kasten hebben nu een broedbol (reeds uitlopend broed) van ongeveer diam. 25 cm, hoe staat de zaak bij jou.
Beweren dat hier geen condensatie (of liever water) optreedt is een lachertje, of schuilen hier commerciële perspectieven achter, dan alleen kan ik het begrijpen. Ik denk ook niet dat je in je betoog de 'topimkers' op dit forum kan aanhalen, die weten wel beter.
Lees de onderbouwde uitleg van marc hierboven en probeer het te begrijpen.
Apiario, dit moest even van het hart en beschouw het als opbouwende kritiek, alleen zo kom je verder met je kast. Ik ben nu eenmaal vooruitstrevend kritisch ook op de punten die mij van mijn kasten niet aanstaan.
Vik
Hets pijt me Vik, maar opbouwend klinkt het bepaald niet. Eerder belerend. Dit is een forum met vrijwillgers. Met observaties van andere imkers kun je voordeel doen. Je kunt met ze in discussie gaan. Je kunt de observaties ook negeren, maar graag opmerkingen als deze kun je beter vorotaan achtewege laten: 'Beweren dat hier geen condensatie (of liever water) optreedt is een lachertje, of schuilen hier commerciële perspectieven achter, dan alleen kan ik het begrijpen.'

jp

PS dat moest mij even van het hart.

berry
Berichten:81
Lid geworden op:di 27 dec 2005, 11:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Condens in kasten

Bericht door berry » vr 10 mar 2006, 12:50

Ben het helemaal met je eens JP.

Berry

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Condens in kasten

Bericht door marc » vr 10 mar 2006, 16:10

Ieder beestje reageert natuurlijk zoals het geaard is, je bent pas op het forum Rik, ik kan je aanraden met de zoekfunctie hierboven naar de forumonderwerpen van Bertus te speuren, je gaat een man tegen komen met aparte talenten die zijn ideeën weet uit te werken.

Dit gezegd zijnde zit er nauurlijk toch een grond van waarheid in het condens verhaal, iets om zeker over na te denken Bertus.
Veel metalen onderdelen zoals assen e.d. bestaan ook in kunststof, die koude-doorgang zou je moeten proberen te weren.

Gisteren bij 12° en zon heel even een broedraam gelicht en uitgebreid gesloten broed gezien. Vic je schreef in de rubriek 'winterverliezen 2005-2006' het volgende :
..het is hier met 25 cm sneeuw nog vroeg voor een degelijke inspectie..
Heb je bij dat klimaat je broedramen bekeken? Waar zit je trouwens in Luxemburg met je stand(en) ?
Ik werk als vervolg op dit condensverhaal een paar ontwerpen uit van gewijzigde kastonderdelen, die ik dit jaar wil maken en volgende winter testen, ook het concept van de isolatiekast wordt grondig gewijzigd omdat er op gebied van condens, bijenruimte, practische werking, gemak voor de bijen enz. heel wat aan schort. Ik bezorg je een 'prototype' dan kan je je 'gezonde kritiek' spuien :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten