Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Dirk Blanken » za 17 mei 2008, 20:26

Jelte ik zou ze na 13 dagen gaan breken dat is vaak nog aan de vroege kant maar 13 dagen staat er voor in alle studie boekjes.
Sommige volken zeker als je ze broed meegeeft zetten pas later doppen aan en dan klopt het rekensommetje 3-6-7 niet meer.
Ook heb ik ook wel eens een volk van zeer goede afkomst en prestatie waarmee ik aalster, het gebeurd dan vaak dat er nog geen koningin is uit gelopen.
Daarom zet ik altijd een of twee ramen met mooie doppen apart en breek de rest, en als ik geen koningin heb kunnen inlopen, merk ik de ramen met een punaise en kijk de volgende dag weer en het gewenste resultaat kan kan ook wel drie dagen duren.
Maar alle bijenboekjes en ervaringen in het hoofd zijn nog gericht op de zwarte bijen dus gaat het bij jouw op de 13e dag misschien goed maar zeker niet op de 11e dag dan heb je rijpe doppen die ongevoelig zijn voor stoten en vervoeren.
Dirk

dertiende

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door lamheuv » za 17 mei 2008, 22:21

Hallo allemaal,
Ook wij hebben, net als Hans Hoogendoorn, een aantal volken op het koolzaad geplaatst om zich goed te kunnen ontwikkelen. Stuifmeel....voor het nageslacht.........
We constateren, dat het bij het ene volk prima lukt en bij het andere niet. Selectie............
Afgelopen woensdag hebben we wat speeldoppen gevonden........
Gelukkig hebben wij geen defensief, agresief gedrag kunnen constateren.
Wij werken met de bloemenspuit en dat was tot nu toe voldoende om ze te kalmeren.
Wij werken in het pak en met huishoudhandschoenen aan. Op deze manier werken wij zeer ontspannen en met grote rust, in de bijen.
We hebben al te vaak van plotselinge allergie gehoord en gelezen.
In verband met onze koninginnenteelt worden de volken komende week opgehaald. Het koolzaad is ook zo goed als uit gebloeid........

Met vriendelijke groet, Laus en Elze Lammerts.


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 18 mei 2008, 10:23

Beste Dirk...

bedoelde eigenlijk ook wat anders! Ik wil op de elfde of twaalfde dag de honing eraf halen. Vervolgens 's-avonds met de volken reizen naar de nieuwe stand. Dan moeten de bijen minimaal een dag kunnen invliegen (dat is toch wel prettig; haal de honing er wel eens af op dezelfde dag dat ik ook heb gereisd) en vervolgens op de dertiende dag doppen breken.

Bij het breken op de 13 dag tref ik meestal ook wel wat licht gekleurde moeren aan. En idd ook moeren die nog niet helemaal klaar zijn. Vaak is dat 'raamafhankelijk' maar niet eens altijd. Aangezien ik de bijen dan dichtbij heb kan ik altijd de 14 dag of zelf 15 dag terugkomen mocht ik moeren willen oogsten.

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 18 mei 2008, 10:31

Verder kan deze topic niet worden veranderd in: Voorjaarsontwikkeling 2008 (op het koolzaad)

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » zo 18 mei 2008, 14:15

Net terug van het derde bezoek aan het koolzaad in Midwolda; ik heb van het beste volk ongeveer 20 kg kunnen oogsten en er staat nog een honingbak op waar druk in gewerkt wordt.............maar de bloei is er uit, hier en daar nog wat stroken en aan de zijkanten van de planten nog wat bloempjes.
Het veld een stukje verderop bloeit nog goed, dus maar hopen dat ze daar nog wat vandaan kunnen slepen. De andere twee hadden de honingkamers bijna vol en waren aan het verzegelen. Maar wachten tot volgende week zaterdagavond wanneer we de volken 's avonds ophalen.
Kan ik thus een bijenuitlaat leggen, want dat afslaan vind ik maar niks.
Verder goed ontwikkelde volken, er komen nu speeldoppen. Thuis vegers maken en dan doppen breken!
Voor nadere infof en foto's:websteewww.ruinerimkers.nl

Roel.

P.S. ,
Suggesties voor de verdere verwerking van de honing zijn zeer welkom; dit is mijn eerste koolzaadervaring en ik wil graag smeerbare creme-honig maken!

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Dirk Blanken » zo 18 mei 2008, 17:30

Roel,
Elke dag roeren ev twee keer per dag na het afschuimen totdat er een zweem in komt.
Dan het goed in de gaten houden, het gaat dan heel snel.
Als je de roerstaaf er in moet drukken dan de laatste keer roeren dan wordt het weer vloeibaar en dan direct alles oppotten.
Je kan ook een emmer apart zetten dat is dan prima enthoning voor andere honing soorten.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 19 mei 2008, 10:46

Het gaat echt heel goed met mijn bijtjes. Na een dag zijn de afleggers/vegers al op het kunstraat over gestapt. Echter ik heb heel veel uitgebouwde ramen waarmee ik ze de komende tijd ga lastig vallen. Die moeten toch weer bevolkt worden. Volgend jaar wordt het tijd voor meer vernieuwing.
Gisteravond heb ik laat de voerbakken eropgezet en meteen twee liter gevoerd. Vrijdag of zaterdag krijgen ze een nieuwe portie. Daarbij knoeiede ik een beetje. Meestel heb ik flessen water of zeepsop bij me, zoals gisteren ook het geval was. Beetje naspoelen en kans op roverij nihil.

JP

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Gerard van Gastel » ma 19 mei 2008, 14:55

Suggesties voor de verdere verwerking van de honing zijn zeer welkom; dit is mijn eerste koolzaadervaring en ik wil graag smeerbare creme-honig maken!
Roel,
eerst enkele dagen laten staan, zodat lucht en vuildeeltjes kunnen opstijgen, deze dan eraf scheppen.
Daarna gaan roeren, en als er een witte verkleuring in komt de honing in potjes doen.
Hoeveel ik ook roerde in koolzaadhoning, deze werd toch 'glashard'.
De potjes of(als je liever de honing in emmers bewaard) de emmers kun je later crême-honing maken door ze te verhitten tot ca 39°C in een koelkast met een verwarmingselementje/lamp erin.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » ma 19 mei 2008, 15:35

Creme-honing.
Ik heb nog een paar potjes creme-honing staan die ik vorig jaar gekocht had met het idee dit jaar hier mijn honing mee te enten.
Deze honing is inderdaad nog net chocopasta!
Kon goed zei men toen.

Hoe lang moet ik per keer roeren? 5 min/ 10 min?
Wanneer moet ik de honing om te enten toevoegen en hoeveel?

Groet,

Roel.

P.S. Het verslag en de foto's van 18 mei staan op onze webstee!
www.ruinerimkers.nl

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Oude Essink » di 20 mei 2008, 13:22

Hallo Roel,
Jij wacht al even opeen antwoord merk ik; ik houd het kort;
enthoning voeg je toe zodra je merkt, dat de te enten honing gaat kristaliseren ( een wazige zweem krijgt; in een mengvat van 20 kg. kun je een potje van 450gr. toevoegen en roeren, totdat deze geheel door de 20 kg heen zit. De duur van het roeren hangt uiteraard af van de gebruikte roerstaaf; met de boor gaat sneller dan met de hand.


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten