standplaats langs het spoor

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:
Re: standplaats langs het spoor

Bericht door rostohar » za 06 apr 2013, 21:43

Waarom zou er langs een spoorbaan meer wintersterfte optreden? Sta er 10 meter vanaf en heb geen wintersterfte gehad door varroa of virale infecties. Wel 2 kleine volkjes die in de afgelopen maand zijn verhongerd omdat ze niet meer bij het voer konden komen. Nu niet allemaal de bijen bij een spoorbaan gaan plaatsen :D want daar hou je de wintersterfte niet mee buiten de deur.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: standplaats langs het spoor

Bericht door Erik Konijn » za 06 apr 2013, 22:11

Bij mij staan ze ook op ongev 20 meter afstand van de spoorbaan. Geen sterfte en ze blijven ook rustig misschien gewent aan trillingen. Geen probleem dus.

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: standplaats langs het spoor

Bericht door belrgerbal » za 06 apr 2013, 22:48

Hier ook vlak langs het spoor, geen wintersterfte. Alle volken die ik heb ingewinterd zijn (wederom) springlevend! :be9: :be9: :be9:

wellicht is een standplaats langs het spoor juist heilzaam, de bijen komen lekker tot rust met af en toe een trein (kedeng gedeng geluid doet ze goed slapen!) Ik heb nu 2 jaar achtereen volken op 7 meter van druk spoor ingewinterd en 0% sterfte!.... :D

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: standplaats langs het spoor

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 08 apr 2013, 08:38

Bedankt voor de antwoorden. De vraag kwam van een collega. Zelf prijs ik mezelf heel erg gelukkig met een rustig plekje in het bos.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: standplaats langs het spoor

Bericht door Dirk Blanken » di 09 apr 2013, 20:50

Ik heb ook een stand die op 15 meter bij een spoorbaan staat en nooit iets nadeligs gemerkt.
De treinen komen om het half uur of bij de spits wat frequenter maar bijen wennen hier zeker aan.

Als je vlak bij een snelweg zit worden er veel meer bijen door het verkeer kapot gereden.
Ik zou me geen zorgen maken door het treinverkeer.

De volken zijn prachtig en dat telt.

Ik kan me voorstellen dat als je een paar meter van een doorgaande spoorbaan(geen station zoals ik) staat met de treinen op volledige snelheid dat er dan wat vliegende bijen vermorzelt worden maar de bijen in rust hebben daar geen problemen mee.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: standplaats langs het spoor

Bericht door semar » do 11 apr 2013, 10:53

volgens mij worden de meeste bijen door de turbielentie weggeduwd en niet geplet door een trein?

He ervaringsdeskundigen :wink: even een vraagje.

ik sta met de bijen in het stadspark (veengrond) hier in amsterdam, bij iedere tram/vrachtwagen trilt de bodem
de bijen vinden dat best en doen het prima maar.......................
bij mij gebruiken ze enorme veel propolis (terwijlk de Buckfast de reputatie heeft van nauwelijks propolis gebruik.
nu kan dat komen door het trillen of door de enorme aantallen populieren en paarden kastagnes hier in de omgeving-

Ik zou graag wetenkomt dat nu door de trilling of door de overvloed aan harsgevende boomen in de omgeving???
wat denken jullie?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 64 gasten