Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:
Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » vr 03 okt 2014, 11:26

Ferry,

Duidelijk dik kans dan dat er bij mij dan toch ook nog 2 platen broed in zitten. En ik heb ook niet veel trek er aan te prutsen. Een van de zesramers is een schudzwerm van rond half augustus en die heeft wel voldoende bijen maar echt niet meer ruimte nodig.
Die zesramers hadden n.l. bijna honger toen ik begon met invoeren (ik bedoel met bijna honger, nog maar half raampje voer aanwezig).
Weggooien van voer vind ik wat zonde, zit bij mij ook nog wat in de bak van een zesramer zag ik vanochtend. Ik giet dat net zo makkelijk bij een 20 ramer in de voerbak, of is daar een risico van besmetting mee?

Freek

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door bee-tree » vr 03 okt 2014, 11:41

Hiep,hiep, hoera. Wat aanstekelijke vergelijkingen en woorden gebruiken Freek en Hansjochem.
Ze zitten net als ik in de comfortabele omstandigheid 's morgens naar melodieën van radio 4 te kunnen luisteren.
Het zijn voor mij "arbeidsvitaminen". Om half elf was het onze ochtendpauze. De "Zauberflöte" van Mozart
paste precies bij de waarneming die ik om 10 uur deed. Er vlogen nog maar enkele bijen met het
"liefdesteken". In de opera "De toverfluit" zingen de verliefden "Gib mich ein Liebeszeichen".
Dat is toch 'n heel wat mooier woord dan het prozaïsche "stuifmeeldekje" !

Waarschijnlijk waren na 10 uur, toen de mist optrok en de zon doorbrak, de verderweg staande balsemienen
te bereiken om 'n "tongzoen" te krijgen. Zo, nu moet ik aan het werk; nog meer weegschalen plaatsen en nog heel wat meer . :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

P.S. Gister is Ton Koopman, de dirigent van het voortreffelijk Amsterdams Barok Orkest 70 jaar geworden;
jullie leeftijdgenoot ? Ik word maandag 75. Curieus, wah ?

Curieus is volgens KE 22 1948 merkwaardig, aardig, zeldzaam . Merkwaardig betekent : verdienende, dat men er op let.
En ook nog: vol betekenis of van betekenis.
Ik heb het moeten opzoeken omdat ik twijfelde. Dat komt waarschijnlijk omdat curieus in het Zuid-Nederlands tevens
nieuwsgierig betekent ofwel nieuwsbegerig.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door ndj » vr 03 okt 2014, 11:58

bee-tree schreef:We moeten wel opschieten ! Zijn jullie vandaag ook zo geschrokken
en onder de indruk gekomen van de enorme RUSH
van Kol- en Rietganzen van Noord-Oost naar Zuid-West.
De hele dag en óók nu nog ín het donker komt er gemiddeld om het half uur een eskader van 20 tot 120 stuks over.
Het is een topdag geweest wat betreft de trek van ganzen. Kondigen zij een snelle komst van kou aan ? Voor even vanaf zondag ?
Voor eventjes, want we hebben nog rond 11 oktober de Gomaruszomer te verwachten.
De bijen vliegen al dagen als de beste.ondanks of dank zij windstilte onder een bewolkte hemel en een
Zuid-Oostelijke aanvoer van milde lucht uit Spanje en Frankrijk.

Misschien zegt de vroege trek van de ganzen niets over de weersontwikkeling. Wie weet er meer van ?
Misschien wordt het weer zo'n zachte winter als we net gehad hebben. De volken bleven vorig jaar maar dóórbroeden.
Voor de varroabestrijding vonden veel imkers geen geschikt moment. Toch geringe wintersterfte.
Wel vreesden veel imkers , ook Duitse, dat door het hoger verbruik van voer, gevaar van voedseltekort dreigde.
Daarom lijkt het me goed de volken méér dan gemiddeld te geven.
Die 10 kilo stamt nog uit de tijd dat de imkers niet zo bemiddeld waren als thans. Het was geen vetpot. Daarom
namen ze het risico dat ze nog suiker moesten kopen in het voorjaar. Het bijenhuis zorgde voor de voorjaarslevering
van accijnsvrije bijensuiker ten behoeve van de voorjaarsvoedering als de winter langer duurde dan gemiddeld.
Aangezien ik eenzelfde winter verwacht als 2013\2014 geef ik ze meer voer, maar door de goede dracht van afgelopen week
niet zo veel als ik eerst wilde doen. Zj.
Vorig jaar kwam de "ganzenmeute" precies om de zelfde tijd. 3 oktober. Ik denk, dat ganzen op een gunstige wind wachten. ( energiegebruik). Toen heb ik het wat meer in de gaten gehouden.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » vr 03 okt 2014, 12:31

Pak Koenen Endepols 1948 erbij en ga lekker offtopic en gefeliciteerd met de verjaardag, enfin om qua taal in stijl te blijven, trek ik Kramers en de van Dalen er bij, ik zag de bijtjes ook idyllisch uit de zesraams kast ter hemel vertrekken richting drachtvelden vanochtend om tien voor acht. Ze maken het goed.

Freek

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » vr 03 okt 2014, 18:13

Even de dekplank van een van de twee zesramers gelicht, voorzichtig, de grootste.
Vorige keer dat ik keek waren dit vijf ramen bijen nu zeker zes het kastje zit propvol bijen :D.
Er zit inderdaad ook flink voer in de dekplank was aan de raampjes vastgebouwd en die ruimte was gevuld met voer.
Ben niet verder gaan kijken. Mooi volkje beloofd wat voor volgend jaar.

Freek

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » vr 03 okt 2014, 18:42

Freek, ga je nog naar groningen /drente?
Using Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Jaap v.Popering » vr 03 okt 2014, 19:18

Freek schreef: Ben niet verder gaan kijken.

Freek
Verstandig :whistle: Om deze tijd ( Oktober ) moet je zulke volken zeker met rust laten , je kan enkel schade aanrichten . Wel raad ik aan om in de vroege lente te kijken of je naast het broed een leeg raam kunt hangen dit om dan wat meer ruimte te creëren voor het broednest .

Jaap v P

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » za 04 okt 2014, 00:38

Jaap, ik ben het wel met je eens, maar aan wat voor schade denk je precies?
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Hans van der Post. » za 04 okt 2014, 00:54

Inderdaad oktober. Zoals Jaap schreef in het voorjaar weer kijken! Oja maar wel oxaal druppelen eind december!

Verder heb ik nog een inwintering tip voor 2015 gelezen: Lees wel het hele bericht en je hebt nooit meer te veel voer in de volken.
!Hans.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » za 04 okt 2014, 01:18

Dank je Hans. Ga t volgend jaar beter doen!
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten