Veel dode volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Re: Veel dode volken?

Bericht door AndreasH » do 18 mar 2010, 22:01

(APENSTAART)aro,

Het idee van zo'n vragenlijst is om een beeld te krijgen van waar de meeste volken overleden zijn (of nog leven, for that matter).... Dan is er misschien een verband te vinden tussen de sterfte en omgevingsfactoren... Alleen maar meten voor het meten is nutteloos inderdaad.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door joselito » vr 19 mar 2010, 09:10

Of dergelijke vragenlijsten enige zin hebben, daar heb ik mijn twijfels over. Het is een feit dat er iets aanwezig is dat maakt dat de bijen verdwijnen.
Dat het niet aan oorzaken ligt zoals het stuifmeelaanbod, daar ben ik bijna zeker van. Hier is het stuifmeelaanbod in de 30 jaren dat ik imker zeker niet achteruit gegaan, integendeel. En toch is er ook bij mij dit jaar één kast verdwenen. Het is dus een feit dat er iets aanwezig is dat er vroeger niet was.
En toch is er maar één verdwenen, waarom niet meer? En dan komen we tot de kern van de zaak. Waarom is dat zo?
Misschien is het ras waarmee ik werk minder gevoelig? Misschien is mijn bedrijfswijze bevorderlijk geweest ter voorkoming? Misschien heb ik gewoon geluk gehad en staat me volgend jaar onheil te wachten en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Met die vragenlijsten heb ik de indruk dat men wil bewijzen dat er wel externe factoren aanwezig zijn die deze ziekte uitlokken, zoals het gebruik van sproeistoffen, stuifmeeltekort, straling en wat nog meer? Met een enquête zal dan achteraf weten dat er bv in die streek 20% van de volken verdwenen zijn, maar wat lost dat op, weinig concreets naar mijn mening. Want nergens is het hetzelfde. Iedere streek heeft zijn eigenheden en belangrijker, iedere imker werkt anders. Hoe kan met dit verglijken? Maar toch verdwijnen er overal volken.
Veel eerder zou het een oplossing zijn als men naar de imkers zelf ging kijken. Welke bedrijfsmethode passen ze toe? Waarom verdwijnen van één imker bijna al de kasten en van een andere imker 200 meter verder geen? Maar dat ligt meer gevoeliger. Want hier gaat men ervan uit dat de imker zelf misschien mede aan de oorzaak kan liggen.
Maar zolang als we blijven wachten op die enquêtes en verder niets doen, verliezen we kostbare tijd

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door marcv » vr 19 mar 2010, 21:32

Over degelijk cijfermateriaal beschikken gaat waarschijnlijk geen individuele imkers verderhelpen, maar toch is het noodzakelijk.
We moeten toch weten hoe ernstig de situatie nu precies is? En we willen toch ook weten hoe het zit met de evolutie over meerdere jaren: wordt het beter of erger?

gert
Berichten:91
Lid geworden op:zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds:1980
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » zo 21 mar 2010, 22:40

Ik heb de volgende theorie voor het verdwijnen van mijn bijenvolken waarin volop voer aanwezig is:

De volken stonden in een zonnige, beschutte tuin. Normaal stopt de koningin met leggen in september/oktober. Er worden dan nog voldoende winterbijen geboren, die zes maanden kunnen overbruggen.

Bij mij vlogen begin december!! alle volken nog als een tierelier bij temperaturen boven de 10 graden. Er werd gehaald, dus bleef de moer aan de leg, met als gevolg dat de bijen die het broed verzorgden, ongeveer na een maand allemaal dood waren.

Er bleven dus te weinig winterbijen over om een flinke tros te vormen die de koude winter kon weerstaan.

Wat vinden jullie van deze theorie?
Komt dit ook overeen met jullie situatie?

Gert

Thijs Corporaal
Berichten:106
Lid geworden op:zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Thijs Corporaal » zo 21 mar 2010, 23:19

Hoi Collega's
Waar blijven de bijen Gert als het zo is als jij omschrijft dan moeten er toch bijen in de kasten liggen of er voor, ik vind het zo appart dat alles weg is ook liggen er geen bijen voor de kasten zoals bij een vergiftiging dan zullen ze mischien iets kunnen aantonen,maar zoals je al schrijft er zit voldoende voer in de ramen en daar mankeert op het eerste gezicht ook niets aan bij mij.Alles is met de noorderzon vertrokken lijkt het wel,met dode volken waar men over praat heb je nog iets in de kast maar ik weet ook niet of je daar iets aan hebt,het blijft een misterie.

Groet Thijs

gert
Berichten:91
Lid geworden op:zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds:1980
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » ma 22 mar 2010, 09:06

Hoi Thijs,

ik ben niet duidelijk geweest. Je opmerking is volkomen terecht.

Er lagen in de meeste volken veel dode bijen. Je kent dat wel. Ook veel met hun koppies in de raten.

Ik maak een onderscheid tussen verdwenen en dode volken. In mijn opening van deze serie had ik het dan ook over "veel dode volken".

Bij twee volken is bijna geen bij meer te bekennen. Er zit zeker nog 20 kg voer in elke kast. Die volken zijn verdwenen, met alle vragen van dien.

De andere zijn dood.
De verklaring die ik probeerde te geven voor de dode volken, geldt niet voor de verdwenen volken. Dat is helaas een ander (voor mij nog onopgelost) verhaal.

Gert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Oude Essink » ma 22 mar 2010, 10:12

Je kent dat wel. Ook veel met hun koppies in de raten.

d.w.z. van de suiker afgeraakt en verhongerd.[:0]

Afbeelding

aliene
Berichten:11
Lid geworden op:di 03 feb 2009, 11:22
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door aliene » ma 22 mar 2010, 14:57

Wij hadden twee volkjes en er is er 1 van dood gegaan. We vonden voor het inwinteren het al geen geweldig volk was meer aan het krimpen dan groeien ook geen geweldige halers. Was een carnica volkje.
Mijn rasloos volkje doet het weer geweldig. Ze doen al weer reuze hun best als de zon een beetje schijnt. Voor ons was het de eerste keer inwinteren en staan wel beschut maar niet overdekt dus prima gegaan voor de eerste keer.:D

gert
Berichten:91
Lid geworden op:zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds:1980
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » ma 22 mar 2010, 17:08

Aliene,
Wat een lekker gevoel, hè, dat het in ieder geval met één volk is gelukt.
Geniet ervan,

Gert

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 22 mar 2010, 20:53

Hoi Gert,

Heb je de zg. slagtest uitgevoerd met de raten uit je dode volken, zoals aan het eind van deze presentatie wordt aangegeven:
http://www.imkervereniging-zuidflevolan ... 081018.pdf

Een andere test die je zou kunnen doen met de dode bijen die je nog hebt, is het afwegen van 30 gram dode bijen en deze in water brengen. Aan dit water voeg je een heel klein beetje wasmiddel toe. Vervolgens de bijen in het water flink schudden. Eventuele varroamijten 'was' je op deze manier van de bijen af. Je kunt ze verzamelen door ze over je dubbele honingzeef te filtreren. Vind je veel mijten (even zoeken naar wat veel is), dan weet je waaraan ze zijn dood gegaan.

Groeten..............

Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten