Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door bee-tree » za 04 okt 2014, 09:42

Hans van der Post. schreef:Inderdaad oktober. Zoals Jaap schreef in het voorjaar weer kijken! Oja maar wel oxaal druppelen eind december!

Verder heb ik nog een inwintering tip voor 2015 gelezen: Lees wel het hele bericht en je hebt nooit meer te veel voer in de volken.
Bedankt Hans voor het heldere artikel van Erwin Hoebrechts van de Vlaamse Imkersbond.
Ik ben het in grote lijnen met hem eens. Eén kanttekening wil ik maken bij z'n methode om in plaats van suikeroplossing
voederdeeg te gebruiken om de kans op stille roverij en daardoor de kans dat volken elkaar besmetten te minimaliseren.
Zijn artikel stamt uit 2008. We leven nu in 2014. Onlangs kregen we bericht van de NBV dat er batches Nektapol een
te hoog HMF gehalte hebben. We moesten stoppen met dat giftig voer. Ik was ook met zo'n verdachte portie bezig.

Misschien dat in 2008 in België al strenge controle op de kwaliteit van voederdeeg was en Erwin 't daardoor ons aanbevool. Zjef

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door bee-tree » za 04 okt 2014, 10:29

Freek schreef:Pak Koenen Endepols 1948 erbij en ga lekker offtopic en gefeliciteerd met de verjaardag, enfin om qua taal in stijl te blijven, trek ik Kramers en de van Dalen er bij, ik zag de bijtjes ook idyllisch uit de zesraams kast ter hemel vertrekken richting drachtvelden vanochtend om tien voor acht. Ze maken het goed.

Freek
Dus Freek, jij bent ook zo'n enthousiaste vroege vogel. Jij wilt zeker ook elke dag de zon zien opkomen
om ........ontroerd, sorry, de slaap uit je ogen te wrijven, om je bijen beter te kunnen observeren.
Je zou ook graag lyrisch willen schrijven, want je kunt het even goed, maar "n echte man mag niet huilen,zwijmelen,enz."
Maar we leven nu A.D. 2014. Ook mannen zijn ge-emancipeerder geworden; mogen zich ook geestelijk ontboezemen.

Bedankt voor je compliment in de vorm van 'n poëtische zin.
Nu terzake; ontopic. Om kwart voor acht werd hier balsemien al bevlogen bij slechts 11 graden, zwakke ONO wind, ideaal
voor de eerste eskaders Kolganzen die op een hoogte van 500 meter naar ZW koersten terwijl ik de 53ste Apodemus
flavicollis (de Gelehalsbandbosmuis) losliet uit 'n val . Tussen de kasten staan 8 trapvalletjes.

Ik moest snel terug naar 'n kast waar 3 Hoornaars en 10 Veldwespen en de nodige bijen achter de "Varroala" aan 't
fourageren waren. Gisteravond heb ik in het zwakke licht van de halve maan het voerbakje te vol gegoten.
Gevolg: suikeroplossing op de la.
Volgens Erwin Hoebrechts wordt suikeroplossing geroken. vandaar dat hij zweert bijvoederdeeg.

Tijdens het verwijderen van de "smurrie" bedacht ik, hoe kan ik Hoornaars en andere wespen die al dagen lang
de volken belagen,afleiden, weg lokken. Ik heb 'n schoteltej DROGE suiker achter de kasten gezet. Hoe lijkt je dat ? Zj. :mrgreen:

P.S. Binnenkort moeten we ook weer de Koolmezen gaan voeren om ze de lust in bijen te verzwakken.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door bee-tree » za 04 okt 2014, 11:05

Nykle, je hebt er goed kijk op. Oók onze bijen proberen net als ganzen met zo min mogelijk energieverbruik
naar en van bloemrijke en grazige weiden te TREKKEN. Ze houden rekening met de windrichting en windsterkte.
Ganzen hebben het liefst zwakke wind van opzij, dus geen tegenwind. Wind vanaf schuin opzij zorgt voor HUB,
in het Duits klinkt dat als Hoeb. Wij zeggen : OPHEFFING. Door de GEBOGEN vorm van de vleugels legt de wind
boven over de vleugels 'n iets langere weg af dan de wind die onder de vleugels door gaat. Gevolg: De luchtdruk
onder de vleugels is dan groter dan boven de vleugels. Gevolg: de vogel wordt opgeheven.

De SCHUB , spreek langgerekt uit: SJOEB, dus de VOORTSTUWING, komt tot stand door 'n soort PROPELLERBEWEGING
van de uiteinden van de vleugels, wat slechts weinig mensen lukt om te zien, vandaar dat het ongelooflijk klinkt.

Hoe de werking van de bijenvleugels is, moet ik even laten rusten, want ik wil naar ze toe. Het is fantastisch weer,
volop zon. Wel iets meer wind dan gister toen het ook zo'n topdag was. De bijen kunnen nu nog verder dan 3 km TREKKEN
naar de Cosmea-akkerranden. Zj.

P.S.Met de kilo dracht van gister, bedoelde ik kilo nectar. Na verwerking vannacht en vanmorgen hoeft het gewicht van de kast
natuurlijk geen kilo gestegen te zijn. Daarom: noteer het gewicht van de kast op meer momenten.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Jaap v.Popering » za 04 okt 2014, 19:37

hansjochem schreef:Jaap, ik ben het wel met je eens, maar aan wat voor schade denk je precies?
Ik denk gelijk aan het eerste raam ( kantraam ) er uit halen is bij een bomvol volk al lastig genoeg , en zul je het altijd wat bijen moeilijk maken( knellen ) tijdens het tillen van het raampje . De bijen zullen wat lastiger worden en meer rook gaan gebruiken en zo doende van de ramen af jagen . Dan na het overhangen zitten er veel bijen in de ( oude kast ) en jij weet niet waar de koningin op dat moment is . Dan bestaat nog de mogelijkheid dat je Hare Majesteit ergens in de verdrukking gebracht hebt en zij beschadigd zal zijn . Beter in de lente wanneer er wat minder bijen in zullen zitten en de kantramen vrijwel verlaten zullen zijn , dan heb je gelijk meer ruimte .
Zelf imker in zo mogelijk met wat meer ruimte dat er altijd wel een kantraam vrijwel zonder bijen is . Om deze reden gebruik ik dan ook geen sluitblokken .

Jaap v P

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » za 04 okt 2014, 20:01

Jaap,

Inderdaad het risico op het dooddrukken van de koninigin is inderdaad waar ik me het meest zorgen om maak bij overhangen. En dan nog een ander punt, stel ik zet een paar lege ramen bij midden in. Verpest ik volgens mij wel mooi de voerkrans rond het broednest, en moet ik toch weer voeren om de bijen de kans te geven om die weer in stand te brengen...
Er was nog wel ruimte om met de raampjesgreep voorzichtig het kantraam te lichten die had geen spekraat, maar ik doe het liever niet. Laat maar mooi hangen.

Freek

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » za 04 okt 2014, 22:04

Dank je Jaap.
Using Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Jaap v.Popering » zo 05 okt 2014, 09:03

Freek schreef:Jaap,

Verpest ik volgens mij wel mooi de voerkrans rond het broednest, en moet ik toch weer voeren om de bijen de kans te geven om die weer in stand te brengen...

Freek
Ik vang dit in de herfst wel eens op door een kantraam wat half gevuld is NAAST het broednest te hangen .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 171 gasten