Wat met beroken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Wat met beroken?

Bericht door bee-tree » za 06 sep 2014, 21:21

Rens schreef:
20140905_204529.jpg
gisteren kreeg ik dit rookkanon. Nu geladen met lavendel bloemen. Gaat wel erg hard.
Rens, wil je ook een foto maken van de vulcaanberoker op het moment dat je hem gebruikt als je
in je bijenvolken bezig bent, dus als hij minutenlang afloopt als een wekker en rook uitstoot.
Het drijfwerk berust op hetzelfde bouwpricipe en een deel van het effect óók. Ik wil je mijn ervaring
met de vulcaanberoker pas vertellen zodra ik jouw ervaring gelezen heb. Ik heb een verrassende ontdekking
gedaan en ben benieuwd of jij dezelfde ontdekking doet. Zjef.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door ndj » zo 07 sep 2014, 01:59

Ik zit me een beetje af te vragen: "kan ik ook oude zweetsokken stoken in een pijp". Of behaagd dat de bijen niet.
Een bij zuigt zich vol met honing als er rook is. Wat voor rook dan ook.

Ik denk dat dit een vermenselijking is. Wat wij mensen als aangenaam ervaren, moet de bij dat ook.

Stook je rotte vis, dan zal dat het zelfde effect geven als verse heidebloesem. Als het maar rookt en goed blijft branden.

De rook en de hoeveelheid geeft het effect. Rook is alarm.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door JackC » zo 07 sep 2014, 10:45

Volgens mij maakt het voor bij en mens echt wel uit of je dioxine uitstoot of de geur van versgebrande kruidenmengsels. Ik hoop dat je in je houtkachel ook onbewerkt hout stookt en geen autobanden.

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door frank27 » zo 07 sep 2014, 13:27

De rook die je gebruikt in je bijen, mag niet heet zijn en zeker niet giftig. Het maakt dus wel uit wat je stookt. Ik kan me ook voorstellen dat er restanten van de rook in de was worden opgenomen en achterblijven. Ook een reden om toch wel iets goeds te gebruiken in de beroker. Als je een pijp rookt, komt daar nog je eigen gezondheid bij om rekening mee te houden.
Smoke ze! Groet, Frank.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door bee-tree » di 09 sep 2014, 09:06

bee-tree schreef:
Rens schreef:
20140905_204529.jpg
gisteren kreeg ik dit rookkanon. Nu geladen met lavendel bloemen. Gaat wel erg hard.
Rens, wil je ook een foto maken van de vulcaanberoker op het moment dat je hem gebruikt als je
in je bijenvolken bezig bent, dus als hij minutenlang afloopt als een wekker en rook uitstoot.
Het drijfwerk berust op hetzelfde bouwpricipe en een deel van het effect óók. Ik wil je mijn ervaring
met de vulcaanberoker pas vertellen zodra ik jouw ervaring gelezen heb. Ik heb een verrassende ontdekking
gedaan en ben benieuwd of jij dezelfde ontdekking doet. Zjef.
Moi Rens, blijkbaar staat je nieuwe speeltje werkeloos te preiken op de commode als een martiaal wapentuig.
Mijn vulcaanberoker staat al 25 jaar werkeloos op de vensterbank van de slaapkamer beneden.
Hij moet inbrekers afschrikken. Ze zien er hopelijk een standby-wapen in, net als in de veeltandige, gruwelijk ogende,
stalen ericaborstel,
die ik naast het zwarte 'kanon' heb staan.

Dat de vulcaanberoker al 25 jaar ongebruikt nog antieker staat te worden, heeft met de verrassende ontdekking te maken,
die jij nog moet doen op het moment dat je er mee in de bijen werkt. :be4: :be4: :be4:

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door ndj » di 09 sep 2014, 09:24

frank27 schreef:De rook die je gebruikt in je bijen, mag niet heet zijn en zeker niet giftig. Het maakt dus wel uit wat je stookt. Ik kan me ook voorstellen dat er restanten van de rook in de was worden opgenomen en achterblijven. Ook een reden om toch wel iets goeds te gebruiken in de beroker. Als je een pijp rookt, komt daar nog je eigen gezondheid bij om rekening mee te houden.
Smoke ze! Groet, Frank.
Volgens de BHV- cursus is alle rook giftig. Ik gebruik het voor de bijen dan ook heel matig. Een pufje onder het kleedje achter en een pufje door het voergat. Kleedje dicht en je hoort de bijen bruisen. Dat is alles.

Ik gebruik tabak en een dathe pijp. Het zou toch van de gekke zijn, dat de honing en de raten naar rook zou stinken! :think:
Bij het sluiten van de kast een wolkje over de raten en iedereen trekt zich terug.
Is het mooi weer de plantenspuit.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Hans van der Post. » di 09 sep 2014, 09:47

[....................]
citaat dnj: Volgens de BHV- cursus is alle rook giftig.
Waar kan ik dit lezen en wat is de afkorting: BHV

Natuurlijk is tabaksrook giftig kijk maar hoeveel mensen het lootje leggen.
!Hans.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door ndj » di 09 sep 2014, 09:52

Hans van der Post. schreef:[....................]
citaat dnj: Volgens de BHV- cursus is alle rook giftig.
Waar kan ik dit lezen en wat is de afkorting: BHV

Natuurlijk is tabaksrook giftig kijk maar hoeveel mensen het lootje leggen.
Bedrijfs hulp verlening.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 09 sep 2014, 10:43

Voor ik in de kast begin blaas ik altijd wat rook door de onderkant van de kast. Daarna alleen over de raten als er veel bijen bij de oortjes van de raampjes zitten en om ze van de randen te jagen als ik de kast sluit.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Freek » di 09 sep 2014, 12:23

Santtu,

Heb jij rook nodig bij buckfast bijen?
Deze zijn bij mij zo leuk dat ik het eigenlijk niet eens bij ze nodig heb.
Maar mijn grootste buckfast volk is 10 ramen, misschien wordt het anders als ze groter worden?
Zelfde geld trouwens voor het Carnica volk met de moer van Ad Staals, ook een heel leuk volk.

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 125 gasten