Aanschaf bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jaap v.Popering » ma 18 mar 2013, 17:12

Ik heb het merendeel van mijn kasten zelf gemaakt . , en wanneer je zoals je al schrijft wat extra maakt , is dit in allerlei variaties te gebruiken .

Succes .

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Dirk Blanken » ma 18 mar 2013, 18:31

Hallo Kees Jan,

Zelf kasten maken is leuk werk.
Maar als je ze van het tegenwoordige vuren maakt kan je na een paar jaar opnieuw beginnen.
Als ik het opnieuw zou doen met houten kasten dan zou ik slechts redcedar gebruiken en kasten fabriceren die een mensenleeftijd meegaan niet schilderen dan gaan ze het langste mee.

In het jonge vuren zitten schimmels en als ze in de zon staan en nog wat vocht bevatten rotten ze van binnen uit, je kan dan je vinger er doorheen prikken.

Ik zweer bij de kunststof Segeberger.
Ik wil werken met bijen en niet de halve winter onderhoud plegen en dus eigenlijk twee keer zoveel kasten hebben als ik volken hou.


Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 18 mar 2013, 20:37

Natuurlijk is er met deze kasten wel goed honing te halen, maar als je 40 kasten hebt staan wordt de spoeling dun in een klein dorp, en reizen met die loodzware bakken is niet aan te raden.
Hoi Dirk,

Ik had het idee dat jouw verminderde honingbrengst aan de kast lag, maar het is dus te wijten aan de aanbod in jouw omgeving.
BTW kan je misschien een fotootje van jouw Golzkast laten zien en dan met name de aangepaste honingkamerramen. Ben erg benieuwd.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Alex Mönch » ma 18 mar 2013, 21:12

Voor mij nooit meer wat anders dan een kunsttof kasten.
Nooit last van houtrot .
Geen dure verf nodig maar latex met een kleurtje.(de latex zorgt ervoor dat de weekmaker niet door u.v wordt afgebroken)
Als je de kasten er weer netjes wilt laten uit zien,even schoonmaken met wat water en zeep.
Wanneer ze droog zijn ff een nieuw laagje latex erover en klaar.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 18 mar 2013, 22:59

Ik ben ook een fan van kunstofkasten.
Het argument dat ze snel beschadigen (van de buitenkant), zie ik niet zo.
Wel moet je oppassen met het afkrabben van propolis en was. Want juist dan veschadig je de kasten.
Ik heb ze nu al tien jaar en ze voldoen nog steeds prima!!
Het enige nadeel is de aanpassing naar NL-formaat. Maar ik hoop dit jaar over te gaan op Duits normaal maat (en eventueel ook Dadant) en die bijenafstand problemen allemaal achter mij ga laten! Joepie.

gr.
JP

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door marc » di 19 mar 2013, 00:47

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Maar ik hoop dit jaar over te gaan op Duits normaal maat (en eventueel ook Dadant) en die bijenafstand problemen allemaal achter mij ga laten! Joepie. gr.
Hoe ga je dat doen, ga je dan de 'bijenafstand' problemen niet juist zoeken? Of bedoel je dat je daar geen belang aan hecht?

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door HeHo » di 19 mar 2013, 07:47

Het enige nadeel is de aanpassing naar NL-formaat

Hoezo ze zijn gewoon te koop. zie imkerpedia

Klinkt vreemd maar voor de juiste Nederlandse maatvoering te hebben moet je ze in het buitenland kopen.

groetjes Henk.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 19 mar 2013, 09:37

Heren van de kunststof,
Hoe ga je dat doen, ga je dan de 'bijenafstand' problemen niet juist zoeken? Of bedoel je dat je daar geen belang aan hecht?
voordat ik aan de overstap begin ga ik me nog maar eens goed inlezen op dit forum. Er is al zoveel overgeschreven....en ik ken jullie standpunten (cq bevindingen). Wees niet bevreesd :) .
Wat ik ga doen is, over ca. twee maanden ga ik een klein aantal kasten bestelllen. Dat worden zeker een a twee Duitse firma's en mss ook de dadantkast van Marc. In totaal drie a vier kasten. Voor mij is het belangrijk dat er steeds meer met Duits normaal geimkerd wordt en dit ook gemakkelijk verkrijgbaar is.
Dan ga ik een aantal weken met die kasten imkeren en vervolgens doe ik dan nog de defintieve keus. Ik vind het geen probleem om meerdere types kasten te voeren naast elkaar. Ik richt toch een aantal standen in en kan dan 1 kast type op 1 stand voeren.


gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 19 mar 2013, 09:43

Het enige nadeel is de aanpassing naar NL-formaat

Hoezo ze zijn gewoon te koop. zie imkerpedia
Ik heb nog oude bakken van meer dan 10 jaar oud. Daarbij klopt er niks van de afstand voor en achter de ramen (die is te groot) en ook de afstand van het elfde raam tov de zijkant komt niet uit (te weinig ruimte). Ook is er volgens vele een ongunstige koudebrug. Etc. Maar ik ga het verder niet over de tekortkomingen hebben van de omgebouwde Segeberger. Hier is meer dan genoeg over geschreven elders.
Klinkt vreemd maar voor de juiste Nederlandse maatvoering te hebben moet je ze in het buitenland kopen.
Ja dat is toch gekkig eigenlijk... :o
JP

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door m.kolsters. » di 19 mar 2013, 14:43

Wat loop je nu weer te vertellen Jelte oude kasten 10 jaar,mijn oude kasten zijn 25 jaar en nog hetzelfde (wel redceder )
Je heb zelf gemaakte kasten en dan niet naar de afmetingen gekeken.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten