Wat met beroken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Wat met beroken?

Bericht door bee-tree » ma 15 sep 2014, 12:21

Rens, bedankt dat je 'n teken van leven hebt gegeven, waarin je eerlijk bekent hem nog niet
uitgeprobeerd te hebben vlakbij de volken. Ik heb geduld. Wel zou het mooi zijn als jij BEDENKT welke
herhaalde ervaring ik lang geleden heb opgedaan met mijn.... ORIGINAL KÖNIGS "VULKAN" made in Germany....;
die 6 woorden + aanhalingstekens staan 'gedrukt' in de stalen mantel die op een afstand van 5 mm rond
de dunwandige 'vuurkorf' heen zit. Misschien heb je precies dezelfde of een verbeterd type.
Ik ben vergeten de mijne met die van jouw foto te vergelijken. Vorm en kleur staan wel in m'n geheugen gegrift,
maar niet de details.

Ik dacht dat het aan de weersomstandigheden of aan het "merk" bijen lag, dat ze de werkende beroker als een
heftige bedreiging ervoeren; bekleding met zilverpapier hielp niet.
Ik zoek in de richting van een recent topic waarvoor ik een andere naam heb bedacht, namelijk: "heiheibel". :lol: Raden maar ! B3

P.S. Ik ben van raadseltjes gaan houden omdat het GEDRAG van onze bijen ons nog steeds voor raadsels
stelt net als dat van de tegenwoordige mensheid.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door bee-tree » di 16 sep 2014, 10:28

RENS , er is hoop dat jouw bijen zich minder bedreigd voelen dan de mijne 25 jaar geleden.
Toen heb ik vanwege de katastrofale gevolgen voor de verdedigende werkbijen de dure Vulkanberoker
afgedankt.. Het raderwerk is inmiddels vastgeroest. Ik probeer het weer aan de gang te krijgen met spray
nu ik het topic van Jelte gelezen heb, dat hij op 20 mei 2013 opende over de Vulkanberoker. Ik was het ram vergeten.
Als jij het gaat lezen verdwijnt de twijfel of je misschien 'n miskoop hebt gedaan.
Ik ga de Vulkanberoker ook maar eens opnieuw uitproberen. :be3: :be3: :be3:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door bee-tree » vr 03 okt 2014, 01:12

Rens, de Vulkanberoker heb ik weer aan de gang gekregen.
Als eerste proef heb ik elk volk tijdens het af- en aanvliegen, even de zwarte , zachtjes ratelende , koffierook
uitstotende beroker voor de neus gehouden bij het vlieggat. Er werd wonderwel niet zo op gereageerd
als lang geleden. Toen vlogen ze door de gaten van de buitenwand heen tegen de hete vuursilo aan .
Ze werden onmiddelijk geroosterd. Het bleef niet tot enkele bijen beperkt. Met tientallen stortten ze zich
op het "monsterlijk groot brommend insect" de beroker.
Tot nu toe heb ik de volken nog niet aan een inwendig onderzoek onderworpen. Zo'n onderzoek duurt wat langer.
Misschien dat ze dan anders reageren. Oók de weersomstandigheden kunnen van invloed zijn.
Momenteel voer ik de bijen zonder rook te geven.

De Vulkan krijg ik gemakkelijk aan de gang met brandende stukjes karton van 'n eierdoosje.
Zo gauw als die vlam vatten strooi ik er 'n handvol droog koffiedik bovenop. Klep er op en
windturbine laten draaien, Je kunt al gauw de turbine uit zetten, want het koffiedik blijft ook zonder
luchtturbinewerking minstens 2 uur lang rook produceren , want de beroker werkt als 'n kachelpijp
of schoorsteenpijp waarin trek zorgt voor luchttransport. Bovendien heeft koffiedik veel meer
brandwaarde dan tabak of karton. Zj. :b10: :b10: :b10:

P.S. Ik ben de anthropoloog van de expeditie op Groenland rond 1900 dankbaar
dat hij het gebruik van koffie door de Eskimo's heeft opgeschreven.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door semar » vr 03 okt 2014, 10:31

b3,

ik heb zelf ook jaren met de vulcan met drijfwerk gewerkt,
maar heb nog nooit hetgeen je beschrijft meegemaakt.
wellicht was het volk al erg schagerijnig?
en besloot tot "aanvalluh ' nog de hevige rookstoot?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten