Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

gerritf
Berichten:10
Lid geworden op:wo 07 mei 2008, 11:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door gerritf » wo 11 jun 2008, 19:29

Koolzaadhoning

Als je koolzaadhoning te hard is geworden in de pot doe ik het volgende.
De honing verwarmen (in de broedstoof) tot 35 graden C. Tot het zacht is, doch niet vloeibaar. Dan met de huishuidmixer met één roestaaf in de pot roeren. Indien goed langs de kant van de pot wordt geroerd dan verdwijnt ook eventueel aanwezig kaarsvet.
Hierna blijft de honing smeuig en zeer goed verkoopbaar. Wel wat luchtbelletjes komen er soms boven.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » zo 22 jun 2008, 12:58

Ik heb 2 keer 25 kilo koolzaadhoning verwerkt tot cremehoning: de eerste keer had ik een pot koolzaadcremehoning toegevoegd na 4 dagen 3 keer daags een kwartier roeren, de tweede keer had ik meteen de volgende dag een pot toegevoegd en heb nog 2 dagen 3 keer daags een kwartier geroerd.
De eerste lading had ik na 8 dagen in de pot gedaan en de tweede lading al na 3 dagen: het resultaat is in beide gevallen hetzelfde:
mooie smeerbare honing!

Groet,

Roel.

www.ruinerimkers.nl

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » wo 02 jul 2008, 22:34

We kwamen gisteren door de Noordoostpolder vanaf Lemmer waar ik bij Harrie Töben Apideakastjes had staan. Nu zag ik daar in de buurt tot mijn verbazing nog en akker koolzaad in volle bloei staan.
Is dat een laat soort of zo?
Wie weet hier meer van.

Ik zal binnenkort eens een stukje schrijven over mijn koninginnenteelt avonturen en wel onder een ander kopje!

Op onze webstee komt ook hiervan een verslag!

Roel
www.ruinerimkers.nl

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Dirk Blanken » do 03 jul 2008, 19:03

Roel,
Waarschijnlijk is je late akker koolzaad afgevreten door ganzen en moet zich dan herstellen en is daarom zo laat.
Of misschien zomerkoolzaad???
Dirk


dertiende

Jaap Langeveld
Berichten:37
Lid geworden op:ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Jaap Langeveld » do 03 jul 2008, 22:44

koozaad.
Ik heb dat van de week ook gezien.Een paar velden net voor de sluizen bij het Hajé restaurant.
Ik zag echter dat er koren tarwe staat en dat het koolzaad er tussen opgekomen is.
Misschien vorig jaar niet goed de akkers schoongemaakt of omgeploegd.
Zo op het eerste gezicht zou je denken ,daar moet ik mijn bijen nog even brengen.Het graan krijgt echter steeds meer de overhand heb ik gezien.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 06 jul 2008, 08:52

Cremehoning, of dat nu van koolzaad of van een andere dracht valt bij honingkeuringen onder Klasse 4 en is dus een aparte klasse net als vloeibare, gekristalliseerde of heidehoning.
Cremehoning wordt gemaakt omdat deze honing zacht, en smeerbaar blijft. De honing is dus wel gekristalliseerd, maar de kristallen zijn zo fijn dat deze niet geproefd (mogen)worden.
Juist omdat deze honing zo zacht en goed smeerbaar is behoeft deze honing niet verwarmd te worden zoals men vaak doet bij normaal gekristalliseerde honing om toch zacht te worden na stevige kristallisatie.
Een vermelding op etiket van cremehoning met de tekst dat de honing na kristallisatie "au-bain-marie" verwarmd moet worden om het vloeibaar te krijgen is dus bij cremehoning overbodig en niet zinnig.

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitoring van ons milieu!

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » ma 14 jul 2008, 15:56

Gerard,
Nog een keer over de cremehoning!
Met wat je vertelt ben ik het helemaal eens, toch zit ik nog met een probleempje over het enten van koolzaadhoning.
Ik heb 3 keer geslingerd en stevig geroerd!

Ik heb 2 keer geënt: een keer na 5 dagen toen de honing ging "slierten" en hierna nog 2 dagen roeren.

De volgende partij meteen na de eerste dag enten. Deze honing was het eerste "klaar" en kon heel snel in de pot.

De niet-geënte honing is nu het stevigste en ik vrees dat deze wel eens keihard kon worden.

De honing welke is geënt een dag voor het potten is heel mooi van struktuur en staat duidelijk bovenaan: het lijkt een soort dikke zalf!

Wie kan hier nu wijsheid over geven?

Het is zoals Hennie hieronder schrijft proefondervindelijk vast gesteld, ik probeer de wetmatigheid in de dingen te ontdekken. Wetmatigheden die altijd heel weerbarstig (lijken te ) zijn.

www.ruinerimkers.nl

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Oude Essink » ma 14 jul 2008, 21:05

wie kan hier nu wijsheid over geven?
Je hebt proefondervindelijk vastgesteld, hoe je koolzaadhoning smeuïg kunt krijgen (als smeerbare zalf!!) . Wat voor wijsheid heb je verder nog nodig??

Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Dirk Blanken » ma 14 jul 2008, 21:42

Ik denk dat het goed lukken van een goede smeerbare honing ook te maken heeft met de hoeveelheid water die in de honing aanwezig is.
Het lijkt me dat honing die tegen de grens aanzit van 20 % water makkelijker te behandelen is dan honing van 14 %, die kristalliseerd veel langzamer en als je blijft door roeren wordt het op den duur snot.
Daarom lijkt het me beter om als je het watergehalte ruim onder de 20 procent hebt het te enten met een oude koolzaadhoning of klaverhoning en na de zweem het direct op te potten.
Kristallen geven ook een zekere smaakervaring.
Vaak vind ik ongeroerde honing het lekkerste en daarom roer ik het zo weinig mogelijk maar toch wordt het elk jaar weer anders en ik denk dat dat te maken heeft met het watergehalte.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten