Bee boost

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bee boost

Bericht door joselito » ma 06 jul 2009, 22:58

ik begrijp de bedoeling van deze bee boost ook niet zo goed. De naam is blijkbaar ook al bedrieglijk want er wordt niets geboost[:)]
Zoals bieboerke al aangaf, gewoon de doppen breken na een week en een jonge koningin invoeren. Als het trouwens koninginnen zijn die pas uitgelopen zijn kan je zelfs het doppen breken achterwege laten.

Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bee boost

Bericht door Jozef Maier » di 07 jul 2009, 11:02

Beeboost bestaat uit staafjes kunststof doordrenkt met koninginnen feromoon QMP. HEt is ondekt in Canada en daar ook ontwikkeld.

De bedoeling is om een "kunstkoningin" in het volk in te brengen. Op afwachting van de goede echte koningin. In afwachting zullen de bijen een goede harmonie vertonen, bouwen, stuifmeel en nectar halen, zonder dat er een werkster aan de leg gaat. Volken die koningin loos zijn laten zich gemakkelijk door wespen beroven. Met Beeboost is er terug zo'n samenhang dat deze bijen zich ook tegen wespen teweer stellen.

Maar er zijn ook andere toepassingen. Bij het vangen van zwermen bv kan Beeboost worden ingezet. Een strookje hangen in de korf waar de zwerm in moet, zo leert de praktijk, en de bijen komen er spontaan op af.

Als een zwerm van de kast af komt een strookje Beeboost hangen op een gemakkelijk te bereiken plaats en de zwerm zet zich daar neer. Deze zaken hebben we uit geprobeerd en ze werken.
Beeboost kan ook gebruikt worden als pakketten bijen zonder koningin verzonden dient te worden.

Als Beeboost in gehangen word bij een jong volk, dan zal dit tot 80% meer pollen verzamelen, en 18% meer broednest aanzetten. zo leren studies.

In canada word Beeboost ingezet om de zwermdrift te onderdrukken. De zwermdrift wordt tot 20% verlaat, ook bij sterke volken. Dit is te verklaren. Bij sterke volken komt het koninginnen feromoon niet altijd goed meer in de kast rond. Dit is mede een oorzaak voor de zwermdrift. Met Beeboost zullen alle bijen koninginnenferomoon bekomen en zal de zwermdrift worden achterwege worden gelaten.


Wat ik hier aan opmerkingen lees zijn juist, maar vanuit de luie stoel is het gemakkelijk praten. De praktijk leert anders. Hoeveel mensen zijn er niet die ons opbellen, we hebben een moerloos volk en we hebben geen broed in alle stadia om in dit volk in te hangen? Menig maal per jaar. In een dergelijk geval is Beeboost op zijn plaats.

Trouwens we hebben een redelijk aantal volken en we hebben steeds Beeboost in de materialen koffer bij. Bij twijfel of voor allerlei ingrepen gebruiken we het en het spaart ons een hele boel tijd. Na -+30 jaar ervaring was Beeboost een goede hulp bij het imkeren.

Beeboost kan worden gekocht in de winkels van Honingraat. Blijkbaar staat het niet op de website. Ik zal de verantwoordelijke ervoor aanspreken zodat het snel ook op de site te vinden is.

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bee boost

Bericht door lieven busschaert » di 07 jul 2009, 19:49

Misschien kan deze tekst bij de bijsluiter gestoken worden. Bedankt voor de volledige uitleg. Je kan er blijkbaar meer mee dan je denkt. Misschien kan deze uitleg er ook bij op jullie site? T'is zoals een collega net gezegd heeft: Ik weet waar ik de volgende 10 jaar mijn verjaardagslijst leg...

nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Bee boost

Bericht door nhl_bit » wo 08 jul 2009, 00:14

Jozef Maier schreef:
....
Als Beeboost in gehangen word bij een jong volk, dan zal dit tot 80% meer pollen verzamelen, en 18% meer broednest aanzetten. zo leren studies.

In canada word Beeboost ingezet om de zwermdrift te onderdrukken. De zwermdrift wordt tot 20 verlaat, ook bij sterke volken. Dit is te verklaren. Bij sterke volken komt het koninginnen feromoon niet altijd goed meer in de kast rond. Dit is mede een oorzaak voor de zwermdrift. Met Beeboost zullen alle bijen koninginnenferomoon bekomen en zal de zwermdrift worden achterwege worden gelaten.
...


Zou ik graag wat meer over lezen, heb je literatuur verwijzingen?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bee boost

Bericht door joselito » wo 08 jul 2009, 08:51

Waarom is het in de bijenteelt zo dat er vaak nieuwe dingen op de markt komen die plotseling zogezegd het van het zijn. Volgens mij omdat er zo een lang seizoen is dat we niets aan de bijen moeten doen en dat we onze verbeelding kunnen laten gaan werken. Hoeveel invoerkooitjes zijn er al ontwikkeld, hoeveel soorten kasten bestaan er, verdampers de laatste jaren en noem maar op. En dan hebben we nog geluk hier in de lage landen, in bijvoorbeeld Groot-Brittannië is het nog veel erger. Als je daar naar een beurs gaat staat er op iedere hoek iemand te preken die plotseling het systeem heeft ontdekt dat ons allen gaat redden.
Nu is er hier deze Bee Boost. Ik heb het niet geprobeerd maar toch heb ik door de jaren ervaring mijn bedenkingen. Van een ding ben ik wel overtuigd en dat is dat het goed is voor de portemonnee van de producent.
Jaren terug heb ik eens feromoon gekregen van een vriend in Engeland die het zelf ook gekregen had van iemand uit de VS. Dit werd gebruikt om de zogenoemde pakketbijen te maken. Pakketbijen zijn kunstzwermen die verstuurd worden naar andere delen van de VS en canada.
Om nu terug te komen op dat feromoon. Mijn vriend had dit op een pluim van zijn kippen gedaan en me dit per post opgestuurd. En met dit aan een lange stok heb ik toen enkele darrenverzamelplaatsen ontdekt. Na gebruik had ik het terug in een plastic zakje gestoken en in mijn kelder bewaard. En het volgende jaar werkte het nog altijd.
Nog een grappige anekdote is dat ik een buurman tegenkwam op mijn weg naar de verzamelplaats die ik het jaar voordien gevonden had. Ik had de stok wel vast maar de pluim zat nog in mijn zak in het plastic zakje. En terwijl ik met mijn buurman stond te praten hoorde ik alsmaar meer gegons. Maar ik zei al niets, totdat het ook mijn buurman opviel en hij zich een beetje ongerust begon te maken. Toen heb ik dus het zakje tevoorschijn gehaald en het hem uitgelegd wat ik aan het doen was. Maar was het niet ongelooflijk dat de darren het feromoon op het pluimpje roken dat al een jaar oud was en dat nog in de plastic in mijn zak zat.
Tot daar mijn bijenwijsheid.

:D

PS
Als er iets nieuws op de markt komt wees dan nooit de eerste om het te proberen en ook niet de laatste om erop over te schakelen maar wees hoffelijk en laat eerst een deel anderen voorgaan [;)]

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bee boost

Bericht door pim123 » wo 08 jul 2009, 21:14

Joselito, je zegt: " Ik heb het niet geprobeerd maar toch heb ik door de jaren ervaring mijn bedenkingen ", en vervolgens vertel je een verhaal waarmee je aantoond dat feromoon op een drager (in dit geval een kippenveer ) de bijen fopt...
Je gelooft dus wel in producten als BeeBoost ?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bee boost

Bericht door joselito » do 09 jul 2009, 09:58

pim123 schreef:
Joselito, je zegt: " Ik heb het niet geprobeerd maar toch heb ik door de jaren ervaring mijn bedenkingen ", en vervolgens vertel je een verhaal waarmee je aantoond dat feromoon op een drager (in dit geval een kippenveer ) de bijen fopt...
Je gelooft dus wel in producten als BeeBoost ?


oh zeker, maar ik heb mijn twijfel of het enige meerwaarde brengt voor de bijen. En of het de kosten waard is? Om zwermen te lokken, is het niet beter om zwermen te vermijden? En jonge volken zouden meer stuifmeel verzamelen. Is er dan een probleem dat er niet genoeg stuifmeel verzamelt wordt?
Maar ik ben vooral huiverig als we op zo een manier gaan ingrijpen in een volk zonder dat we eigenlijk weten wat het teweeg brengt.

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bee boost

Bericht door pim123 » do 09 jul 2009, 15:08

Ik zag vooral een voordeel in het voorkomen van het vormen van doppen na een veger en daardoor de mogelijkheid een nieuwe moer te laten inlopen.

Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bee boost

Bericht door Jozef Maier » do 09 jul 2009, 23:01

joselito schreef:
Waarom is het in de bijenteelt zo dat er vaak nieuwe dingen op de markt komen die plotseling zogezegd het van het zijn. Volgens mij omdat er zo een lang seizoen is dat we niets aan de bijen moeten doen en dat we onze verbeelding kunnen laten gaan werken. Hoeveel invoerkooitjes zijn er al ontwikkeld, hoeveel soorten kasten bestaan er, verdampers de laatste jaren en noem maar op. En dan hebben we nog geluk hier in de lage landen, in bijvoorbeeld Groot-Brittannië is het nog veel erger. Als je daar naar een beurs gaat staat er op iedere hoek iemand te preken die plotseling het systeem heeft ontdekt dat ons allen gaat redden.
Nu is er hier deze Bee Boost. Ik heb het niet geprobeerd maar toch heb ik door de jaren ervaring mijn bedenkingen. Van een ding ben ik wel overtuigd en dat is dat het goed is voor de portemonnee van de producent.
Jaren terug heb ik eens feromoon gekregen van een vriend in Engeland die het zelf ook gekregen had van iemand uit de VS. Dit werd gebruikt om de zogenoemde pakketbijen te maken. Pakketbijen zijn kunstzwermen die verstuurd worden naar andere delen van de VS en canada.
Om nu terug te komen op dat feromoon. Mijn vriend had dit op een pluim van zijn kippen gedaan en me dit per post opgestuurd. En met dit aan een lange stok heb ik toen enkele darrenverzamelplaatsen ontdekt. Na gebruik had ik het terug in een plastic zakje gestoken en in mijn kelder bewaard. En het volgende jaar werkte het nog altijd.
Nog een grappige anekdote is dat ik een buurman tegenkwam op mijn weg naar de verzamelplaats die ik het jaar voordien gevonden had. Ik had de stok wel vast maar de pluim zat nog in mijn zak in het plastic zakje. En terwijl ik met mijn buurman stond te praten hoorde ik alsmaar meer gegons. Maar ik zei al niets, totdat het ook mijn buurman opviel en hij zich een beetje ongerust begon te maken. Toen heb ik dus het zakje tevoorschijn gehaald en het hem uitgelegd wat ik aan het doen was. Maar was het niet ongelooflijk dat de darren het feromoon op het pluimpje roken dat al een jaar oud was en dat nog in de plastic in mijn zak zat.
Tot daar mijn bijenwijsheid.

:D

PS
Als er iets nieuws op de markt komt wees dan nooit de eerste om het te proberen en ook niet de laatste om erop over te schakelen maar wees hoffelijk en laat eerst een deel anderen voorgaan [;)]


Eigenaardige bijdrage. Eerst een pleitooi dat nieuwe dingen niet te vertrouwen zijn, om daarna juist het tegenovergestelde te komen uitleggen en dan nog wel uit ervaring mzet de vermelding dat er geen ervaring is mee opgedaan.
Dat er nieuwe dingen worden ontdekt zal wel. Dat er ook toepassingen op worden gevonden zal ook wel normaal zijn. Het is ieder zijn keuze of die toepassingen te gebruiken of niet.
En troost je. Het feit dat de korven zo lang in gebruik zijn geweest, was vanuit een zelfde reflex hoor. Zou dat reflex er niet zijn geweest waren de kasten al zo'n 50 jaar vroeger ingeburgerd.

Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bee boost

Bericht door Jozef Maier » do 09 jul 2009, 23:09

nhl_bit schreef:
Jozef Maier schreef:
....
Als Beeboost in gehangen word bij een jong volk, dan zal dit tot 80% meer pollen verzamelen, en 18% meer broednest aanzetten. zo leren studies.

In canada word Beeboost ingezet om de zwermdrift te onderdrukken. De zwermdrift wordt tot 20 verlaat, ook bij sterke volken. Dit is te verklaren. Bij sterke volken komt het koninginnen feromoon niet altijd goed meer in de kast rond. Dit is mede een oorzaak voor de zwermdrift. Met Beeboost zullen alle bijen koninginnenferomoon bekomen en zal de zwermdrift worden achterwege worden gelaten.
...


Zou ik graag wat meer over lezen, heb je literatuur verwijzingen?




Deze informatie heb ik van de bijsluiter. De andere info staat ook in de bijsluiter. IK zal eens navragen bij de fabrikant of hij er meer gegevens over heeft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten