Veger terugplaatsen in oude volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ton Nahuijsen
Berichten:20
Lid geworden op:vr 05 apr 2002, 21:03
Locatie:Nederland
Contacteer:
Veger terugplaatsen in oude volk

Bericht door Ton Nahuijsen » wo 27 mei 2009, 14:33

Op 12 mei, begin van de middag, maakte ik een veger van een mooi volk. Op 25 mei verwachtte ik een tuter maar hoorde haar niet. Op 26 mei nog niets en nu heb ik de kast open gemaakt. Moerloos en een aantal open doppen. Ik denk dat ik bij het maken van de veger toch een dop over het hoofd heb gezien.
Kan ik de veger, die zich redelijk ontwikkelt, verenigen met het oude volk of zijn er andere suggesties [?]

Groet - Ton

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Veger terugplaatsen in oude volk

Bericht door wilde » wo 27 mei 2009, 14:56

Dag Ton, wat bedoel je met 'open' doppen? Zijn dat uitgelopen doppen of doppen met pap en larve?
Ik begrijp dat je op 12 mei een veger maakte, terwijl er in het volk al doppen waren. Die doppen heb je verwijderd en na 13 dagen denk je dat het volk moerloos is. Dat is in dit stadium moeilijk vast te stellen.
Als je uitgelopen doppen hebt gezien is het niet waarschijnlijk dat het volk moerloos is. Wacht nog 2 weken en controleer dan op nieuw broed. Als dat er dan niet is en ook geen voorbereid broednest (cluster gepoetste cellen) kun je altijd nog verenigen, maar dan moet je het redelijk snel daarop doen om eierleggende werksters te voorkomen.

Groet, Albert

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: Veger terugplaatsen in oude volk

Bericht door Ivo » wo 27 mei 2009, 15:37

Hoe snel zie je in dit soort gevallen dat er echt geen moer aanwezig is... ik heb een zelfde situatie:
- 3 mei kunstzwerm gemaakt
- 10 mei 3 onbevruchten moeren in laten lopen (uit ander volk - doppen verwijderd)
- 27 mei (vandaag) nog geen eitjes = 24 dagen na kunstzwerm.

ik wilde nog 3 dagen wachten en dan verenigen eigenlijk....

Ivo

Gebruikersavatar
Ton Nahuijsen
Berichten:20
Lid geworden op:vr 05 apr 2002, 21:03
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veger terugplaatsen in oude volk

Bericht door Ton Nahuijsen » wo 27 mei 2009, 16:08

Albert, het zijn uitgelopen doppen, deels weggeknaagd. Nergens een moerdop met larve in de melk. Geen eitjes. Nog wel wat gesloten werkster broed en een enkele darrencel in popstadium.

Groet - Ton

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Veger terugplaatsen in oude volk

Bericht door wilde » wo 27 mei 2009, 18:43

Dag Ton,
Een nieuwe moer gaat niet leggen voordat al het oude broed is uitgelopen. Nog even geduld dus.

Ivo, 24 dagen na de kunstzwerm is precies de tijd die een dar nodig heeft van ei tot imago. Ook hier nog even geduld oefenen en niet steeds gaan kijken, want er is inbalgevaar met een jonge moer, zeker als die niet uit het eigen volk komt.


Groet, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten