Afslaan in emmer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:
Afslaan in emmer

Bericht door pim123 » do 28 mei 2009, 01:04

Gisteren voor het eerst op les doppen gebroken. Hiervoor moesten de ramen worden afgeslagen in grote emmers, de bijen gingen massaal omhoogkruipen en er moest regelmatig een tik tegen de emmer gegeven worden om ze erin te houden. Heeft iemand daar een slimmere oplossing voor ? Ik had het namelijk al druk genoeg met het controleren van ramen en het tegelijk in de gaten houden van de emmer vond ik niet handig [:)]

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Afslaan in emmer

Bericht door A.A. Staals » do 28 mei 2009, 06:56

Ben je bang dat de emmer wegloopt?[:)] Zouden die bijen geen ademnood krijgen als de hele kluit op de bodem blijft liggen. En voel eens hoe warm het dan wordt. Ik begin in de onderbak en klop ze gewoon boven de bak af . Wat aan de rand van de kast gaat hangen veeg ik er weer in en de volgende bak er weerop.

ad staals

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: Afslaan in emmer

Bericht door pim123 » do 28 mei 2009, 18:53

[:)] Nee, maar ik zag bij medeleerlingen dat de bijen over de rand van de emmer waren gegaan en op een of andere manier op de grond terecht waren gekomen, dat is toch ook niet de bedoeling...

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Afslaan in emmer

Bericht door Albert Stoter » do 28 mei 2009, 22:33

Ik kan me voorstellen dat een trechterconstructie bovenop (en gedeeltelijk in) de emmer ervoor zorgt dat de bijen die langs de randen omhoog kruipen niet gemakkelijk ontsnappen want dan zouden ze vervolgens weer langs een gedeelte van de trechter omlaag moeten kruipen om de uitgang te vinden.
Volgens mij heb ik in filmpjes ook wel eens zoiets gezien.

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Afslaan in emmer

Bericht door lieven busschaert » vr 29 mei 2009, 15:04

Ik gebruik hiervoor een multibox met trechter (zie op website: http://www.honingraat.eu ). Het grote voordeel is dat de bijen heel luchtig zitten en dat je makkelijk de kunstzwermen kan behandelen. Ook is het makkelijk af te sluiten (100%), op te bergen (veilig)en voederen (via voederfles).
Groeten, Lieven

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Afslaan in emmer

Bericht door jjmvaningen » vr 29 mei 2009, 19:19

pim123 schreef:
Gisteren voor het eerst op les doppen gebroken. Hiervoor moesten de ramen worden afgeslagen in grote emmers, de bijen gingen massaal omhoogkruipen en er moest regelmatig een tik tegen de emmer gegeven worden om ze erin te houden. Heeft iemand daar een slimmere oplossing voor ? Ik had het namelijk al druk genoeg met het controleren van ramen en het tegelijk in de gaten houden van de emmer vond ik niet handig [:)]

je kan de bijen ook gewoon boven de kast afslaan en de afgeslagen raampjes (na controle) in een lege bak zetten.
als je laatste drie raampjes overhoudt (met veel bijen en gezoem om je hoofd en kast) zet je elk raampje na het afslaan (en controle op doppen) terug. dan zetten de bijen zich hierop.
vervolgens de rest van de raampjes terugzetten.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Afslaan in emmer

Bericht door Jaap v.Popering » vr 29 mei 2009, 19:46

Wat is de reden om de bijen af te slaan in een emmer in plaats van gewoon direct in de kast ????


Jaap v P

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: Afslaan in emmer

Bericht door pim123 » vr 29 mei 2009, 22:43

Uhhhh...in mijn geval omdat de leraar dat zei ... :D

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Afslaan in emmer

Bericht door Bart de Coo » za 30 mei 2009, 15:35

Wat is de reden om de bijen af te slaan in een emmer in plaats van gewoon direct in de kast ????


Van mij zou het ook niet hoeven, maar misschien veroorzaak je er iets minder opwinding en stress mee. Als je de bijen in de kast afslaat en je gaat zo de hele kast door, dan heb je aan het einde flink wat bijen verschillende keren van het raam afgeslagen. Misschien is dat de reden.

Bij het maken van een veger gebruik ik graag een gevlochten jaagnap/kieps/korf. Hij heeft zeg maar de vorm van een schaal: een bodem met een diameter van lawezegge 20cm en vervolgens loopt de wand langzaam schuin omhoog onder een hoek van lawezegge 30 graden. Uiteindelijk heeft de nap een diameter van 2 a 3 rekenlinialen. Erg handig.

Ik sla dan de nodige ramen af in de nap om er de veger mee te vullen en terwijl ik dat doe, beginnen de bijen zich te verspeiden over de bodem. Na een tijdje bungelt een groot deel over de rand. Dat is doodnormaal en voorlopig zullen de bijen het contact met elkaar niet willen verliezen, dus die gaan echt nergens heen. Zodra je dan de nap wilt leegstorten in de veger, pak ik een ganzenvleugel om de buitenboordbijen in de kast te vegen en wat in de nap zit, krijgt een paar botsen op grond en dan kieper ik ook die bijen erbij.

Groet,

Bart

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Afslaan in emmer

Bericht door Dirk Blanken » za 30 mei 2009, 17:57

Als je bijen in een emmer afslaat bijvoorbeeld om bevruchtingskastjes te vullen met jonge bijen geef je ze af en toe een lichte watersproei, dan kunnen ze niet meer omhoog klimmen, glijden uit.
De meeste oude bijen vliegen gewoon weg en dat is ook de bedoeling.
Dirk



dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 28 gasten