onvolgroeide koninginnen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:
onvolgroeide koninginnen

Bericht door hbeugeling » wo 03 jun 2009, 20:30

Bij het breken van de doppen zag ik het volgende: een uitgelopen dop en nog een gesloten dop. Op schema volgens mij ( 13de dag) alleen bij het breken van de nog gesloten dop bleek dat er een totaal uitgedroogde half volgroeide koningin in zat. De dop op zich was ook erg moeilijk te openen, het leek wel verhard stopverf. Datzelfde constateerde ik bij nog een kast. Komt het vaker voor dat sommige koninginnen de eindstreep niet halen en komt dit dan door de hardheid van de dop?

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: onvolgroeide koninginnen

Bericht door lieven busschaert » vr 05 jun 2009, 11:22

Volgens mij heeft het te maken met de sterkte van het volk en de plaats waar de dop staat in de kast. Heb de indruk dat sterke volken meer koninginnebrij meegegeven aan de moer en dat ze in het midden van de kast mooiere doppen optrekt. Ik zie meestal: Hoe sterker het volk, hoe mooier de doppen!

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: onvolgroeide koninginnen

Bericht door hbeugeling » zo 07 jun 2009, 16:28

Ik kreeg buiten het forum om een bericht dat er nog iemand hetzelfde had ervaren.
De foto die werd bijgestuurd gaf een duidelijke beeld van hoe ik het ook heb aangetroffen.
Het toeval wilde dat we met hetzelde type kast imkeren en met dezelfde soort bijen. Segeberger kasten en Carnica bijen. Zou dit toeval zijn, of is het verschijnsel van koninginnen die niet uit de dop kunnen komen en daar kennelijk in zijn gestikt vrij algemeen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: onvolgroeide koninginnen

Bericht door Dirk Blanken » zo 07 jun 2009, 23:05

Henk,
De bijen hebben goed door bij welke dop ze de was van de dop aan de onderkant moeten weghalen zodat alleen de verpoppingshuid blijft staan.
Een goede koningin hoeft dan alleen dit huidje door te zagen.

Als de koningin tijdens de ontwikkeling doodgaat hebben bijenstammen die niet erg opruimerig(hygiënisch)zijn geen haast en laten de dop met was en al bestaan met als resultaat wat je zag.

Dirk



dertiende

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: onvolgroeide koninginnen

Bericht door hbeugeling » ma 08 jun 2009, 18:08

Beste Dirk,
Bedankt voor het antwoord. Dat zou kunnen. Wordt er verder geen aandacht aan besteed, dan kan de dop, verstenen of verharden.

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: onvolgroeide koninginnen

Bericht door lieven busschaert » do 11 jun 2009, 12:04

Heb een pleegvolk dat enorm kleine doppen heeft opgebouwd. Daar zijn "onvolgroeide" koninginnen uitgekomen (klein). Deze hadden ook een buin-rode kleur. Toen ik hierop dieper inging bleek dat ze onvoldoende voorraad hadden. Een ander pleegvolk met voldoende voorraad maakte perfecte doppen met goede koninginnen. De kleur zou bepaald worden door de temperatuur in het volk en de hoeveelheid koninginnenbrij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten