houdbaarheid honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
houdbaarheid honing

Bericht door remolen » ma 08 jun 2009, 13:09

Met mijn nieuwe refractometer heb ik gemeten dat er 17.5% water in mijn honing zit. (is dit goed?)

Uit lijstjes heb ik begrepen dat honing met 18% vocht 18 maanden houdbaar is ? Dat kan ik dan dus op mijn etiketten zetten ?
Wel machtig hoor mijn eerst potjes honing! Ik ging niet voor de honing maar nu ik honing oogst is het toch wel super!

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: houdbaarheid honing

Bericht door AndreasH » ma 08 jun 2009, 13:19

Hier is vast wel het een en ander in te vinden denk ik: http://www.bijenhouden.nl/downloads/Keu ... lement.pdf

Correctie: deze moet je hebben.... http://www.bijenhouden.nl/downloads/Hon ... k-VBBN.pdf
Gr,

Andreas

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: houdbaarheid honing

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 08 jun 2009, 15:18

Rene, van harte gefeliciteerd met je eerste oogst!
En die 17,5 % is best goed, maar je zal het eerder op hebben dan de houdbaarheidsdatum is verstreken!
En nu voor de hoofdprijs, de honingkeuring op 1 augustus op de markt van melk en honing te Zuidlaren.
Ik reken op je komst met je oogst!
Maar dat zou eigenlijk ook iedere imker moeten doen[8D]

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: houdbaarheid honing

Bericht door remolen » ma 08 jun 2009, 20:42

denk niet dat ik dat aan durf! de honing .. is maar door een enkele zeef gedaan. een puntzeef. ga de honing niet een aantal keren zeven. Dat vind ik een beetje te veel van het goede! Heb deze keer de honing ook niet geroerd. Heb in ander topic gelezen dat dit wel moet! Had in een boek over honing winning gelezen dat na het slingeren de honing alleen 2 dagen moest staan en daarna moest de honing worden afgeschuimd. Hoop dat het NIET roeren niet al te veel negatieve effecten heeft op mijn eerste 30 potjes honing. Deze zullen voor het grootste gedeelte toch naar familie en vrienden gaan. Volgende keer ga ik wel nadenken over verkoop.

Groet Rene

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: houdbaarheid honing

Bericht door pim123 » ma 08 jun 2009, 21:05

Gefeliciteerd met je eerste batch !

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: houdbaarheid honing

Bericht door AndreasH » ma 08 jun 2009, 21:44

remolen schreef: Deze zullen voor het grootste gedeelte toch naar familie en vrienden gaan.


Zo.... Jij houdt van je familie zeg...Dat je het aandurft niet te roeren.... *grijnzzz*. Just kidding hoor. Denk dat ze er heerlijk van gaan genieten! Way to go!!

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: houdbaarheid honing

Bericht door remolen » do 30 jul 2009, 18:36

bij een vochtgehalte van 20% is honing ca. 3

maanden houdbaar

- bij een vochtgehalte van 19% is honing ca. 6

maanden houdbaar

- bij een vochtgehalte van 18% is honing ca. 12

maanden houdbaar

- bij een vochtgehalte van 17% is honing ca. 2 jaar

houdbaar.

De maximale houdbaarheid is 2 jaar, omdat het HMFgehalte ook bij kamertemperatuur oploopt.


toch makkelijk om nog even neer te zetten.

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: houdbaarheid honing

Bericht door Jozef Maier » do 30 jul 2009, 23:52

De maximale houdbaarheid is 2 jaar, omdat het HMFgehalte ook bij kamertemperatuur oploopt.


Honing kan enige tijd worden bewaard, zonder dat de kwaliteit noemenswaardig wordt aangetast. Door een te hoge bewaartemperatuur en door tijdsverloop gaan de enzymen verloren. Dat kan in een laboratorium ook worden vastgesteld. In verhitte en/of verouderde honing vormt zich HMF (hydroxy-methyl-furfural). Deze stof is niet giftig en verder van geen belang, doch kan goed dienen om vast te stellen of de honing nog goed van kwaliteit is. Na 24 maanden bewaren bij kamertemperatuur is het HMF-gehalte van honing gestegen boven het maximaal toelaatbare (40 mg/kg). Dan mag het product geen honing meer genoemd worden maar kan nog steeds worden geconsumeerd en worden gebruikt door bv bakkers.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: houdbaarheid honing

Bericht door LWPisa » vr 31 jul 2009, 00:11

Let op met terugvoeren...niet giftig voor mensen, voor bijen schint HMF vrij ongezond.

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: houdbaarheid honing

Bericht door Jozef Maier » vr 31 jul 2009, 00:36

LWPisa schreef:
Let op met terugvoeren...niet giftig voor mensen, voor bijen schint HMF vrij ongezond.

Kan je daar iets over vinden? Lijkt me goed om te weten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten