zwerm overzetten naar een grotere kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

leogeurens
Berichten:16
Lid geworden op:di 02 jul 2002, 19:23
Locatie:France
Contacteer:
zwerm overzetten naar een grotere kast

Bericht door leogeurens » di 16 jun 2009, 22:14

3 weken terug is een zwerm ingetrokken in een 6 raams kast. De zwerm is zo te zien flink groter geworden. Dus de 6 raams kast wordt te klein.
Kan je om de bijen meer ruimte te geven de ramen met bijen omhangen in een grotere kast?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: zwerm overzetten naar een grotere kast

Bericht door LWPisa » di 16 jun 2009, 22:44

Zeker. Gewoon overhangen. Als ze op ramen zitten kan je er ramen met of zonder kunstraat naast hangen daarop groeien ze dan verder.

L

leogeurens
Berichten:16
Lid geworden op:di 02 jul 2002, 19:23
Locatie:France
Contacteer:

Re: zwerm overzetten naar een grotere kast

Bericht door leogeurens » wo 17 jun 2009, 08:23

bedankt voor de reactie. Morgenochtend vroeg ga ik de 6 ramer verplaatsen op ruime afstand (10 km) en verhuis de bijen naar een grotere kast. Nu is het weer rustig geen onweersdreiging. Een week terug nog gekeken in de 6 ramer maar die dag was er veel spanning in de lucht. Dus mijn les die ik op de bijencursus had gehad dat je bij onweersdreiging de bijen beter met rust kan laten werd bewaarheid.
Groeten Leo

Arjan Sleurink
Berichten:59
Lid geworden op:wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm overzetten naar een grotere kast

Bericht door Arjan Sleurink » wo 17 jun 2009, 20:48

leogeurens schreef:
bedankt voor de reactie. Morgenochtend vroeg ga ik de 6 ramer verplaatsen op ruime afstand (10 km) en verhuis de bijen naar een grotere kast. Nu is het weer rustig geen onweersdreiging. Een week terug nog gekeken in de 6 ramer maar die dag was er veel spanning in de lucht. Dus mijn les die ik op de bijencursus had gehad dat je bij onweersdreiging de bijen beter met rust kan laten werd bewaarheid.
Groeten Leo


Dit zou ik niet tegelijk doen! De bijen zijn nog niet georienteerd op hun nieuwe plek. Het is verstandiger na mijn idee om of eerst overtezetten en dan na 1 a 2 dagen te verplaatsen, of je verplaatst ze en dan 3 a 4 dagen later hang je ze over.

Arjan

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwerm overzetten naar een grotere kast

Bericht door A.A. Staals » wo 17 jun 2009, 21:14

Dit zou ik niet tegelijk doen! De bijen zijn nog niet georienteerd op hun nieuwe plek. Het is verstandiger na mijn idee om of eerst overtezetten en dan na 1 a 2 dagen te verplaatsen, of je verplaatst ze en dan 3 a 4 dagen later hang je ze over.

Arjan
Verplaatsen en overhangen geen enkel probleem. De bijen gaan echt nergens anders naar toe.

ad staals

leogeurens
Berichten:16
Lid geworden op:di 02 jul 2002, 19:23
Locatie:France
Contacteer:

Re: zwerm overzetten naar een grotere kast

Bericht door leogeurens » do 18 jun 2009, 19:52

Hartelijk dank voor de reacties.In het weekend ga ik de boel verplaatsen. Was het eerder van plan maar ja telkens is er onweersdreiging en is de spanning in de atmosfeer hoog. Vanaf morgen gaat ook de temperatuur naar wat dragelijker waarden. Dus zullen de bijen ook aangenamer zijn om mee te werken.
Laat nog horen hoe e.e.a. is gegaan.
Groeten
leo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 85 gasten