Verschil Buckfast en Carnica?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Rubens busy bees
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 20:46
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door Rubens busy bees » ma 06 jul 2009, 23:08

Aan allen bedankt voor de talrijke reacties. @ Meneer Busschaert; ik ga maar al te graag in op uw uitnodiging om uw bijenstand eens te bezoeken, en de verschillende soorten bijen eens van naderbij te bekijken.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door joselito » ma 06 jul 2009, 23:17

Rubens busy bees schreef: Waarschijnlijk hebben deze twee soorten hun eigen eigenschappen. Zijn er verschillen in gedragingen en zo ja welke?


Met deze twee vragen kun je een boek vullen [:)] Het beste wend je je tot een imker voor praktijkkennis en lees je een aantal boeken. Want als beginnend imker zijn er nog zo vele zaken die je onder de knie moet krijgen, dat het ras er voorlopig nog weinig toe doet.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door de vos roger » di 07 jul 2009, 11:44

Inderdaad Joselito,met zulke vragen kan je inderdaad een boek vullen Het belangrijkste voor een beginner is dat hij kan starten met een zachtaardig volkje zodat hij er echt zin in krijgt en geen schrik hoeft te hebben om steeds geprikt te worden wat dan weer een reden zou kunnen zijn om er vroegtijdig de brui aan te geven.

groetjes
roger


roger

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door joselito » di 07 jul 2009, 19:42

Dat is inderdaad zo Roger maar ik ben ook met stekers begonnen en heb het toch niet opgegeven. Momenteel begeleid ik een beginnend imker en deze man doet het perfect. Hij doet wat hij moet doen en ook niet meer. Mijn vriend daarentegen begeleidt een andere beginner en voor deze man zijn de bijen te zachtaardig, hij zit namelijk constant in zijn kasten en heeft daardoor al veel onheil gebracht en wil niet naar goede raad luisteren. Voor hem zou het goed zijn als de bijen hem eens elke hoek van de tuin lieten zien dan ging zijn enthousiasme misschien een beetje over. :D
Maar ik geef je gelijk dat je beter met zachtaardige bijen begint ook al vanwege de andere huisgenoten en misschien de buren.

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door lieven busschaert » di 07 jul 2009, 19:44

Inderdaad Roger! Maar wees gerust dit nieuw lid van onze grote imkersfamilie (heeft smaak) ging naar huis met een zachtaardig volk met een jonge geteste F1 moer B00075 (Uit een oude meda-linie voor een snelle voorjaarsontwikkeling, zwermtraag, raamvast en zachtaardig. En zoals de traditie het wil wensen wij Ruben veel succes met zijn eerste gekregen volk. Ik moest met veel minder starten, maar ja... toen kwam Broeder Adam nog op televisie om de moed er in te houden.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door Dirk C » di 07 jul 2009, 20:54

Beste Roger,

Je schrijft dat Carnica 's meestal een stuk zwermlustiger zijn. Dit was vroeger zeker zo maar tegenwoordig zijn onze carnica's ook een stuk zwermtrager dus ook op dit criteria zit weinig of geen verschil meer. Ik ben destijds begonnen met Carnica bijen (een viertal jaren) en ben dan overgeschakeld naar Buckfast (10 jaren). Nu imker ik sinds een viertal jaar tot mijn grote tevredenheid terug met Carnica. Dit jaar bij 10 volken twee met zwermneigingen welke snel over waren. Voor de rest goede honingoogst en zeer zachtaardig[8D] (was om eerlijk te zijn met mijn Buckfast meestal ook het geval). Op mijn volkjes ook allen reinteelten of F1 koninginnen.
Moest ik beginner zijn, ik zou het ook niet weten. Wat wel nuttig kan zijn is even kijken waar je buren-imkers mee werken. Heb je allemaal Carnica imkers in de buurt, overweeg dan ook hier mee te werken.

groeten,
Dirk

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door lieven busschaert » di 07 jul 2009, 21:37

Dirk, een goede carnica is hedendaags zeker zwermtrager dan vroeger. Maar een Carnica selecteren met alle goede eigenschappen is moeilijk. Bij Buckfast kan men in één linie de eigenschappen kiezen. Ik hou zeker geen pleidooi voor een enkele soort, mar stel enkel vast. Ik heb ook goede Carnica's zitten, maar stel enkel maar vast. Vraag maar eens aan onze nieuwe vriend Ruben...

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door joselito » di 07 jul 2009, 22:48

Dirk C schreef:
Beste Roger,

Moest ik beginner zijn, ik zou het ook niet weten. Wat wel nuttig kan zijn is even kijken waar je buren-imkers mee werken. Heb je allemaal Carnica imkers in de buurt, overweeg dan ook hier mee te werken.

groeten,
Dirk

dat begrijp ik niet. Ik werk met buckfast en kweek ieder jaar na van een teeltkoningin en wat mijn buren-imkers doen laat me koud
-

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door Jeroenvt » di 07 jul 2009, 23:05

joselito schreef:
Dirk C schreef:
Beste Roger,

Moest ik beginner zijn, ik zou het ook niet weten. Wat wel nuttig kan zijn is even kijken waar je buren-imkers mee werken. Heb je allemaal Carnica imkers in de buurt, overweeg dan ook hier mee te werken.

groeten,
Dirk

dat begrijp ik niet. Ik werk met buckfast en kweek ieder jaar na van een teeltkoningin en wat mijn buren-imkers doen laat me koud
-


Maar andersom, als je met c-imkers plotseling een b-bij ertussen krijgt...



--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Rubens busy bees
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 20:46
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door Rubens busy bees » di 07 jul 2009, 23:59

Lieven, ongelofelijk bedankt voor de bee starter kit en voor de deskundige uitleg. Ik zal meer dan mijn best doen om ze goed te verzorgen. U hoort nog van mij :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten