Verschil Buckfast en Carnica?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Rubens busy bees
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 20:46
Locatie: Belgie
Contacteer:

Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door Rubens busy bees » za 04 jul 2009, 22:54

Hallo, ik ben een beginnende imker. Ik ga dan ook een eerste volkje aanschaffen maar ik twijfel tussen Buckfast en Carnica. Waarschijnlijk hebben deze twee soorten hun eigen eigenschappen. Zijn er verschillen in gedragingen en zo ja welke?

Arjan Sleurink
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door Arjan Sleurink » zo 05 jul 2009, 12:55

Buckfast begint al vroeg in het jaar met het uitbreiden van het broednest. Carnica gaat juist langer door met een groot broednest. Dat is zo het verschil wat ik weet[:)]

Buckfast is als eerste volkje misschien niet zo heel erg geschikt, omdat het al vrij snel heel groot kan gaan worden...

Arjan

Jannes

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door Jannes » zo 05 jul 2009, 19:16

Ook Carnica kent deze eigenschap. Het ligt hem net aan de ondersoort (lijn) die je kiest. Ik heb de Carnica Troisec 1075 lijn in gebruik. Deze broed vroeg, en piekt door tot juli. Andere lijnen beginnen later en pieken in juli/augustus. Voor een beginnend imker allemaal niet zo interessant. Volken op 3 broedkamers en 2 honingkamers zijn m.i. veel te groot. Volgens de één is Carnica rustiger en de ander zweert bij Buckfast. Ik ken alleen Carnica, en gebruik altijd bescherming. Gewoon omdat ik last krijg als ik te vaak gestoken wordt. (tinteling en jeuk in alle gewrichten)


Links gevonden met Google:
http://www.verenigingvancarnicaimkers.nl/products.htm
http://www.bijenstanddedriehoek.nl/nieuwe_pagina_8.htm
http://www.schiercarnica.nl

Jannes

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door remolen » zo 05 jul 2009, 21:27

wat is het verschil tussen carnica imkers en buckfast imkers Mijn ervaring is dat buckfast veel geld kost en dat niks voor niks is. Carnica is veel gemoedelijker je krijgt wat om je op gang te helpen.. Maar dat is puur mijn ervaring het kan in andere delen van nl wel heel anders gaan ?

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door de vos roger » zo 05 jul 2009, 23:14

Rubens busy bees schreef:
Hallo, ik ben een beginnende imker. Ik ga dan ook een eerste volkje aanschaffen maar ik twijfel tussen Buckfast en Carnica. Waarschijnlijk hebben deze twee soorten hun eigen eigenschappen. Zijn er verschillen in gedragingen en zo ja welke?

Beste Ruben,je een bepaald ras aanpraten is een moeilijke zaak, voor de ene is de carnica het "ras" bij uitstek, bij de andere zal dat dan de zwarte bij zijn ,en bij nog andere (zoals ik) zal dat buckfast zijn.
Zowel in Buckfast als in Carnica's heb je linie's die zowel vroeg op het jaar ofwel later op het seizoen tot ontwikkeling komen.
Tot daar dus geen verschil in beide rassen.
Een carnicaimker dult meestal geen buckfastimker in zijn buurt,maar omgekeerd is dat niet zo omdat buckfast reeds een hybrideras is en een enkele kruising met carnica geen bezwaar is.
Carnica's zijn meestal ook een stuk zwermlustiger dan Buckfasten wat als je met dichte buren zit niet altijd geaprecieerd wordt.
Ik imker reeds zo'n 30jaar waarvan de laatste zeven jaar met buckfast en ik moet eerlijk bekennen dat zwermen nu eerder een zeldzaamheid is ,wat vroeger met de carnica's een normaal verschijnsel was.
Als ik vroeger in de tuin aan het werken was,werd ik regelmatig lastig gevallen door mijn bijen,nu mijn bijenstand bijna verdubbeld is met de buckfasten heb ik geen enkele bij meer die op mij een achtervolging inzet.Een kapruin gebruik ik nog zelden .
Ik moet je er wel bij vertellen dat ik met raszuivere en F1 volken werk.Wat honingopbrengst dit jaar betreft is dat een gemiddelde van 50kg /kast.
Dus.....mijn keuze is en blijft buckfast,wat anderen ook mogen beweren
voor mij is dat het gemakkelijkste,het rustigste,het zwermtraagste en meest haaldrifstigste "ras"
Maar ja......wie ben ik omje een bepaald ras aan te praten[:)]
groetjes uit Vlaanderen waar de bijen het nog goed doen



roger

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door A.A. Staals » ma 06 jul 2009, 11:30

Roger
Dit lijkt mij toch een poging.:D

ad staals

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door lieven busschaert » ma 06 jul 2009, 18:13

Bedankt Roger,

Daar zit wijsheid in, ik volg je volledig. Had het item al zien staan maar durfde niet reageren (kwestie van te voorkomen dat de hemel op mijn kop zou vallen!). Buckfastimkers zijn gemoedelijker. (Ligt het nu aan de bijen die dit meegeven aan de imker!) Ik ben ook aan het overstappen en heb al 3 standen met Buckfast. Ik hou wel nog 'noodgedwongen' een stand op Carnica omdat deze in de buurt staan van een bekende teler (zouden zij hetzelfde doen?). Maar Ruben, ik nodig je uit om het verschil eens te komen uitproberen. Ik zelf raad je Buckfast aan omdat ze veel zachter en makkelijker onder controle te houden zijn. Ook je buren zullen minder last hebben en je zal meer plezier van je bijen hebben. Natuurlijk moet je wel met raszuivere of F1 werken. Ik heb voor jouw een gratis volkje op 11 ramen klaar staan (Buckfast F1 - dit jaar gekweekt) zodat je kan beginnen, kom de linie maar kiezen. (Sommigen zeggen dat Buckfast een commerce is, dit spreken we hier tegen!)
Tot dan!

Lieven

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door willem » ma 06 jul 2009, 19:02

remolen schreef:Mijn ervaring is dat buckfast veel geld kost en dat niks voor niks is. Carnica is veel gemoedelijker je krijgt wat om je op gang te helpen..

Geplaatst door lieven busschaert
Buckfastimkers zijn gemoedelijker. (Ligt het nu aan de bijen die dit meegeven aan de imker!)


Tja wat moet je daar nu mee :D
Groeten Willem

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door Jeroenvt » ma 06 jul 2009, 19:08

willem schreef:
remolen schreef:Mijn ervaring is dat buckfast veel geld kost en dat niks voor niks is. Carnica is veel gemoedelijker je krijgt wat om je op gang te helpen..

Geplaatst door lieven busschaert
Buckfastimkers zijn gemoedelijker. (Ligt het nu aan de bijen die dit meegeven aan de imker!)


Tja wat moet je daar nu mee :D
Groeten Willem


Heel simpel, vuinisbakkies, hebben meer pit, zo ook hun imkers [^]

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verschil Buckfast en Carnica?

Bericht door lieven busschaert » ma 06 jul 2009, 21:47

Ik weet een zaak! Iedereen geloofd in zijn bijen... en dat is maar goed ook. Als wij niet achter onze bijen en theorie staan, dan staan we nergens. Een ding mogen we niet vergeten dat is imkeren en elkaar steunen en zeker niet elkaar afbreken! De bijenteelt gaat langzaam achteruit, maar tot over een paar jaar niet het aantal bijenvolken. Nu we te kampen hebben met de verdwijnziekte hebben we elkaar meer dan nodig en moeten we de handen in elkaar slaan (Of gaan we wachten tot de kastkever hier is...) Sommigen kunnen tot extreem toe blijven preken over hun soort van bijen en dat is toch het laatste wat we willen. Hebben we er al eens bij stil gestaan dat sommige aanstaande imkers (of niet imkers) een vertekend beeld krijgen van ons. Bijenhouden is niet bekvechten, maar houden van de natuur. Als ik naar een bijeenkomst ga dan zijn alle imkers één familie en aangzien we nu met de moderne technologie sneller en verder (tot over onze grenzen) kontakt hebben met elkaar, een nog grotere familie. Gelukkig mogen we elk nog een eigen mening hebben. De mijne is simpel: Toen ik vroeger minder tijd in mijn bijen investeerde had ik een 'verbasterde' bijenstand met alle gevolgen van dien (zwermen, agressief,...). Mijn Carnica's hebben veel goede eigenschappen, maar deze kan ik allemaal terugvinden in mijn Buckfasten (na selectie). Deze laatste hebben nog een paar troeven meer (vb.: minder zwerm-, meer haaldrift en betere voorjaarsontwikkeling.) Dus maak zelf de keuze...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten