dop gesloten -> zwerm?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:
dop gesloten -> zwerm?

Bericht door Berend » ma 06 jul 2009, 01:49

Is het sluiten van de eerste koninginnedop met zekerheid het startsein voor zwermen? Of kunnen daar dagen verschil in zitten?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: dop gesloten -> zwerm?

Bericht door Bart de Coo » ma 06 jul 2009, 15:39

Dat kan natuurlijk wel, maar dat hangt van het weer af, dunkt mij. Met dit weer zou ik lekker vertrekken, als ik een zwerm was[:p].

Als ik je ongevraagd een tip mag geven. Waarschijnlijk heb je een volk met een oude moer met doppen erin. Als ze gaan zwermen, en dat gaan ze, dan heet dat een 'maagdenzwerm'. Erg vervelend is dat, want dan zijn beide volken waardeloos voor de heidedracht, alhoewel ik de zwerm nog wel een kansje zou durven geven. (Overigens wordt de heide weer niks dit jaar, maar dat terzijde.)

Als ze op het punt staan om te zwermen, maak dan opnieuw een kunstzwerm en zet die naast of op het oude volk. Wacht 10 dagen. Breek alle doppen. Verenig de kunstzwerm met de oude moer weer met het hoofdvolk. Waarschijnlijk gaat dat zonder krant ertussen ook wel goed, maar ik zou het voor de zekerheid toch maar doen, met een krant dus.

Heb je ze wel voldoende ruimte gegeven?

Bart

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: dop gesloten -> zwerm?

Bericht door Berend » ma 06 jul 2009, 18:38

Ten eerste: ik hoef ik absoluut geen honing dit jaar, ten tweede: de zwerm is er al af! [8D] (zie http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=10622)

Ik heb het afgezwermde volk op doppen gecontroleerd, twee (die dicht waren) laten zitten. Alle andere doppen weggehaald, zo ook de speelcellen. Nu wachten op het uitlopen dus. De afgeopen dagen waren allemaal prima dagen om te zwermen lijkt me. Kan ik er dus van uitgaan dat het 'volgens het boekje gaat'? En kan ik verdere nazwermen voorkomen, of is de beer (bij) echt los? [:)]

Wat de ruimte betreft, heb ik ze genoeg gegeven lijkt me. Zie ook: http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=10622

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: dop gesloten -> zwerm?

Bericht door lieven busschaert » ma 06 jul 2009, 22:03

Als je ze ruimte genoeg gegeven hebt en toch nog een zwem, dan zou ik je aanraden om van de gelegenheid gebruik te maken om eens een andere koningin te kweken of in te voeren. Een die zwermtraag is... Wat mijn ondervinding is dat het niet zeker is dat er nog een nazwerm komt omdat het weer aan het veranderen is.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: dop gesloten -> zwerm?

Bericht door Berend » di 07 jul 2009, 00:48

Ik ben erg tevreden met de bijen, ze doen erg hun best en hebben me nog geen enkele keer gestoken (behalve toen ik ze als zwerm van een stam moest vegen [:)] ).
Ik ben niet goed op de hoogte van de eigenschappen van een andere koningin die meer zwermtraag zou zijn, betekend dat dan dat het volk helemaal geen zwermdrang krijgt?

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: dop gesloten -> zwerm?

Bericht door lieven busschaert » di 07 jul 2009, 09:32

T'ja t'is te zeggen; zwermen is een natuurlijke drang van de bijen. Maar ik heb ondervonden dat bepaalde linies van Buckfast helemaal geen zwermdrang hebben als er voldoende dracht, ruimte en jonge koningin is. Dit kan ik van mijn carnica volken niet zeggen. Ze zijn ook zwermtraag, maar proberen toch allemaal ongeacht de aangeboden ruimte.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: dop gesloten -> zwerm?

Bericht door semar » vr 10 jul 2009, 13:23

zwermdrift,

ikzelf heb Buckfast volken sinds 10 jaar.
over het algemeen als een moer 1winter oud is genoeg legruimte heeft,
en genoeg dracht zwerm een goed buckfast moer het eerste jaar niet, meestal begingt dat na de 2e winter.

wat verder bij buckfast anders dan bij `straatbijen`. Ik hou de bijen in de grote Dadant kasten. op mijn plek begingt de eerste grote dracht 1/2 april. dan moetik een honingkamer geven terwijl de broedkamer 6 of 8 ramen bezet heeft (tussen de verklein blokken).
doe ik dat niet komt er zoveel honing en stuifmeel binnen dat de moer binnen een week geen ruimte meer heeft om te leggen omdat ze alle broedcellen gaan vullen met stuifmeel en honing,(steerke dracht)als je extra ramen in de broedkamer hangt worden deze zo snel gevuld dat de moer niet de kans krijgt er eitjes in te leggen zodat de bijen niet happy zijn met de situatie (het volk wil groeien en door het ´verhoningen´van de broedbak geen broedruimte kúnen ze niet groeien dus gaan ze zwermen.
bv. als ze begingen doppen te trekken en er loopt een dracht, geef ze ruimte voor de opslag (extra honingbak) en ze vergeten het zwermgebeuren.(een goed buckfast volk kan een dadant honingbak in een week helemaal vullen

denk eraan dat een groot volk het niet fijn vind om bij regen binnen te zitten, dan zitten ze opelkaar gepakt kan het feromoon door de drukte niet cirkuleren en komen ze met zwerplannen (bij iedere bijensoort trouwens).

Buckfast bijen zijn geweldig om mee te werken maar je moet wel wat ervaring hebben om de situatie goed te beoordelen.en somige dingen moet je even anders intrepeteren dan bij gewone bijen.
Ik denk dat het handiger is om met gewone bijen te begingen. en als je meer zicht hebt op jóu specifieke bijenweide en werkwijze kun je besluiten om een bijenras te zoeken dat daar goed bij past.
bedenk wel dat buckfast een gooote broedruimte vraag en uit kunnen groeien tot heel grote volken, juist omdat ze een hogere haaldrift en broeddrift dan zwermdrift hebben.
buckfast niet meer ramen in de broedkamer geven dan ze met bijen kunnen bezetten en dan om de 1 á 2 weken een nieuw broedraam erbij anders worden deze kompleet met honing /stuifmeel volgedragen.

vriendelijke groeten

dominique (semar)

ps, een dadantraam is ± 2x zo groot als een spimplexraam.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: dop gesloten -> zwerm?

Bericht door Berend » zo 12 jul 2009, 22:27

Nou, vannacht was het zover, in de moerloze kast waar de zwerm was afgekomen was een tuter te horen. Ik hoorde geen kwakers.
Vandaag de hele dag regen, niet echt een goed moment om de kast open te maken, maar vanavond was het droog (en zelfs een zonnetje [:)]).

Werkster was al bezig de uitgelopen dop schoon te maken:

Afbeelding

En het vinden van de koningin was niet zo'n probleem, want door haar tuten kon ik haar zo vinden:

Afbeelding

Ik begon dit topic met de vraag of de 7 dagen (zoals in Speelziek staat) precies zijn en in mijn geval (het was ook al die dagen mooi zwerm-weer) klopt dat dus. Vorige week zondag kwam de zwerm er namelijk af.

Als ik nu aan de kast luister is de koningin nog steeds aan het tuten, doet ze dat ook als er geen reactie meer van kwakers komt?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: dop gesloten -> zwerm?

Bericht door joselito » ma 13 jul 2009, 05:15

Als ze blijft tuten wil dat zeggen dat ze nog eens gaan zwermen. Maar ze wacht wel tot er antwoord komt van de kwakers. Als je al de andere doppen wegdoet dan zal het tuten langzaam verminderen tot ze er uiteindelijk mee stopt. Op de vijfde dag na geboorte gaat ze dan gewoon op bruidsvlucht.
Als ze trouwens niet meer willen zwermen zal ze niet tuten en zullen dadelijk na haar geboorte al dan andere doppen van opzij open gebeten worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon, Google [Bot] en 128 gasten