Invoeren in Juli?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

smile
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 15:13
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Invoeren in Juli?

Bericht door smile » ma 06 jul 2009, 23:00

Beste mede-imkers,
Ik heb van een stoppende imker 4 volken overgenomen, het zijn Hollandse bijen. Prima halers:D, maar ook prima stekers [}:)]

Aangezien ik toch graag in bebouwdekom wil imkeren wil graag ik zo snel mogelijk over naar Buckfast.

Wat is hiervoor de beste manier in deze tijd van het jaar? Invoeren van een moer schijnt nogal riskant te zijn!? Maar toch wil ik het graag zo snel mogelijk in gang zetten.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door LWPisa » ma 06 jul 2009, 23:18

Het zou kunnen dat ze honger hebben en daarom stekerig zijn.

Weet je wat voor bijen er in de buurt staan?
Zitten er goed leggende moeren in?

Als ik het zou moeten doen deed ik het volgende:

- voedseltoestand checken en zonodig bijvoeren
- jonge buckfastmoer(en) kopen
- vrij veel jonge bijen afkloppen en goed af laten vliegen
- 3 ramer klaar maken en bijen iets nat spuiten
- jonge bijen in 3 ramer gieten en moer erbij, voeding erop en 2 dagen koel wegzetten
- open en een dag of 4-5 wachten en dan even kijken of ze de raat goed bouwen.
- Na een dikke week checken voor broed afh van het weer.
- als het eerste broed is uitgelopen verenigen met je doelvolk OF versterken met porties van dat volk tot de gewenste grootte

L

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door joselito » ma 06 jul 2009, 23:36

LWPisa schreef:
Het zou kunnen dat ze honger hebben en daarom stekerig zijn.

Weet je wat voor bijen er in de buurt staan?
Zitten er goed leggende moeren in?

Als ik het zou moeten doen deed ik het volgende:

- voedseltoestand checken en zonodig bijvoeren
- jonge buckfastmoer(en) kopen
- vrij veel jonge bijen afkloppen en goed af laten vliegen
- 3 ramer klaar maken en bijen iets nat spuiten
- jonge bijen in 3 ramer gieten en moer erbij, voeding erop en 2 dagen koel wegzetten
- open en een dag of 4-5 wachten en dan even kijken of ze de raat goed bouwen.
- Na een dikke week checken voor broed afh van het weer.
- als het eerste broed is uitgelopen verenigen met je doelvolk OF versterken met porties van dat volk tot de gewenste grootte

L


prima raadgeving, alleen heb ik bij het overschakelen naar een ander ras nog wel eens gehad dat ze een paar doppen trekken om de koningin te vervangen omdat de koningin hen vreemd is. Na een week een raam met uitlopend broed geven zonder de bijen helpt. Pas als haar eigen dochters uitlopen is ze geheel veilig.

smile
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 15:13
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door smile » ma 06 jul 2009, 23:37

Er is redelijk voer en de dracht is erg goed hier in de buurt. Ik weet niet wat voor bijen er in de buurt staan maar dit ga ik morgen even uitvogelen.

Ik was er al bang voor dat het een bewerkelijke bedoeling zou worden met het invoeren van een moer. Iets wat ik juist bij deze bijen uit de weg wilde gaan :P Maar als ik deze als beginner kan hendelen is Buckfast een eitje.

Waarom is het zo belangrijk te weten wat voor bijen er in de buurt zitten (vroet een mede imker ook al)?

Er is BIAS.

Hoe groot is het risico als je met en klein kluisje werkt? Dit om de goede raad in de wind te slaan [;)]

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door jawi » ma 06 jul 2009, 23:56

Ik ben hier nu ook mee bezig.(met dank aan Hennie Kroese)Invoeren in kleine volkjes, dat lijkt goed te gaan.

Toch vraag ik me af hoe groot het risico is dat een raszuivere koningin niet wordt geaccepteerd door een hopeloos moerloos (productie)volk.

Jan-Willem

smile
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 15:13
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door smile » di 07 jul 2009, 08:22

Ja dat vraag ik mij ook af!?

Wat noem jij kleine volkjes? 10 ramen en kleiner? Jij maakt gewoon kluisje met honing deeg en wat dames?

Wat zou er gebeuren als je de oude koningin in een dicht kluisje erin laat hangen en de nieuwe in eentje met suiker deeg erin laat lopen?

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door lieven busschaert » di 07 jul 2009, 09:37

Ik kan jullie enkel aanraden om een nieuwe raskoningin op een 'bastaardvolk' veilig te laten inlopen het steeds raadzaam is om dit te doen met behulp van het verenigen van een dir of zesramer. Dit doe je best door hetmoedervolk hopeloos moerloos te zetten. Daarna kan je werken met de krantenmetheode of (zoals ik) met een separator. Altijd goede resultaten!

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door joselito » di 07 jul 2009, 10:23

jawi schreef:
Ik ben hier nu ook mee bezig.(met dank aan Hennie Kroese)Invoeren in kleine volkjes, dat lijkt goed te gaan.

Toch vraag ik me af hoe groot het risico is dat een raszuivere koningin niet wordt geaccepteerd door een hopeloos moerloos (productie)volk.

Jan-Willem


Om te beginnen hangt er al veel van af hoe oud de koningin is die je wil invoeren. Is een koningin die nog maar pas aan de leg is dan is de kans op mislukking groot. Pas na een veertigtal dagen produceert de jonge koningin het maximum aan feromonen en is het veiliger om ze in te voeren in een ander volk.
Maar als je wil overschakelen naar een ander ras is het in een kast die hopeloos moerloos is en met zowel oude als jonge bijen nog gevaarlijk. Het veiligste is het als je uitlopend broed ter beschikking hebt in een aflegger en met enkel jonge bijen.
Als je met een dubbele broedbak werkt dan is dat geen probleem. De koninginnenrooster wordt tussen de broedbakken gelegd en 9 dagen later heb je enkel gesloten broed in een bak. Hiervan maak je dan een aflegger met gesloten broed en vele jonge bijen. De oude bijen vliegen terug naar de oude kast en je hebt een aflegger waar je veilig een leggende koningin kan invoeren.

smile
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 15:13
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door smile » di 07 jul 2009, 13:59

Mooi dit is heel duidelijk!
Het is weer een echt hoogstaand trucje vind ik :D

Ik ga het geheel even laten bezinken.

In de omgeving zitten vooral Hollandse bijen.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren in Juli?

Bericht door jawi » di 07 jul 2009, 15:04

Is het dan ook niet slecht een koningin die net aan de leg is gelijk weer in een kooitje op te sluiten?
Het verenigen met behulp van een separator lijkt mij wel wat, eens kijken of ik die ergens kan lenen.

Jan-Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten