moerloze bijen zitten in een bol

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:
moerloze bijen zitten in een bol

Bericht door hubert » wo 08 jul 2009, 19:45

Hallo,

Vorige week hebben we de koningin met een paar ramen bijen en voer in een andere kast geplaatst. Dit hebben we gedaan op advies van een ervaren imker. De reden was dat al vier keer achter elkaar verzegelde doppen in het volk hingen. De koninging is twee jaar oud. De doppen waren aan de kant van het raat, maar ook midden op het raat. Nauwelijks waren er doppen aan de onderkant van het raat. Bij het eruit halen van de ramen hebben we alle doppen weer gebroken op twee na.
Doel is dat in het oude volk een koningin ontstaat en dat we over een paar maanden twee volken hebben en dat ze beide worden voorzien van een nieuwe goede koningin.

Het moerloze volk heeft in de afgelopen week geen afwijkend gedrag vertoond: gewoon honingramen uitbouwen en deze vullen, normaal vliegpatroon enzovoort. Vandaag echter blijkt dat er een soort tros onderaan de ramen in de kast hangt. De bijen in de kast zijn erg stil, je moet je best doen om geluid in de kast te horen. Als je even door de vliegspleet blaast reageren ze wel heel sterk, maar binnen een minuut keert de rust volledig terug. Ook de bijen die tussen de ramen zitten zijn helemaal stil, maar ze leven wel. Er is geen enkele vliegbij actief.
Weet iemand wat nu aan het gebeuren is? Moet ik me ergens zorgen over maken?

Bij voorbaat dank.

Hubert

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: moerloze bijen zitten in een bol

Bericht door joselito » do 09 jul 2009, 11:13

Is er een dop uitgelopen?

hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moerloze bijen zitten in een bol

Bericht door hubert » do 09 jul 2009, 16:16

Zojuist (15.00 uur) nogmaals vluchtig de kast gecontroleerd. In de honingkamer is voldoende bedrijvigheid. Na het afpakken van de honingkamer was in het midden tussen de broedkamerramen een zacht en onderbroken getuut te horen. Ik heb dit nog nooit eerder gehoord (beginner) maar ik had gedacht dat dit toch wat luider zou klinken en ook bij gesloten kast gemakkelijk te horen zou zijn. De tros is verdwenen en er is weer een flink aantal bijen aan het voorvliegen.
De broedkamer (12 ramen dadant) zit eigenlijk propvol met bijen.
Overigens ben ik zojuist direct na het wegnemen van het moerrooster voor het eerst gestoken. Gewoon door mijn shirt heen. Terwijl het anders altijd zo'n rustig en tolerant volk was. In verband met de wellicht kersverse koninging de raten verder niet gecontroleerd.

Om de vraag te beantwoorden: ik neem dus aan de eerste koninging is uitgelopen.

Het tweede volk ontwikkelt zich goed: Veel eitjes en larven, flink uitbouwende raten en veel voorvliegers. Er zijn zo te zien nog geen nectar/stuifmeelhaalsters. Jammer dat we ondank alle ruimte die dit volk heeft toch weer twee gesloten moerdoppen hebben moeten breken. Eén aan de onderkant van het raam, één midden erop.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: moerloze bijen zitten in een bol

Bericht door wilde » do 09 jul 2009, 16:26

Jammer dat we ondank alle ruimte die dit volk heeft toch weer twee gesloten moerdoppen hebben moeten breken. Eén aan de onderkant van het raam, één midden erop.
De bijen willen deze moer niet meer. Ze zullen nog wekenlang aanhouden vervangingsdoppen te maken. Helaas is daarvoor slechts 1 remedie: opruimen die moer.
Wat heb je gedaan met de 2e dop in het hoofdvolk? Laat je die zwermen?

hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moerloze bijen zitten in een bol

Bericht door hubert » do 09 jul 2009, 16:30

Heb de tweede dop laten zitten, omdat, zoals men zegt, de nieuwe koninginnen dat zelf oplossen. Ook mag men, zoals men ook zegt, niet in een volk met een piep-jonge koningin gaan werken. Wat is uw advies?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: moerloze bijen zitten in een bol

Bericht door joselito » do 09 jul 2009, 17:12

Als je getuut hebt gehoord gaan ze zwermen. Daarom zijn ze zo stil. Zo snel mogelijk de kast open maken en de tweede dop wegdoen.

http://www.bijpraot.nl/Bijpraot/Kennism ... %20ZWERMEN

lees over tuten en kwaken

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: moerloze bijen zitten in een bol

Bericht door joselito » vr 10 jul 2009, 20:54

Hubert, hoe is het nu afgelopen met jouw bijen?

hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moerloze bijen zitten in een bol

Bericht door hubert » vr 10 jul 2009, 21:15

Vandaag hebben we de resterende doppen(er waren alwéér nieuwe) uitgebroken. Geen daarvan was in een vergevorderd stadium. Een dop, midden op het raat en ongeveer in het midden van het nest is uitgelopen. Tenminste, er zit een gaatje in de kopse kant van de dop. Van de uitgelopen moer niets gezien en helaas ook niets meer gehoord...

Nadat de rust was weergekeerd zaten de bijen weer roerloos tussen de raten en in een klein bolletje miden onder het broednest. Deze toestand is te zien via de vliegspleet. Er is geen zwerm afgevlogen, want de kast zit nog steeds propvol.
Als beginnend imker met eigenlijk maar één volk is dat best allemaal heel griezelig.
Vervelend dat in het eerste boekje dat ik gelezen heb staat dat de bijen het zelf oplossen als er meer dan één koningin uitloopt. Dit probleem kom je overigens bij meer onderwerpen tegen. Volgens het ene boek of volgens de ene imker moet je iets zó aanpakken en een ander doet het weer anders. Ik denk dat meer wegen naar Rome leiden, alleen ben ik achteraf toch blij dat ik je raad heb opgevolgd ten aanzien van het breken van de resterende doppen.

Geweldig zo'n forum! Dank u wel.

Groeten,

Hubert.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: moerloze bijen zitten in een bol

Bericht door joselito » za 11 jul 2009, 09:52

Het tuten en kwaken hoor je als je je oor tegen de kast houdt. Maar als je geen dop vergeten bent dan stopt het. Ook als er geen antwoord komt stopt ze met tuten. Dit kan als reden hebben dat de andere doppen nog niet oud genoeg zijn. Maar je mag ervan overtuigd zijn dat er nu een jonge koningin in deze kast zit. Normaal vliegt ze nu na 5 dagen uit om te paren, als het weer het toelaat tenminste en na nog eens 5 dagen start ze met leggen. Soms wachten koninginnen wel tot het andere broed uitgelopen is voordat ze beginnen te leggen. Dan is het een goed moment om te behandelen tegen Varroa.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: moerloze bijen zitten in een bol

Bericht door AndreasH » za 11 jul 2009, 19:11

En die broedloze periode is dan weer een prima tijd om een varroabehandeling uit te voeren....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten