Bijen met veel witte stukjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Bijen met veel witte stukjes

Bericht door remolen »

Ik heb een zwermpje geschept. Het viel me direct al op dat op de plaats waar de kast gestaan had allemaal kleine witte korreltjes lagen. Ik dacht dat dit om was ging. en ging er van uit dat er niks mis was. NU is de moer niet goed bevrucht en er komen dus alleen darren. het volkje moet dus weg. Maar wat ik nog steeds zie is dat er veel witte stukjes tussen de was zweet klieren van de bijen uit steken en er veel witte stukjes onder de gaasbodem terecht komen. Is dit een ziekte? Kan ik het volkje beter afzwavelen of is het mogelijk deze bijen af te laten vliegen op mijn andere volken ?
Ik had helaas geen foto toestel bij me om het te laten zien het is erg duidelijk te zien die witte uitsteekseltjes aan het achterlijf.
Groet REne van der Molen
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijen met veel witte stukjes

Bericht door wilde »

Restjes was tussen de sternieten hebben niets te maken met een ziekte. Integendeel het lijkt me gezond als ze was kunnen produceren. Gewoon afslaan voor de rest van de volken.

Grtn, Albert
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bijen met veel witte stukjes

Bericht door joselito »

Wat de witte stukjes zijn weet ik niet, waarschijnlijk wasschelpjes. Maar ben je zeker dat er een koningin op zit? Het kan namelijk ook zijn dat de werksters leggen. Dat zie je als er meerdere eitjes in een cel liggen. Dan zeker niet afkloppen voor de andere kasten. Gewoon weg zetten zodat de vliegbijen afvliegen op de andere kasten en wat achter blijft vernietigen.
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Bijen met veel witte stukjes

Bericht door remolen »

joselito schreef:
Wat de witte stukjes zijn weet ik niet, waarschijnlijk wasschelpjes. Maar ben je zeker dat er een koningin op zit? Het kan namelijk ook zijn dat de werksters leggen. Dat zie je als er meerdere eitjes in een cel liggen. Dan zeker niet afkloppen voor de andere kasten. Gewoon weg zetten zodat de vliegbijen afvliegen op de andere kasten en wat achter blijft vernietigen.


Ja hare majesteit zit er zeker weten in.. :)
Wat doe je met die ramen die "verwoest" is door het darrenbroed?

kunnen daar nog gewoon werkstercellen van worden gemaakt.. of....
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bijen met veel witte stukjes

Bericht door joselito »

Die zijn niet verwoest, het is niet dat ze daar darrencellen van gemaakt hebben, het blijven werkstercellen. Vandaar dat de darren ook kleiner zijn als ze geboren worden.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijen met veel witte stukjes

Bericht door Bart de Coo »

het blijven werkstercellen. Vandaar dat de darren ook kleiner zijn als ze geboren worden.


Kijk, dat wist ik niet. Het valt mij inderdaad wel eens op dat je soms van die enorme darren ziet. Die zullen dus wel uit een darrenraam komen. (Ik heb dit jaar mijn darrenramen gewoon laten uitlopen, omdat ik geen mijten op de schuifladen zag. Ik dacht, hup, lekker laten uitlopen, we hebben ze nodig, niet waar?)

Bart
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen met veel witte stukjes

Bericht door semar »

joselito schreef:
Maar ben je zeker dat er een koningin op zit? Het kan namelijk ook zijn dat de werksters leggen. Dat zie je als er meerdere eitjes in een cel liggen. Dan zeker niet afkloppen voor de andere kasten. Gewoon weg zetten zodat de vliegbijen afvliegen op de andere kasten en wat achter blijft vernietigen.

eem jongen onervaren moer wil ook wel eens begingen met alleen in darrecellen te legen òm het vak te leren?` of als het volkje niet al te groot is 2 eitjes in een cel leggen.
als het om legende werksters gaat wordt er niet aaneen gesloten gelegt maar hier en daar en liggen de eitjes niet netjes op de boden van de cel maar meer tegen de celwanden verspreid (to 30 eitjes in een cel).
een overijverige jonge moer heeft een regelmatig legpatroon (ook als ze darrebroedig is).

bij mijn bijen verenig ik het volk met legende werksters gewoon met krantmetode BOVENOP de honingbak met het krantje. bij het verenigen krijgen de legende werksters weer het remende feromoon binnen en stoppen met legen en beteren hun leven.
(soms vind je nog wat darre eitjes van de eerste dag(dagen) in de lege hongkamercellen even koppen en het wordt keurig opgeruimt.
zo kun je deze `dames op het verkeerde pad`weer tot inkeer brengen.

groetjes
Dominique (semar)

ps wel een week met rust laten (inbalgevaar)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 165 gasten