Kamillethee

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Kamillethee

Bericht door AndreasH » do 16 jul 2009, 22:48

Vandaag heb ik m'n bijen bijgevoerd met suikerwater, 1 op 1. Nu heb ik gelezen dat als je er een kopje kamillethee bij doet (het hele mengsel) de bijen het beter opnemen. Vermoedelijk door de geur. Is er iemand alhier die daar ervaring mee heeft??

Nu kan het denk ik nog geen kwaad aangezien de bijen nog naar buiten kunnen, voor de inwintering lijkt het me minder geschikt ivm het gevaar op roer....

Gr,

Andreas

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door martin b » vr 17 jul 2009, 10:34

Een aftreksel van de bloemhoofdjes van echte Kamille, is goed tegen maagpijen en darmklachten bij de mens. Of het bij de bijen ook zo werkt weet ik niet.

Ooit gelezen dat er imkers waren die een kruiden mengsel thee maakte om daar hun suiker in op te lossen, of het goed werkte weet ik niet. Het zou best zo kunnen zijn, maar daar geen info over.

Misschien iemand anders?

martin

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door joselito » vr 17 jul 2009, 11:13

Mij hebben ze geleerd dat wat je ook toevoegt, het meestal meer kwaad doet dan goed. En suikersiroop nemen ze toch zonder problemen op of niet? Waarom zou je hen dan met dit belasten?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door AndreasH » vr 17 jul 2009, 11:22

Nou.... Die laatste vraag is uiteraard terecht.

Echter... Als je met thymovar werkt kan het dus zijn dat ze het blijkbaar niet kunnen vinden oid. Denk dat de kamille een extra lekkere geur voor ze is waar ze vervolgens toch wel op afkomen....

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door Jeroenvt » vr 17 jul 2009, 11:31

Als je de Thymovar pas begint één of twee dagen na het beginnen met voeren en de Thymovar niet te dicht (minimaal een cm of 7 a 8) van de ingang van je voerbak legt moet het goed gaan. Ik had het vorig jaar bij één kast ook op twee drie cm liggen en toen bleef het voer in de voerbak. Paar cm opzij en het ging wel goed.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door AndreasH » vr 17 jul 2009, 11:46

(APENSTAART)jeroenvt:

Zeg je zoiets.... [:)]

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door LWPisa » vr 17 jul 2009, 12:10

Je kan dingen doen met kamillethee maar het lijkt me vrij onzinnig. Maar misschien mis ik iets. Een echte attractor is honing toevoegen.

Puur suikerwater is erg "leeg" biologisch gezien. Als je echt iets wil doen om je voeding "natuurlijker" te maken dan zou ik de pH wat verlagen en wat B en C vitamine toevoegen aan je suikerwater, door 50 a 100 ml appeldiksap of roosvicee per liter toe te voegen. Of 100 ml honing, alle spoelwater van het zegelwas wassen bijv.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door joselito » vr 17 jul 2009, 14:19

LWPisa schreef:

Puur suikerwater is erg "leeg" biologisch gezien. Als je echt iets wil doen om je voeding "natuurlijker" te maken dan zou ik de pH wat verlagen en wat B en C vitamine toevoegen aan je suikerwater, door 50 a 100 ml appeldiksap of roosvicee per liter toe te voegen. Of 100 ml honing, alle spoelwater van het zegelwas wassen bijv.


Allen hier kan ik me in vinden, daar kan je niets mee fout doen.
Suikerwater is inderdaad leeg biologisch gezien maar dat is ook een zegen. Het maakt dat ze er een ganse winter op kunnen overleven zonder veel ballaststoffen in hun darmen te krijgen, dus met weinig kans of het uitbreken van roer. Met heidehoning bv is dat gevaar veel groter en ook als je aan het wintervoer allerlei dingen gaat toevoegen is dat eerder een vloek dan een zegen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door Dirk Blanken » vr 17 jul 2009, 18:30

Als je gewoon een bietensuiker oplossing gebruikt wordt het altijd goed opgenomen.
Dan moet je ook heel goed oppassen voor roverij, niets morsen en zeker de eerste keer tegen zonsondergang gaan voeren.

Als je een suikeroplossing van tarwe gemaakt gebruikt wat volkomen reukloos is dan moet je binnen in de kast echt morsen om ze naar dit voer te krijgen.
Ik denk dat het nog helemaal nog zo gek is om dan een essence geur te gebruiken als je ervan uitgaat dat bijen geuren doorgeven en elkaar zo motiveren.

De grote segebergervoerbakken met een toeter(cone) in het midden waar meer dan 10 liter in past werkt vaak niet zo goed en de suikeroplossing wordt langzaam opgenomen.
Vooral de zelfgemaakte bietensuikeroplossing begint dan gauw te garen(schimmelen)
De tarwe suikeroplossing blijft stabiel.
Vroeger gebruikte ik de tarwesuikeroplossing als begin inwintering nu juist voor het 2e gedeelte van het wintervoer.

Dirk

Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Kamillethee

Bericht door AndreasH » vr 17 jul 2009, 18:49

Ik ga het vandaag proberen. Zal het jullie wel laten weten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten