Invertsuiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Invertsuiker

Bericht door piml » za 18 jul 2009, 16:18

Van een imker die onlangs stopte met imkeren, kreeg ik een groot aantal niet aangebroken invertsuiker-jerrycans.

Houdbaarheidsdatum is echter verstreken.

Collega-imkers zeggen dat ik de invertsuiker gewoon nog kan gebuiken.

Maar is dat eigenlijk wel zo?

Groeten,

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Invertsuiker

Bericht door martin b » za 18 jul 2009, 20:57

Denkt dat het wel kan, Pim. De houdbaarheidsdatum is op alles verplicht, maar dat wil niet zeggen dat het product dan niet meer goed is, naar die datum.

Het is zelfs zo dat één de zelfde product, verpakt voor klant A, kiest voor 3 maanden, en klant B voor 6 maanden. Het is wat de klant maar voor kiest, hoewel pinda's van 3 maanden beter smaakt dan van 6.
Maar je kunt ze nog steeds zonder problemen eten.

martin

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Invertsuiker

Bericht door LWPisa » za 18 jul 2009, 21:15

Hmmm ik zou zeggen no thanks. Hoe lang hebben ze gestaan? Bij welke temperatuur? Misschien zijn ze goed maar bij twijfel is er geen twijfel. Ik lees te veel zaken over veel HMF in invertsuiker enzo. Aanwezigheid van mannitol in sommige siropen vind ik ook storend, een suiker die je zelden in nectar tegenkomt maar wel onstaat bij het productieproces.

Als je alleen pindas eet ga je er anders tegenaankijken, 3 of 6 maanden. Houdbaarheid van veel dingen, bijv sardines of paracetamol is langer dan op de verpakking staat maar dat is niet voor alles waar.
Aan de andere kant is het moeilijk om weg te gooien als het veel is. Je kan er voor de rest niet veel mee doen. Verkopen aan een amateur alcohol stoker. En er zijn vast mensen die het met goed resultaat gebruiken...

L

Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Invertsuiker

Bericht door Thijs Corporaal » zo 19 jul 2009, 00:18

Hoi Forumlezers
Op een pak bloem staat een Houdbaarheids datum van 14 maand,als dat in een keukenkastje staat weet ik wel zeker dat er dan mijt inzit.Maar een pak koffie (vacuum) ongeveer 3 maand,wat ken er eigenlijk mee gebeuren,het heeft ook te maken waar heeft de invertsuiker gestaan in het licht was ze wel gaan gisten.
groeten Thijs

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Invertsuiker

Bericht door m.kolsters. » zo 19 jul 2009, 17:06

Maak je niet bang op een pot honing staat ook een datum maar na 25 jaar is het nog goed.
Invertsuiker bederft ook niet te hoog suiker gehalten,en als het niet vloeibaar is even in warm water zetten.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Invertsuiker

Bericht door Dirk Blanken » zo 19 jul 2009, 17:35

Ik zou het gewoon gebruiken maar het nu eerst gaan voeren tot max. 8 kg ev. minder en later de 2e helft verse invert suiker.
De bedoeling is dat als de oude invertsuiker belastender zou zijn bijvoorbeeld meer reststoffen zou bevatten deze opgenomen moet worden als de bijen nog goed kunnen vliegen.
Bovendien wordt het opgeslagen oude voer in het voorjaar weer als laatste gebruikt maart/april en dan kunnen ze ook regelmatig weer vliegen.

Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten