Imkers in IJmuiden of omgevening

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

drewbarry
Berichten:1
Lid geworden op:zo 26 jul 2009, 16:58
Locatie:Nederland
Contacteer:
Imkers in IJmuiden of omgevening

Bericht door drewbarry » zo 26 jul 2009, 17:02

Kan ik zomaar een bijen korf in mijn tuin zetten .
en zoja zijn er imkers in de buurt die hem af en toe willen leegen.

ben zel een leek in hoe te imkeren maar ben wel een dieren leifhebber en tegenwoordig zie ik alleen maar hommels in mijn tuin ,

dus eigenlijk mijn vraag :

Te huur gevraagt een bijen kast met famelie .


m.v.g Dennis

mijn tuin is 20 bij 7

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Imkers in IJmuiden of omgevening

Bericht door Dirk Blanken » zo 26 jul 2009, 19:05

Dennis,
Als je een imker wilt vragen om zijn volken in jouw tuin te zetten en daar te imkeren dan is dat positief voor die imker want hij kan zijn volken spreiden(stuifmeel en nectar) en ev een paar volken meer nemen.
20 bij 7 is niet erg groot maar een paar volken kan.
Ik zou wel eerst de gemeenteverordingen wat betreft het bijenhouden goed doorlezen zodat je weet waar je aan moet voldoen.
Als je zelf wilt imkeren dan moet je eerst naar school om het imkeren onder de knie te krijgen minstens een bijenseizoen lang bij een goede imker.

Dirk



dertiende

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Imkers in IJmuiden of omgevening

Bericht door Bart de Coo » zo 26 jul 2009, 20:50

Ik heb een klein korfje bij een collega in de tuin mogen neerzetten. Gewoon, omdat hij dat leuk vond. Ik spijl een kleine korf, breng wat voorbouw aan, gooi er met het doppen breken een jong moertje op en een kluit bijen en de rest gaat vanzelf. In het begin wel bijvoeren natuurlijk.

Met een kast lukt zoiets nog veel beter. Dan zou ik beginnen met een paar uitgebouwde ramen waar flink wat voer in zit. Dan hoef je er helemaal niet meer naar om te kijken.

Eind maart haal ik de korf dan weer weg en laat de korf uitgroeien in een kast. Zodra ik doppen ga breken, krijgt mijn collega weer een nieuw volkje van me.

Dus Dennis, maak contact met de dichtstbijzijnde imker en laat hem dat regelen voor jou. Hartstikke mooi!


Groet,


Bart

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Imkers in IJmuiden of omgevening

Bericht door piml » ma 27 jul 2009, 15:50

Dag Dennis,

je kunt contact opnemen met mij via de imkervereniging Haarlem en Omstreken betreffende het plaatsen van een volk.....

Groeten,

Pim Lemmers

Gerd
Berichten:19
Lid geworden op:wo 17 jun 2009, 09:33
Locatie:Kranenburg, Germany
Contacteer:

Re: Imkers in IJmuiden of omgevening

Bericht door Gerd » di 28 jul 2009, 12:17

Dennis,

destijds woonde ik aan de rand van Haarlem, tegen Overveen aan. Samen met mijn buurman heb ik toen op het dak van de schuur een bijenkast geplaatst, op zodanige wijze dat we er beiden goed zicht op hadden. Nadeel is wel dat je altijd het dak op moet om in de kast te werken maar dat was voor ons geen probleem. En goed opletten met zwermen, al waren onze omliggende buren allemaal razned nieuwsgierig en zeker niet negatief. Overigens was onze tuin nog kleiner, slechts 12 bij 7 meter...

drewbarry schreef:
Kan ik zomaar een bijen korf in mijn tuin zetten .
en zoja zijn er imkers in de buurt die hem af en toe willen leegen.

ben zel een leek in hoe te imkeren maar ben wel een dieren leifhebber en tegenwoordig zie ik alleen maar hommels in mijn tuin ,

dus eigenlijk mijn vraag :

Te huur gevraagt een bijen kast met famelie .


m.v.g Dennis

mijn tuin is 20 bij 7

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten