Wespen lokken??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wespen lokken??

Bericht door martin b » do 30 jul 2009, 10:23

Vandaag een stukje in het AD over wespen.

Door het warme voorjaar zijn er opvallend meer wespen. Wespen zijn niet alleen hinderlijk maar kunnen ook gezondheidsrisico's met zich meebrengen.

Wespen hebben niet alleen een neus voor zoetstoffen, maar eten bij aanvang van het seisoen ook vlees. Wanneer ze kort daarvoor in aanraking zijn geweest met b.v. ontlasting en daarna plaatsnemen op een vleesgerecht dat rauw wordt gegeten, dan loopt de consument een reëel risico op maag-en darmklachten.

Als de mens zorg dat ze niet bij het vlees kunnen dan ie er niets aan de hand.

En bestrijden, alleen al je er echt last van heb. De koolmezen en mussen die onze bijen van de vliegplank pakte, hebben we toch ook niet de nek omgedraaid. In een goed en gezond bijenvolk komen ze er niet in, de bewaking bij de deur is dan goed. Zelf bij een klein volkje. Als ze er wel in komen, dan is het aan de imker om dat volk eens goed te beoordelen. En kijken wat er aan de hand is, en maatregelen nemen, om dat weer in evenwicht te krijgen.

martin

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Wespen lokken??

Bericht door frits dalm » zo 02 aug 2009, 00:07

Martin,
Wat een onzin verhaal over wespen in de AD.
Wespen voeren hun broed met vlees maar eten zelf
geen vlees, wel een zoete stof die het broed
afscheid.
Verder nog nooit wespen op uitwerpselen gezien,
zijn geen strontvliegen!

Frits

jan van gils
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 dec 2008, 11:48
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespen lokken??

Bericht door jan van gils » zo 02 aug 2009, 10:13

Op dit moment last van wespen bij bevruchtings kastjes staan nu ongeveer 3 weken koninginnen bevrucht vlieg opening vekleind s'avonds gevoerd.

M.V.Gr Jan

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Wespen lokken??

Bericht door Jeroenvt » di 04 aug 2009, 18:54

Andreas, als je duurzaam en ecologisch bezig bent moet je er maar van uitgaan dat de bijen het zelf wel oplossen. Vorig jaar twee wespennesten op enkele meters van de kasten. Zelfs tijdens het controleren probeerde er wel eens eentje in te komen, maar zoals je zelf al opmerkte, schoppen ze ze zelf wel de kast uit. Ik weet niet waar je mee bezig bent (qua bijenteelt en koninginneteelt), maar ik kijk naar bijen en tegelijk heel veel naar andere insecten, ook naar wespennestjes en hommels en laat al die gasten dus lekker zitten.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Wespen lokken??

Bericht door Jeroenvt » di 04 aug 2009, 18:56

m.kolsters. schreef:
Ook voor jou Andreas komt een tijd dat je de wespen dood wenst.

Tinus Kolsters
't Bakhuis




Je doet net alsof dit een wet van Meden en Perzen is, maar volgens mij is het kul.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Wespen lokken??

Bericht door AndreasH » di 04 aug 2009, 19:29

(APENSTAART)jeroenvt

Mijn vraag kwam voort uit mijn eigen observatie dat er nogal wat wespen rond de kast hangen en proberen naar binnen te komen en het stukje over wespen in de volgende link: http://docs.google.com/View?revision=_l ... c6hw&hl=nl

Daar staat dat wespen nog wel eens de wintertros willen verstoren maar in hoeverre dat voor mij zou gaan gelden weet ik niet. Vooralsnog ben ik niet van plan om wespen te gaan bestrijden of wat dan ook want ik geniet er ook wel van om te zien hoe ze er uit geknokt worden door de dames. En verder vind ik wespen ook wel intressant... Alle wespen, ook de lastige.

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wespen lokken??

Bericht door m.kolsters. » di 04 aug 2009, 19:46

Voor dit alles is geen wet,maar wel doen de wespen gewoon verder.
Wespen nesten worden bepaald door het aantal koninginnen dat word geboren ,en deze gaan niet ver van de geboorte plaats.
Stel dat een nest 25 koninginnen voortbrengt dan heb je het jaar daar op 25 nesten meer als deze niet verongelukken.
Als de koninginnen worden geboren en zelfstandig zijn worden de werkster buiten gegooid en gaan ze de laatste weken van hun leven in met zoetstof (dan komen ze op je terras)en leven ze niet van vlees.
Zo kan er op een dak of in de schuur wel 30 nesten hangen,en dan word je naar binnen gejaagd door de wespen.
Dit heb ik meerdere keren meegemaakt dat mensen in paniek bellen,
en die voor wespen zijn hoop ik dat je dit ook eens mee maakt[:(!]
Het is hier in Brabant normaal dat je duizend nesten afspuit in een zeizoen per verdelger en bijna elk dorp bezit die een.:D

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespen lokken??

Bericht door Dirk Blanken » di 04 aug 2009, 19:54

Ik vind het geen probleem dat mensen wespen als ze lastig worden proberen dood te maken.
Wespen worden lastig als de nesten op hun eind zijn er komen dan steeds minder larven en daar de larven zorgen voor de zoetigheid die de werksters nodig hebben moeten de werksters die suikers ergens anders halen eigelijk verlengen ze hun leven nodeloos want zodra de koninginnen zijn uitgevlogen hebben ze geen zin meer.

Je kan met flessen met half bier en water veel wespen vangen waarom moet er dan een mierenmiddel doorheen wat zeker in het milieu komt.

Ik vind dat dom.

De volken die sterk zijn pakken elke wesp aan dat geeft een volk
samenhang.
Als je twijfelt over de sterkte van het volk dan aan elke zijde 10 cm schuimrubber of bij kleine volkjes slechts 5 cm vlieggat.
Je kan zeker bij een gaasbodem het vlieggat naar believe klein maken ook bij warm weer meer dan 30 graden.

Als wespen massaal een volk aanvallen dan is het al een groot aantal keren gelukt om honing in dat volk te snoepen.
Wespen waarschuwen elkaar net zoals bijen dat doen.

Als je een volk bijvoorbeeld een 2e bak geeft doe dat nu echt als het nodig is en gebruik veel uitgebouwde ramen en zet de bak boven op met 2 broed en begint te voeren.
Dan toch bovendien het vlieggat verkleinen tot zo.n 10 cm.

Elke dag je volken langslopen zeker de opgroeivolken voorkomt een boel ellende.

Ik ben er van overtuigd dat met een beetje verstand gebruiken er geen vergif tegen wespen gebruikt hoeft te worden.

Wij imkers moeten zo schoon mogelijk werken en bij de wespen bestrijding behoeven we echt geen troep te gebruiken die onze omgeving blijft belasten.




dertiende

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Wespen lokken??

Bericht door AndreasH » di 04 aug 2009, 20:02

Bestrijdingsmiddelen zouden hoogstends bestaan uit donker bier... C'est tout. Geen chemicalien of wat dan ook.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Wespen lokken??

Bericht door wilde » di 04 aug 2009, 21:13

....... maar volgens mij is het kul.
En volgens mij ook. Wespen zijn er altijd geweest. Het ene jaar wat meer dan andere. Als de bijenvolken gezond zijn van lichaam en geest, dus niet van die inteeltbijen, die je in de korte broek kunt behandelen zonder rook, zijn ze heel goed in staat zich de wespen van het lijf te houden. Als alle agressiviteit van de bijen eruit is gekweekt, ja, dan kan het resultaat ook zijn dat ze te weinig weerstand bieden aan wespen. Dan moet de imker de hand in eigen boezem steken, maar niet de wespen de schuld van de ellende geven. Het zijn zeer nuttige opruimers in de natuur, die voor hun larven dierlijk voedsel bijv. in de vorm van dode bijen nodig hebben. Bij mij ligt er niets voor de stal. Alles wordt netjes opgeruimd door merels, koolmezen en wespen. Voor hun energie hebben wespen suikers nodig. Als ze die minder krijgen van de afscheiding door de larven bij het inkrimpen van het broednest, zoeken ze die suikers elders. Geef ze eens ongelijk als de toegang tot een bijenkast door een te grote opening en te weinig verdedigingsdrang van de bijen gemakkelijk is.

Groet, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Marije_en_Bas en 66 gasten