ruimte geven

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

zanzi
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 22 jun 2009, 23:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

ruimte geven

Bericht door zanzi »

Ik heb 3 volken met jonge koningin van dit jaar inmiddels elk op 10 ramen zitten,volledig bezet door bijen,broed,honing kortom mijn gevoel zegt mij er een broedbak boven te plaatsen, De bijen kunnen n.l geen kant meer op.
Wat is het best? de erop te zetten broekamer verkleinen tot 4 of 6 ramen kunstraat b.v.
Wat is het beste,en haalbaar dit jaar? Ik imker in amsterdam en in de omgeving is nog genoeg te halen.
B.v.d
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door martin b »

Zanzi, ik zou hem er onder zeten. En 4 is eerst wel genoeg, als ze het nodig hebben dan bouwen ze uit, als het dan nog nodig is kunt je er altijd nog wat bij hangen.

Ook al zijn we langzamerhand bezig om ze winter klaar te maken, met het weer en de bijen weet je het maar nooit.

martin
lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door lieven busschaert »

Als je ze zeer langzaam begint in te winteren heb je nog veel kans dat ze ramen opbouwen. Doe dit nu ook, maar pas op dat ze niet alle ramen beginnen vol te stampen met wintervoorraad en dat je hierdoor het broednest gaat beperken!
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door Berend »

Moet er in deze tijd bij dat plaatsen van een extra bak ook ramen moet broed naar beneden worden gezet?
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door AndreasH »

Het kan wel... Maar of het echt noodzakelijk is weet ik niet. Koningin gaat vanzelf wel naar beneden eitjes leggen als daar het een en ander uitgebouwd is.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door Berend »

Hoe zit het dan met de toekomstige winterzit?
Als je nu nog een bak onderplaatst (zonder opverplaatsen van ramen), zakt het volk dan naar beneden zodra er wintervoer gegeven wordt? Zodat er wel genoeg ruimte blijft voor het broednest?
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door AndreasH »

Ik zit zelf ook met dat issue om heel eerlijk te zijn....

Ik vermoed dat het broednest naar beneden zakt en ze aldaar vervolgens in de naastliggende ramen de boel gaan volbouwen met raat en volstoppen met voer. Het broednest wordt alleen maar kleiner in de loop van het jaar, dus zal er meer ruimte zijn voor voer.

Wat ik heb gelezen, is dat bijen in de winter (als het niet al te koud is) de tros wel verlaten om elders voer te gaan halen. Maar in hoeverre dat een waarheid als een koe is... Ik heb werkelijk geen idee. Beste schijnt te zijn op 1 broedbak te overwinteren. Dus misschien na het inwinteren (voeren) kijken waar het voer zich bevind en dit van de bovenste naar de onderste bak hangen zonder het broednest te verstoren. Beetjes bijvoeren als de bak eronder zit zodat ze denken dat er dracht is en ze flink gaan bouwen en de koningin nog even goed aan de leg gaat.

Een ervaren imker kan er misschien wel wat meer uitsluitsel over geven... Ben ook zeer benieuwd!
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door Eddy Geurtsen »

Zelf ben ik geen voorstander van "rommelen" in het broednest. Als je nu een bak erboven op zet, kan het meevallen, maar ook tegenvallen. Als het meevalt is er de komende tijd voldoende dracht, wordt er nog wat honing opgeslangen bovenin en verplaatst het broednest zich nog (gedeeltelijk) naar de bovenste bak.
Als het tegenvalt is er binnenkort niet mee zoveel dracht, wordt er amper wat opgeslagen en blijft het broednest onder de lege bak zitten, waardoor de boel moeilijk op temperatuur kan worden gehouden.
Hoe gaat het in de natuur? Het volk hangt in een holle boomstam tegen een "plafond". Als het moet groeien, gebeurt dat naar beneden. Dat is ook logisch lijkt me, ik kan me moeilijk voorstellen dat een "wild" volk naar boven zou uitbreiden. Er wordt onderaan gebouwd en aan de buitenkant.
Mijn mening: In deze tijd van het jaar moet je, als je ruimte moet geven, die ruimte onderaan aanbieden.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door AndreasH »

smile
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 15:13
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door smile »

Zelf heb ik ook een vraag die bij dit topic past. Duidelijk is me wel dat de ruimte onder moet worden aangeboden.

Inmiddels ben ik begonnen met drijfvoeren/inwinteren. De buckfast volken zijn jonge volken die uit een 8 ramer komen. Ik heb ze inmiddels in een 10 ramer gehangen maar wat ik mij af vraag is, is dit slim? Kan ik ze niet beter in 2 10 raams broedkamers met 8 ramen hangen? Of is 2BKx6 ramen met 8 kantramen beter? Hiervoor moet dan wel in het broednnest verplaatst worden of ik bijvoorbeeld 8 boven en 4/6 ramen beneden ook een optie?

Zou het bijvoorbeeld erg zijn om bijvoorbeeld begin september te constateren dat er niks is gebeurd beneden en de bak weer weghalen?

[:)] wat een vragen komen er als starter op je af!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 147 gasten