Overwinteren.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:
Overwinteren.

Bericht door Cor Van Pelt » do 10 sep 2009, 04:13

Kunnen jullie mij zeggen wat het kleinste volkje kan zijn om te overwinteren? Ik ben nog aan het proberen een paar moeren te telen. Het is hier nog mooi weer en misschien nog genoeg tijd voor de paring.

Kan het met 3 of 4 ramen lukken?

Bedankt voor de tientallen antwoorden die ik verwacht.

Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Overwinteren.

Bericht door Jaap v.Popering » do 10 sep 2009, 08:49

Gor

Ik laat elke winter met goed succes enkele koninginnen overwinteren in een Mini + kastje .

Wel leg in gelijk in de herfst een pak suikerdeeg boven op het volk , dat zij altijd bij voedsel kunnen .

Jaap v P

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Overwinteren.

Bericht door joselito » do 10 sep 2009, 09:08

Het kleinste volkje dat kan overwinteren wordt bepaald door de winter.Als het koud wordt in de winter en het blijft maanden koud dan is dat goed en kan men drieramers zonder moeite overwinteren. Als het echter wisselvallig is gedurende de winter met dan eens mooie dagen en dan weer koude dagen, dan vraagt dat een voortdurende aanpassing van de bijen. Dan moeten de kasten groter zijn. Tenzij men meer dan één volk overwintert in één kast.Op die manier overwinteren er hier al jaren drieramers. Met 4 volkjes zitten ze in één kast en profiteren van elkaars warmte. Ze gedragen zich ook als één volk en het broednest ziet eruit alsof er geen wanden tussen staan.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Overwinteren.

Bericht door AndreasH » do 10 sep 2009, 10:15

(APENSTAART)joselito

Hoe moet ik dat voor me zien dan?? Leg eens uit.

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Overwinteren.

Bericht door lieven busschaert » do 10 sep 2009, 10:25

Jaap, is dit een mini-plus zonder hoogsel (1 bakje)?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Overwinteren.

Bericht door LWPisa » do 10 sep 2009, 12:42

Miniplus op 2 bakken, segenberger bevruchtingskastje met een extra rand en 3-ramers zijn allemaal te overwinteren, mits er een goed harmonieus volkje in zit met genoeg voer. 3-ramers zou ik wel wat isoleren/droog houden. Hoe stabieler de winter hoe beter het lukt.

Apidea is eigenlijk te klein, maar met 2 extra randen erop zou het moeten lukken en in een zachte winter met hoge temperaturen kan je met subtiel bijvoeren een echt kleintje ook wel door de winter krijgen maar dan moet je er bovenop zitten. Met een strenge winter kan je niet voeren en dan gaat een apidea meestal kapot.

L

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: Overwinteren.

Bericht door DE BIEZEN » do 10 sep 2009, 13:26

Hoi Cor, terug naar jou opmerking. Je probeert nu nog koninginnen te kweken.
Deze zullen niet meer bevrucht worden en het volkje gaat verloren

Gerard

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Overwinteren.

Bericht door Jaap v.Popering » do 10 sep 2009, 16:40

lieven busschaert schreef:
Jaap, is dit een mini-plus zonder hoogsel (1 bakje)?


Ik gebruik mini + op 1 bakje , een afdekplaat met in het midden een gaaatje van +/- 18 mm.
In de herfst voer ik een klein beetje vloeibaar .
Zet er dan een hoogsel op waarin een zakje suikerdeeg ( waarin een klein gaatje gemaakt is ) van 1 - 1/2 kg .
Is dit in de winter verbruikt krijgen zij een nieuw zakje .
Zij zitten dus altijd kort bij voedsel.

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Overwinteren.

Bericht door Dirk Blanken » do 10 sep 2009, 18:30

Eigelijk zijn we aan het opscheppen tegen beter weten in.
Ik heb eens een demonstratiekast overwinterd maar dat is een prestatie van de bijen om vooral zoveel condens de baas te kunnen.
Ongeveer een 1/2 raam bijen bleef over en bouwde weer op in het voorjaar.
Wat verwachten we eigelijk van koninginnen die in deze kleine volkjes moeten overwinteren.
Ik denk dat een koningin overwinterd in een gewoon wintervolk dat speciaal voor de winter winterbijen heeft gemaakt toch een veel betere koningin is dan die uit de kleinste volkjes.

Het verschil in overwinteren bij volken is duidelijk te horen.
Volken die niet goed overwinteren hebben niet het zachte gezoem wat goede wintervolken produceren, maar loeien als koeien.
Hoe kleiner het volkje hoe meer de bijen hun best moeten doen om op temperatuur te blijven.
Ook condens is daarbij een probleem.

Imkeren is vooruit zien Cor.
Die jonge koninginnen hadden er al lang moeten zijn.

Door zo laat koninginnen op te zetten en ze eigelijk geen kans te gunnen om winterbijen te maken geef je de koninginnen een slechte start.

Hoe rijker volken opgroeien hoe beter ze zullen presteren.

Dirk


dertiende

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Overwinteren.

Bericht door LWPisa » do 10 sep 2009, 21:35

Het is niet zozeer een kwestie van opscheppen Dirk. Mij gaat het om bijzondere of reserve moeren die ik liever een kans geef in een klein volkje dan dat ze doodknijp. In een klein tuintje kunnen zo 5 moeren overwinteren zonder dat de hele tuin vol staat of de buren het gezoem horen op warme dagen.

Ik winter dit jaar 17 "grote" volken in en 4 kleintjes. Het houdt een keer op met grote bakken sjouwen. Denk om je rug Dirk.

Late waardevolle moeren als troiseck x primorsky en primorski x primorski wil ik risicoloos laten uitgroeien op eigen bijen ipv invoeren, ze beginnen dan ook met dezelfde mijtenhoeveelheid. Als ze het overleven dan scoren ze in ieder geval goed qua overwinteren, laat maar zien of ze goed bouwen en groeien als ze het halen.

De minivolkjes van vorig jaar hebben een dikke bak lindehoning opgeleverd met relatief weinig werk mede doordat ze tegen/na de lindedracht pas zwermneiging kregen, later dan hun zussen in grote volken waarvan dan voor de linde vliegers etc. van moesten worden gemaakt.

Het is ook gewoon experimenteren, kijken of het gaat en lekker thuis je minivolken in de gaten houden. Je kan iedere dag even luisteren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bezig bijtje, Ria van den Berg en 164 gasten