nog te veel mijten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:
Re: nog te veel mijten

Bericht door jossmits » wo 09 okt 2013, 22:41

nee, geen idee.
Ik weet niet of het nog ergens een toelating heeft, ik geloof in de VS nog.
de werkzame stof is coumaphos, dat laat wel residu na en geeft ook resistentie.

Jos

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: nog te veel mijten

Bericht door alfa vulgaris » do 10 okt 2013, 19:33

Ik ontdek ineens dat ik wel de fysische eigenschappen van amitraz heb bestudeerd en niet zo zeer de gezondheidseffecten en wel de gezondheidseffecten van het afbraakprodukt van amitraz maar totaal niet de fysische eigenschappen daarvan.
Dom van mezelf,maar ik heb vast nog even.

Ik wil niet uit kasten behandeld met die rommel eten.
Ik zal het ongetwijveld wel eens onwetend gedaan hebben.

Alfa.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door Jaap v.Popering » do 10 okt 2013, 19:49

jossmits schreef:nee, geen idee.

Jos
Laat ik eerst met een voorbeeldje beginnen . Wij hebben hier diverse drankjes met allemaal dezelfde werkzame stof , Alcohol :think: Al deze soorten hebben dezelfde uitwerking maar van het een heb je iets meer nodig dan van de andere om aan je promillage te komen , zo ook bij de concentratie van gewasbeschermingsmiddelen .

Nu even over de toelating van Perizine .
In die tijd was er een redelijk goedkoop middel op de markt wat toegelaten was tegen spint ( ik dacht onder de naam asunthol ) met als werkzame stof Cumaphos . Deze is uit de handel genomen en terug op de markt gebracht met dezelfde concentratie werkzame stof onder de naam , Perizine met een prijsverhoging van vele honderden procenten en dan toegelaten tegen de varroamijt . Destijds was al bekend dat Amitraz een betere werking zou hebben , maar dit middel kon niet uit de handel genomen worden . meer kan ik hier niet over vertellen .

Jaap v P

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 11 okt 2013, 21:40

Hoi Jaap,

We hebben al eens vaker over Amitraz gediscussieerd. En dat gaan we nu nog eventjes verder doen omdat ik een artikeltje gevonden heb waarin iets meer staat dan hetgeen de leverancier van Apivar vertelt. De leverancier liegt niet hoor. En toch is het niet zo zonnig als het allemaal lijkt. De leverancier schrijft nl (ik citeer even jouw stukje):
4.3.1. Following treatment with Apivar Residues of amitraz found one day after the application of the strips (1 g of amitraz applied per hive) were due to the direct contact of wax and strips. No residue of amitraz was detected in wax beyond one day after treatment. Amitraz is fat-soluble, volatile and very instable in wax (Wallner, 1999; Korta et al., 2001). It was nearly completely degraded within one day in beeswax (half-time = 6.3 hours) (Korta et al., 2001).
In een artikeltje in Beeculture dat ik gevonden heb op internet is door de auteur iets verder gekeken dan alleen de werkzame stof Amitraz. Ze hebben ook gekeken naar de metabolieten (zeg maar afbraak producten van Amitraz). De auteurs schrijven het volgende in het artikel:
The first step was to analyze commercial foundation in order to fi nd a source free of miticides. I quickly discovered this task had already been completed and the results were not good. Commercial foundation from the top five bee supply companies in the U.S. had been analyzed and residues of coumaphos, fluvalinate and the metabolites of amitraz were detected.
Even verderop in het artikel wordt de auteur nog specifieker:
Amitraz degrades rapidly because of exposure to sunlight (UV), low pH, metabolism by bacteria and solution properties. Degradation usually occurs within two to three weeks, and is not very stable in honey, which is good news. The bad news is the break down products or metabolites which form are 2, 4-dimethylaniline (2, 4-DMA) and 2, 4- dimethyl phenyl formamide (2, 4-DMPF). These products are apparently more environmentally stable, plus the 2, 4-DMA has mutagenic (causes changes to DNA), oncogenic (malignant transformation – tumors) and genotoxic properties (genetic mutations) (Osano et al., 2002). Of course this is dependent on the levels present.
Conclusie Jaap, Amitraz is niet zo ongevaarlijk als jij ons wilt doen geloven. Eén van de metabolieten is én mutageen én kankerverwekkend én genotoxisch. Dat wil jij toch ook niet in je honing hebben? Daarom imkers, Hande weg von dieser Mittel!!!!

Overigens ben ik ook afgelopen seizoen gestart om zelf mijn kunstraat te gieten. Ik weet van mijzelf heel goed wat ik in mijn kasten breng aan chemische middelen.

Groeten..................

Gerard

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door Jaap v.Popering » vr 11 okt 2013, 22:06

Gerard Boswinkel schreef:
Conclusie Jaap, Amitraz is niet zo ongevaarlijk als jij ons wilt doen geloven. Eén van de metabolieten is én mutageen én kankerverwekkend én genotoxisch. Dat wil jij toch ook niet in je honing hebben? Daarom imkers, Hande weg von dieser Mittel!!!!

Gerard
:character-bart: Wanneer dit allemaal waar is moet het voor jullie een koud kunstje zijn om de honingimport van de landen waar dit middel toegelaten is :think: TE VERBIEDEN .

Dat verbod lees ik dan binnenkort wel

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: nog te veel mijten

Bericht door alfa vulgaris » za 12 okt 2013, 12:06

Jaap e.a.,

Men weet al 65 jaar dat radioactieve isotopen gruwelijk mutageen zijn.
Ze worden nog iedere seconde in dit land gemaakt en men wil zelfs meer.
Zelfs na een over de top nucleaire catastrophe waarvan we geen 2e kunnen incasseren en volschieten van een zandbak met enorme hoeveelheid verminkte schepselen als resultaat blijft men doorzetten. Wat mij betrefd het bewijs dat we er niet vanuitgaan kunnen gaan dat de overheden ons beschermen tegen schadelijke invloeden. De verbetering van de wereld zal bij ons zelf moeten beginnen.

Ook gehoord dat de afbraakprodukten van Amitraz hormonale processen in zoogdieren verstoren.
In dit geval wil ik mezelf wel onder de dieren rekekenen.
Jammer is dat nergens de fysische eigenschappen van het afbraakprodukt van Amitraz worden vermeld want dat zou misschien de ogen eens openen.

Mijn vraag: " Hoe hoog is de oplosbaarheid van de afbraakprodukten van Amitraz in water ?"
Dat is uiteindelijk waar het hoofdzakelijk om gaat,want daar zal de consument het meest aan worden blootgesteld.

Haha,ik heb al meer dan genoeg info waarop ik mijn handelen kan baseren.
Alpha.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door Jaap v.Popering » za 12 okt 2013, 12:26

alfa vulgaris schreef:
Ook gehoord dat de
.
Daar staat alles vol van . Mijn vraag is ; waar staan de rapporten en onderzoek gegevens vermeld ??..

Ik heb zelfs gelezen dat de zo genaamde verdwijnziekte door ; Nosema en zelfs door het gebruik van Neonicotinoiden veroorzaakt zou zijn :think:

Jaap v P

thorwald
Berichten:19
Lid geworden op:ma 06 jun 2005, 20:39
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door thorwald » zo 13 okt 2013, 17:47

Ik versta er niks meer van. Ieder imker experimenteert op zijn eigen eigenwijze manier.
Ik had er genoeg van.
Wij hebben dit jaar half juli al het broed uit de kasten gehaald, één plaat met OB laten zitten en deze na negen dagen weggehaald. Het broed in twee kasten gedaan, één plaat OB erin toen het allemaal uitgekomen was na negen dagen de plaat eruit gehaald, ondertussen doppen gebroken.
Tot op vandaag geen mijt gezien, ik controleer elke week twee keer.
Ik was niet echt gerust of de volken sterk genoeg de winter in zouden gaan, maar we hebben sinds lang onze volken niet zo sterk ingewinterd.

Veel werk? Helemaal niet en je hoeft niet meer bezig te zijn met welk gif dan ook.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door Ewout » zo 13 okt 2013, 18:59

thorwald schreef:Ik versta er niks meer van. Ieder imker experimenteert op zijn eigen eigenwijze manier.
Ik had er genoeg van.
Wij hebben dit jaar half juli al het broed uit de kasten gehaald, één plaat met OB laten zitten en deze na negen dagen weggehaald. Het broed in twee kasten gedaan, één plaat OB erin toen het allemaal uitgekomen was na negen dagen de plaat eruit gehaald, ondertussen doppen gebroken.
Tot op vandaag geen mijt gezien, ik controleer elke week twee keer.
Ik was niet echt gerust of de volken sterk genoeg de winter in zouden gaan, maar we hebben sinds lang onze volken niet zo sterk ingewinterd.

Veel werk? Helemaal niet en je hoeft niet meer bezig te zijn met welk gif dan ook.
Büchler for president! :D :be8:

Er zijn overigens een aantal varianten op dit thema: celler rotatie, teilen und behandeln (Liebig) komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Als je echt 100% chemie vrij wilt, moet je alleen ofwel broed weggooien (zou ik zelf nooit willen), ofwel een tweede stand hebben, anders is het risico voor herbesmetting groot. Zelf vind ik het geen probleem de broedaflegger (waar dan toch geen moer in zit) met mierenzuur te behandelen. Het hoofdvolk blijft 100% zuur- thymol- & pharmavrij

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door buzzer » ma 14 okt 2013, 16:11

thorwald schreef:Ik versta er niks meer van. Ieder imker experimenteert op zijn eigen eigenwijze manier.
Ik had er genoeg van.
Wij hebben dit jaar half juli al het broed uit de kasten gehaald, één plaat met OB laten zitten en deze na negen dagen weggehaald. Het broed in twee kasten gedaan, één plaat OB erin toen het allemaal uitgekomen was na negen dagen de plaat eruit gehaald, ondertussen doppen gebroken.
Tot op vandaag geen mijt gezien, ik controleer elke week twee keer.
Ik was niet echt gerust of de volken sterk genoeg de winter in zouden gaan, maar we hebben sinds lang onze volken niet zo sterk ingewinterd.

Veel werk? Helemaal niet en je hoeft niet meer bezig te zijn met welk gif dan ook.
Deze methode werd me vorige week door een zeeeeeeer ervaren imker uitgelegd. Maar volgens mij werd het verwijderde broed in de vriezer gelegd en daarna aan de kippen gegeven. Als je het verwijderde broed in twee kasten doet heb je na uitkomen toch weer een bak met varoa? Dat je één raam laat hangen klopt want daar gaan de overige mijten opzitten dus gemakkelijk te verwijderen nadat de cellen gesloten zijn.
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten