Verdwijnziekte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Re: Verdwijnziekte

Bericht door LWPisa » za 28 nov 2009, 10:50

Je kan je oude productievolken ook helemaal opruimen, dan voeg je geen oude raten toe aan je jonge volken. Ik zou me 2 keer bedenken voordat ik "heidevolken" (rare dracht, stress, ziekten van collega's) zou verenigen met mijn schone nieuwe goed draaiende jongvolken. Levert ook nog een boel was op voor kaarsen.

L

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Bart de Coo » za 28 nov 2009, 14:10

Hoe zou jij dan die heidevolken 'opruimen', LW?

In Duitsland raden aan de heidevolken op uitgebouwde ramen te zetten, te behandelen met mierenzuur en in te winteren.

Maar ja, wat moet je dan weer met al die oude ramen die uit die heidevolken komen en die nog vol broed zitten? Als er nou geen ijzerdraadjes in je ramen zitten, dan wordt het een stuk makkelijker schoonmaken. Misschien moest ik dat toch maar eens gaan doen in de toekomst. Ik loop al langer met dat idee rond.

Bart

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door LWPisa » za 28 nov 2009, 17:33

Ik zou ze afkloppen boven heet water met zeep (of "afzwavelen" dat werkt zo slecht nog niet, de raten zijn toch voor kaarsen).
Of ze op een "crash stand" zetten, uit de buurt van jonge volken en ze wel voeren maar geen extra maatregelen nemen, buiten het normale Varroa regime.

Alles wat overleeft is mooi meegenomen en misschien zijn sommige volken een aangename verrassing. Maar ook meer gedoe.

L

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door joselito » za 28 nov 2009, 18:36

Doden zou ik ze nooit doen. En naar de heide wou ik eigenlijk ook niet meer reizen. Maar nu ben ik toch aan het nadenken. Een mogelijkheid is om ze per twee te verenigen voor de heide. Op die manier zijn het extra sterke volken en is er meer kans op heidehoning. Na de heide worden ze dan gewoon ingewinterd. Vaak heb ik ook al meegemaakt dat ze zonder of met heel weinig broed terug kwamen van de heide. Op die manier is het wel ideaal om dan te behandelen. Nadien kan de koningin dan nog een broednest aanleggen.
Maar de hoofdvolken voor het volgende jaar moeten van afleggers komen. Als deze met nieuwe raten en weinig mijten kunnen beginnen is de kans op sterfte klein.
Ik ben trouwens vandaag ook begonnen met het behandelen van de volken met de verdamper. Ik ben eens benieuwd wat er gaat vallen.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Dirk C » za 28 nov 2009, 18:55

Jos,

Je zegt dat de hoofdvolken van afleggers moet komen. Mijn mening > de hoofdvolken van volgend jaar komen van kunstzwermen. Blote bijen behandelen, jonge leggende koningin erbij en alles op waswafels zetten en je hebt mooie gezonde productievolken voor het volgende jaar. Afleggers met broed en/of oude ramen kan je beter vermijden denk ik.

groeten,
Dirk

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering » za 28 nov 2009, 19:23

joselito schreef:
Ik ben trouwens vandaag ook begonnen met het behandelen van de volken met de verdamper.



Daar vind ik het nu nog te vroeg voor , Naar mijn beleving is er ongeveer met de kortste dag , het minste broed in de volken.

Mijn winter behandeling vind dan ook meestal plaats tussen Kerst en oude jaars dag.

Jaap v P

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door joselito » zo 29 nov 2009, 21:42

Van mijn hoofdvolken maak ik nooit afleggers. Omdat ik met zwermtrage bijen werk is dit niet echt nodig. Op die manier probeer ik de volken zo sterk mogelijk te houden.
Dus afleggers is eigenlijk een slecht woord. Wat ik eigenlijk doe is een kast verdelen in 5 of meer drieramers, dus de hele kast. Deze worden dan naar een andere plaats gebracht en ze krijgen een pas geboren koningin of een rijpe dop.
Deze koningin gaat pas aan de leg als het meeste broed uitgelopen is. Dan is het moment voor de behandeling. De verdere uitbreiding gebeurt met enkel wasraat. Op die manier gaat het naar zesramer en uiteindelijk naar een grote kast.

Bart de Coo schreef:
Maar ja, wat moet je dan weer met al die oude ramen die uit die heidevolken komen en die nog vol broed zitten? Als er nou geen ijzerdraadjes in je ramen zitten, dan wordt het een stuk makkelijker schoonmaken. Misschien moest ik dat toch maar eens gaan doen in de toekomst. Ik loop al langer met dat idee rond.



Ik loop al langer met het idee rond om een stoomsmelter te maken. Dus een grote roestvrij stalen bak waar je ramen in kan hangen en ze dan met stoom smelten. Op die manier ben je niet afhankelijk van de zon, het gaat veel sneller en de temperatuur loopt op boven de 100 graden dus is het ook een goede vorm van ontsmetting van de ramen

Jaap v.Popering schreef:
[i]
Daar vind ik het nu nog te vroeg voor , Naar mijn beleving is er ongeveer met de kortste dag , het minste broed in de volken.



De reden is dat ik binnenkort een aantal weken afwezig ga zijn. Dus het is nu of einde januari. En de kans dat er dan broed zal zijn achtte ik groter dan op dit moment.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door joselito » di 01 dec 2009, 11:18

Over waswafels of kunstraat.
Veel verenigingen, hier in België, hebben een gietvorm voor waswafels gekocht. Op die manier kunnen hun leden, gedurende de winter, waswafels gaan maken van hun eigen was. De gietvorm word ergens opgesteld en telkens moeten er twee imkers aanwezig zijn. Een imker giet de wafel en de tweede snijdt ze op maat. Dat is een manier die ik persoonlijk gezien heb. En het werkte uitstekend.
Op die manier krijg je niet al de residuen van de producten, die allemaal gebruikt worden, er gratis bij als je waswafels gaat kopen. Bovendien is het 100% zuivere bijenwas en zijn er geen andere stoffen aan toegevoegd.
Ten tweede hoef je niet meer te besparen op waswafels, want ze kosten niets meer, enkel een beetje moeite. Dus je zult je ramen veel kritischer gaan bekijken en ze sneller gaan smelten.
En je zult zien dat je ieder jaar meer was gaat produceren dan dat je nodig hebt. Zo heb ik al eens 30 kg verkocht omdat ik er gewoon te veel had.
Maar vooral komt het de kolonies ten goede. Zoals we zien zijn het vaak de oudere kolonies die het eerste ten gronde gaan aan de verdwijnziekte. Terwijl de volken met nieuwe raat,zoals zwermen, er geen last van lijken te hebben.
Daarom dat ik ook moeilijk kan geloven dat omgevingsfactoren er de oorzaak van zijn. Per slot van rekening worden de bijen op een stand aan dezelfde omstandigheden blootgesteld.

Chech schreef:
Hr. Staals, Ik heb de bijen met mierenzuur behandeld. Ruim voor het inwinteren.Wat er nu over is zijn 6 zwermen en één hoofdvolk.
Met vr.gr. Chech.[:(!]


Chech, ik hoop dat me niet kwalijk neemt dat ik dit van een andere post ben gaan halen. Ik wil het enkel gebruiken om iets aan te tonen.

Ik ben nog niet zo lang op dit forum en ben me bewust van het feit dat was ik nu schrijf al meerdere malen geschreven is.
Gefeliciteerd voor die imkers die de moed hebben om hier te komen vertellen dat er bij hen ook bijen verdwenen zijn
Maar wat ik eigenlijk weinig vind zijn getuigenissen, zoals de bovenstaande, van imkers die vertellen,als er volken verdwenen zijn, wat de juiste geschiedenis was van die volken.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door joselito » do 03 dec 2009, 12:59

Hoe is het met het onderzoek van Romée van der Zee en de schimmel die men ontdekt heeft in 2006?

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/i ... t=00:08:29

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Imkerij Westland » do 03 dec 2009, 13:30

Het belangrijkste deel mis ik nu net in alle reacties: het moment van de varoa bestrijding.
Dit bepaald namelijk of de winterbijen gezond worden.
Het heeft geen zin volken in de winter open te maken en allerlei middeltjes te druppelen, spuiten, etc. Als de bijen op dat moment niet in een 100% conditie zijn. Bij winter varoa behandeling is de kast in het voorjaar leeg.

In mijn optiek is tijdig beginnen, in elk geval zorgen dat er vanaf half juli een zeer lage varoa druk is. Hiermee worden de komende generaties bijen steeds gezonder met als resultaat een zo gezond mogelijke winterbij. Hiermee moet generaties voor de winterbij geboren wordt, al aangevangen zijn.

Wellicht vloek ik in de kerk maar wat ik absoluut niet doe:
-darrenraat koppen, uitvangen, etc. de darren zijn de genetische databank voor gezonde bijen en de vitaalste paren met de jonge moer. Tevens is het noodzakkelijk dat er een grote variatie in darren is van verschillende afstamming. De nakomelingen hiervan, de genetisch verschillende bijen, zorgen juist voor een specifieke taakverdeling, harmonie in het volk.
-volken vanaf eind oktober t/m eind maart open maken; de propolis wordt verbroken, geeft kieren, vocht en uiteindelijk schimmels de kans. Tevens zijn de bijen verstoort hetgeen weer tot roer kan leiden en bij gure winterse omstandigheden van de tros loskomen.
-volken in genoemde periode van okt t/m maart behandelen met varoa bestrijdingsmiddelen.
-werk zoveel mogelijk met natuurlijke zwermcellen, in elk geval in de aanleg hiervan. Redcellen zijn kwalitatief altijd minder en vanuit een noodgreep geboren op eigenlijk te oude eitjes.
-werk nooit onnodig in volken. Volken die wel eens een paar weken vegeten zijn, zijn tot je verwondering ineens in een heel goede conditie.

Zomaar wat tips van iemand die ruim 30 jaar imkert, de varoa loze jaren heeft meegemaakt, met ruim 200 volken werkt en een sterfte cijfer in het voorjaar heeft tussen de 4-6 % gedurende 8 jaar.
In dit sterfte cijfer zitten tevens volken die half november zijn samengevoegd omdat deze te klein uit de bestuiving kwamen. Dus een slechte conditie; eenzijdig stuifmeel, veel sterfte, etc.
Kijk, luister, voel ze aan onze bijen en gebruik je boeren verstand.[:)]

Overigens stond er in het Vlaamsche imkersblad van vorige maand een hoopgevend artikel over de varoa bestrijding.
Feromonen om de varoa mijt te lokken die vervolgens op een plakstrip sneuveld. Geeft geen resistentie en de bijen blijken er geen last van te hebben.
Tevens een biologische bestrijding met een natuurlijke schimmel die in het volk geintroduceerd wordt en de varoa mijt dood. Ook hier blijken de bijen geen last van te hebben. Dit laatste middel zal nog wel een lange weg moeten gaan voordat het gefabriceerd wordt en natuurlijk een toelating krijgt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten