Zelf-betalende hobby?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jeroenla
Berichten:14
Lid geworden op:za 12 jan 2008, 17:44
Locatie:Nederland
Contacteer:
Zelf-betalende hobby?

Bericht door Jeroenla » zo 13 dec 2009, 17:09

Ik vroeg me af: is het imkeren enkel en alleen mogelijk als hobby, of kun je met de verkoop van de producten ook wat geld terugverdienen?

Ik ga in februari aan een cursus beginnen en zou graag willen weten of het mogelijk is om met de productie voldoende te verdienen om je kosten terug te verdienen.

Zijn er trouwens nog "professionele" imkers, die hun hele inkomen uit de bijen halen? Lijkt me wel een mooi bestaan, eigenlijk.

-----
new-bee
Lekkerlezen.net <-- mijn andere hobbie

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf-betalende hobby?

Bericht door Piet Jager » zo 13 dec 2009, 17:31

Nou Jeroen,
'k Zou het maar niet doen!

't Is geen kunst om groot-imker te worden, maar om klein-imker te blijven!!!

!Piet

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Zelf-betalende hobby?

Bericht door LWPisa » zo 13 dec 2009, 17:43

Als je het goed aanpakt kan je "de kosten" er uit halen en mogelijk iets winst maken. Kleinschalig.

De imkers die alleen van hun bijen leven zijn denk ik op 3 handen te tellen in Nederland.

L

Jeroenla
Berichten:14
Lid geworden op:za 12 jan 2008, 17:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf-betalende hobby?

Bericht door Jeroenla » zo 13 dec 2009, 17:47

Piet Jager schreef:
Nou Jeroen,
'k Zou het maar niet doen!

't Is geen kunst om groot-imker te worden, maar om klein-imker te blijven!!!

!Piet


Want...?


-----
new-bee
Lekkerlezen.net <-- mijn andere hobbie

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf-betalende hobby?

Bericht door pieter1 » zo 13 dec 2009, 18:30

LWPisa schreef:
Als je het goed aanpakt kan je "de kosten" er uit halen en mogelijk iets winst maken. Kleinschalig.

De imkers die alleen van hun bijen leven zijn denk ik op 3 handen te tellen in Nederland.

L


Vergeet niet dat je eerst best moet investeren wil je alles een beetje kunnen doen.
Maar het is op de langere termijn mogelijk.
Om er van te leven zul je toch jaarlijks flink wat bestuivingsklanten moeten hebben want de honing produktie in Nederland is laag vergeleken met andere landen.

Jeroenla
Berichten:14
Lid geworden op:za 12 jan 2008, 17:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf-betalende hobby?

Bericht door Jeroenla » ma 14 dec 2009, 10:30

Ah, maar dat scheelt: ik ga uit van een meerjaren plan :)



-----
new-bee
Lekkerlezen.net <-- mijn andere hobbie

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zelf-betalende hobby?

Bericht door Jeroenvt » ma 14 dec 2009, 11:27

In the American Beejournal staan altijd de prijzen van honing. Ik meen dat de chinezen voor 18 dollarcent per kilo kunnen produceren. De prijzen in Zuid-Amerika en de VS liggen tussen één en anderhalve dollar per pond. Daar kun je met onze matige productie niet tegenop concureren. Maar je eigen honing is toch wel zoveel lekkerder, dat is je beloning. Ik denk wel dat je na een paar jaar in ieder geval de vervanging van kastdelen enzo kunt bekostigen van je opbrengst. Maar je arbeidsloon wordt slechts betaald met arbeidsvreugde. Overigens, in de Beejournal geregeld leuke artikelen over het vermarkten van honing. Pas nog over hoe kleed je een kraampje aan de weg aan enzo.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

Jeroenla
Berichten:14
Lid geworden op:za 12 jan 2008, 17:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf-betalende hobby?

Bericht door Jeroenla » ma 14 dec 2009, 13:29

Jeroenvt schreef:
In the American Beejournal staan altijd de prijzen van honing. Ik meen dat de chinezen voor 18 dollarcent per kilo kunnen produceren. De prijzen in Zuid-Amerika en de VS liggen tussen één en anderhalve dollar per pond. Daar kun je met onze matige productie niet tegenop concureren. Maar je eigen honing is toch wel zoveel lekkerder, dat is je beloning. Ik denk wel dat je na een paar jaar in ieder geval de vervanging van kastdelen enzo kunt bekostigen van je opbrengst. Maar je arbeidsloon wordt slechts betaald met arbeidsvreugde. Overigens, in de Beejournal geregeld leuke artikelen over het vermarkten van honing. Pas nog over hoe kleed je een kraampje aan de weg aan enzo.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/


Linkje zou leuk zijn.


-----
new-bee
Lekkerlezen.net <-- mijn andere hobbie

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zelf-betalende hobby?

Bericht door Jeroenvt » ma 14 dec 2009, 13:35

Dat zou mooi zijn, een linkje naar een papieren tijdschrift op mijn eettafel...:D

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf-betalende hobby?

Bericht door Dirk Blanken » ma 14 dec 2009, 19:04

Er zijn maar weinig mensen die de uitdaging beroepsimker aangaan en nog belangrijker aankunnen.
Zonder hulp van anderen is het bijna onmogelijk, lichamelijk veel te zwaar om het langer dan een paar jaar vol te houden.
De 1e investeringen zijn hoog, buiten het kastmateriaal etc heb je een kleine vrachtwagen nodig met trailer want je zal moeten reizen.
Dan heb je een pand nodig waar je het kastmateriaal economisch kan opslaan, een grote werkplaats, een grote slingerruimte met veel apparatuur en ruimte waar je de honing verder kan verwerken + kan opslaan.
En alles volgens de regels(keuringsdienst van waren)
Jeroen mij lijkt het bestaan van putjesschepper of wat dan ook met een volk of tien als hobby meer genieten.
Elk jaar een beetje overhouden voor nieuwe investeringen en vervanging is dan daarbij een doel.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten