dode bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

willigenburg
Berichten:1
Lid geworden op:zo 16 nov 2003, 19:33
Locatie:Netherlands
Contacteer:
dode bijen

Bericht door willigenburg » vr 25 dec 2009, 16:13

Donderdagmorgen had het gesneeuwd ( om 5 uur). Om 11 uur lagen er veel dode bijen (ca. 150)voor de kasten (40 kasten). Regelmatig kwam er een bij uit Eén van de kasten. Deze bij vloog even en viel neer en was vrij snel dood (temp. O0 C) Dode bijen lagen soms 15 m. van de kast. Er was geen zon.
De volgende dag hetzelfde verhaal. Een collega gebeld. Deze had, donderdag,wel wat dode bijen voor de kast maar niet veel. Echter bij een frambozenstok lagen er wel 50 dode bijen.
Wat is normaal en wat niet.?

Minco
Berichten:54
Lid geworden op:za 20 dec 2003, 20:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: dode bijen

Bericht door Minco » vr 25 dec 2009, 19:06

Beste Willigenburg,

Het is was een warme periode voor de strenge vorst periode die er nu ineens is. En dat was zeker aanleiding voor de Queen om eitjes te blijven leggen na overleg met haar hofhouding. (hoewel overleg?)
Het kan zijn dat ze op zoek gaan naar stuifmeel wat misschien te weinig aanwezig is in de kast. Om de jonge bijen na geboorte aan te bieden.Het blijft speculeren.
Reinigingsvlucht kan ook nog en daarna krijgen ze door dat het toch erg koud daarvoor is. Ondersteboven naar de grond,de sneeuw in vliegen is ook een optie! Maak je geen zorgen.
Bij mij ( en ik dacht:'Mijn eerste 'Bijensterfte' volk?!) lagen zoals iedereen hier meldt, veel dode bijen rondom de ingang.
Het is allemaal een natuurlijk verschijnsel wat de oudste,zwakste of zieke bijen, het eerst doen overlijden.
Ik maak me, na met een zaklamp door de spleet de bodem te hebben bestudeert,geen zorgen. Zo'n 70 á 100-tal bijen zijn heen gegaan.
En toen ik ze met een stokje uit de kast begon te vegen (is stress veroorzakend en alleen doen als de ingang is geblokkeerd.!) kwamen al snel een aantal de kast uit vliegen. Goed reagerend op de bedreiging. En mij doen weglopen.
Ik was gerust. Ze zijn er dus nog.

Fijne en warme kerstdagen en goed begin toegewenst, Minco.

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: dode bijen

Bericht door pim123 » za 26 dec 2009, 00:32


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten