verf

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Cobi
Berichten:9
Lid geworden op:wo 30 dec 2009, 22:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
verf

Bericht door Cobi » wo 30 dec 2009, 22:45


Geachte forumleden,
Mag ik me eerst aan jullie voorstellen ; ik ben Cobi, beginnend imker en ik woon in Gelderland. Ik heb net de basiscursus bijencursus afgerond en ik ben nu zo'n 2 jaar ( soms met hulp) in de bijen aan het werk. Een ongelooflijk fascinerende hobby, de 1e keer dat ik bij iemand van de bijenvereniging mocht komen kijken in de bijenstal waren er zomaar 2 uren verstreken voordat ik het in de gaten had.[8)]
Ik lees al een poosje met jullie mee, maar heb nu de stoute schoenen aangetrokken en me geregistreerd.
Ik heb een vraag die hier misschien al eens de revue is gepasseerd, ik hoop dat jullie me toch willen antwoorden.
Een poosje terug heb ik van een bevriende imker een al wat oudere honingslinger gekregen, een heel degelijk ding. Het vat waar de honing inkomt is echter nogal verroest. Nou heb ik begrepen dat je die roest kunt wegschuren en na grondige reiniging het vat kunt verven. Klopt dit en met welke verf moet je dat dan doen ? Kan dat geen kwaad voor de honing ? Is er iemand die hier goede ervaringen mee heeft ?Ik lees het graag !

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: verf

Bericht door pim123 » wo 30 dec 2009, 22:54

Welkom Cobi, veel plezier hier ! Je zal er veel leren (net als ik doe met mijn eerste volk in mijn eerste winter) :D

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: verf

Bericht door AndreasH » wo 30 dec 2009, 23:53

Hee Cobi,

Misschien kun je het wel laten verchromen. Na het uitschuren. Doen ze bij auto onderdelen ook nog wel eens. Tenminste, als het niet duurder is dan een nieuwe slinger. Wat de verf betreft weet ik helaas niet wat je zou moeten kiezen. Daar zal iemand anders een antwoord op moeten geven. Maar misschien dat op internet nog wel informatie te vinden is. Google is your friend!

Groeten,

Andreas

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: verf

Bericht door pim123 » do 31 dec 2009, 02:41

Reken er maar op dat dat veeeeel durder is dan een nieuwe slinger, het moet gepolijst, verkoperd, weer gepolijst enz worden (meestal met de hand) tot ze eindelijk kunnen gaan verchromen...

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: verf

Bericht door Jaap v.Popering » do 31 dec 2009, 09:35

Hoewel het verven van een slinger wel een beetje uit de tijd is ,en omdat dit dan voor eigen gebruik zal zijn toch een tip .

Heel vroeger toen mijn vader nog een eigen gemaakte slinger had , werd die regelmatig schoon geschuurd en met aluminium verf behandeld .

Jaap v P

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: verf

Bericht door Marco en Ingrid » do 31 dec 2009, 09:38

Hoi

Ik had verleden jaar een 4 ramers slinger die ook roest aan de binnenkant had.
Ik heb toen voorzichtig de roest verwijdert en de binnenkant dun ingesmeert met slaolie of olijfolie(weet niet meer maar het maakt ook niet uit).overigens alleen waar de roeste zat niet de gehele binnenkant...
Stopt het verder roesten, voor gebruik weer even schoon maken en gaan !!:-)
mvr gr uit een min 23 graden koud Zweden,

Marco

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: verf

Bericht door macwlem » do 31 dec 2009, 12:08

Cobi,

Neem niet alleen jezelf serieus maar ook je toekomstige klanten en vooral je bijen die je de honing brengen! Dus een advies: Weg met dat ding!

Spaar voor een ander tweedehandsje, ga je eerste honing slingeren bij je club of bij een bevriende imker die je hoe dan ook gaat leren kennen sinds je net bent begonnen.

Groet,
Willem

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: verf

Bericht door m.kolsters. » do 31 dec 2009, 12:40

Dag Cobi welkom hier ga gewoon verf kopen die gebruikt mag worden voor levensmiddelen(even na vragen)
Alle honing die het land in komt zit in vaten die zijn geschilderd.
Daar word niets van gezegt.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: verf

Bericht door macwlem » do 31 dec 2009, 13:03

Wij imkers hebben te maken met de HACCP normen en dan is het antwoord heel simpel NEE!

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: verf

Bericht door Jeroenvt » do 31 dec 2009, 13:35

HACCP geldt -nog- niet voor de imkerij. Is nog niet opgesteld en vastgesteld. Uiteraard mogen er geen giftige stoffen voorkomen in honing, maar HACCP beschrijft meer het proces om daartoe te komen, dus hoe je moet werken, maar zo gauw HACCP er wel is zal thuis slingeren wel aan zijn einde komen.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 85 gasten