Bijen vliegen in winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Schelfhout Thibault
Berichten:10
Lid geworden op:zo 29 mar 2009, 14:23
Locatie:Belgie
Contacteer:
Bijen vliegen in winter

Bericht door Schelfhout Thibault » do 11 feb 2010, 09:40

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat mijn bijen gisteren (11/02/10) aan het vliegen waren ( drie van de vier kassen). Het was een zonnige dag. Maar de temperatuur kwam net boven het vriespunt.
kan het kwaad want uiteindelijk komen de bijen uit de tros los. Ook werden dode bijen uit de kast gesmeten door levende bijen.
Enkele krokussen komen uit maar daar vlogen ze niet op.

Thibault

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Bijen vliegen in winter

Bericht door Hego » do 11 feb 2010, 11:20

De bijen hebben snel hun darmen geleegd: reinigingsvlucht.



Henri

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Bijen vliegen in winter

Bericht door Bieboerke » do 11 feb 2010, 15:16

Schelfhout Thibault schreef:
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat mijn bijen gisteren (11/02/10) aan het vliegen waren ( drie van de vier kassen). Het was een zonnige dag. Maar de temperatuur kwam net boven het vriespunt.

Thibault


Gisteren (maar dan wel op 10/02) vlogen drie kasten van de 22 in Hansbeke ook. De drie kregen de stralen van een laagstaand zonnetje pal op het vlieggat, de andere waren in de schaduw. De zon lokt enkele bijen uit de buitenste laag van de tros naar buiten, vooral als de grond met sneeuw bedekt is. een grote vlucht was het niet maar ook zij namen enkele kadavers mee naar buiten. Voor vlucht op één of ander bloemetje was het zeker te koud. Dat heb ik al meer vastgesteld en is zeker geen probleem al heb ik liever dat ze zouden binnen blijven.
Marco

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten