Veel dode volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 11 apr 2010, 19:10

gert schreef:
Op die manier worden misschien wel duizenden dode volken niet geregistreerd.

Dat betekent dat de percentages van Romée van der Zee niet kloppen en waarschijnlijk veel te laag liggen.



Dit is ook daar bekend , maar in tegenstelling denk ik dat de percentages te hoog liggen , gebruiken veelal andere middelen , en hebben minder sterfte
Ik heb enkele jaren geleden al aangegeven dat die cijfers op drijfzand gebouwd zijn. Maar er zijn geen betere voorhanden .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 11 apr 2010, 19:13

Jeroenvt schreef: dan wel dat er in de contacten met LNV nog geen legalisatie gerealiseerd is. Wat is daarvan de reden?



In hoofdzaak de Euro's ,

Jaap v P

gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » zo 11 apr 2010, 20:42

Jaap v.Popering schreef:
gert schreef:
Op die manier worden misschien wel duizenden dode volken niet geregistreerd.

Dat betekent dat de percentages van Romée van der Zee niet kloppen en waarschijnlijk veel te laag liggen.



Dit is ook daar bekend , maar in tegenstelling denk ik dat de percentages te hoog liggen , gebruiken veelal andere middelen , en hebben minder sterfte
Ik heb enkele jaren geleden al aangegeven dat die cijfers op drijfzand gebouwd zijn. Maar er zijn geen betere voorhanden .

Jaap v P


Ik begrijp je niet helemaal, Jaap.
Wie hebben minder sterfte? De grote imkers?

Gert

Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Menno » zo 11 apr 2010, 23:23

Oke,
dit geeft in ieder geval duidelijkheid, en ik merk dat ik Jaap z'n standpunt zo een stuk beter begrijp!
Met zo'n voorgeschiedenis wordt je inderdaad een stukje voorzichtiger.

Zelf heb ik niet zo'n medelijden met imkers die nu nog Amitraz of Apistan willen gebruiken,maar ik vindt het wel een grof schandaal dat de oxaalzuur / mierenzuur toelating nu nog steeds niet goed geregeld is. Het "gedogen" is voor hobbyimkers wel even afdoende, maar als je bedrijfsvoering als grote imkerij hier van afhankelijk is, dan is dat veel te onbetrouwbaar en duurt dit traject echt veel te lang. Dit lijkt me eigenlijk typisch iets waarover de NBV als landelijke vereniging zou moeten piepen bij ambtenaren en politiek.

En al helemaal als dat soort onzin betekent dat je geen betrouwbare monitoring kan doen omdat mensen met bovenstaande risico's rekening moeten gaan houden en dus geen eerlijke info kunnen verstrekken aan de onderzoekers die hier mede in opdracht van (en betaald door)de overheid onderzoek naar moeten doen.
Laat de AIVD in godsnaam iets zinnigers gaan doen dan Imkers pesten over hun vrij natuurlijke oxaalzuur of mierezuur gebruik.

(Ze zouden bijvoorbeeld de volgens de EU verboden Antibiotica in de pluimveehouderij in Nederland eens kunnen aanpakken) [:(]
http://www.nrc.nl/eindjaar/article2500293.ece/Medicijn__was_bij_kippen_al_verboden

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 12 apr 2010, 08:50

gert schreef:
Wie hebben minder sterfte? De grote imkers?



Omdat het al jaren bekend is de varroa mede schuldig is aan de verdwijnziekte werken de meeste ( bedrijfsmatige ) Imkers anders .

Meer wil ik over dit onderwerp niet meer kwijt , omdat ik al meer voor rotte vis uitgemaakt ben omdat dit geen bewezen feit zou zijn .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 12 apr 2010, 09:07

Menno schreef:
Zelf heb ik niet zo'n medelijden met imkers die nu nog Amitraz of Apistan willen gebruiken,maar ik vindt het wel een grof schandaal dat k.


(Ze zouden bijvoorbeeld de volgens de EU verboden Antibiotica in de pluimveehouderij in Nederland eens kunnen aanpakken)


Over Amitraz ; dat is dan ook enkel omdat in Nederland geen toelating hiervoor is , in sommige andere landen wel .

Antibiotica ; Volgens mij is om dezelfde reden de Antibiotica in de Imkerij al jaren verboden .

Tot slot, houd moed , de laatste berichten zijn dat er voor een middel toelating is aangevraagd , en binnen twee jaar op de markt zal zijn Niet door de een of andere Bijen vereniging aangevraagd , maar door ( ik meen Basf)

Jaap v P

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door macwlem » ma 12 apr 2010, 09:32

Ik neem aan dat je het hier hebt over: [url="http://www.imkerplatform.nl/component/content/article/33-varroa/216-basf-and-nod-apiary-products-partner-for-bee-health"]Mite Away[/url]

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 12 apr 2010, 09:56

macwlem schreef:
Ik neem aan dat je het hier hebt over: [url="http://www.imkerplatform.nl/component/content/article/33-varroa/216-basf-and-nod-apiary-products-partner-for-bee-health"]Mite Away[/url]


Ja .

Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Menno » ma 12 apr 2010, 15:25

Jaap v.Popering schreef:
Over Amitraz ; dat is dan ook enkel omdat in Nederland geen toelating hiervoor is , in sommige andere landen wel .


Maar Jaap,
Voor zover ik het begrepen heb bouwen residuen hiervan ook op in je wasvoorraad (en daardoor ook bij netjes gebruik in je honing),
dat zou jij zelf toch hopelijk ook niet in je eten willen hebben?
Dit zijn dingen waarvan ik er echt volledig achter sta dat je dat niet in je humane voedselketen wilt hebben!

En wat betreft Bayer, ik denk dat ik daar nou hetzelfde mee heb als jij met de milieubeweging,
Ik vertrouw dat soort multinationals net zoals ik m'n kat met de kanaries van de buren vertrouw [:)]

Dan mogen we straks verplicht hun (waarschijnlijk dure) strips gaan kopen,
en als je pech hebt gaan ze daarna piepen over het huidige gedogen van de Nassenheider etc met "ongecontroleerd" mierenzuur.
Want er is dan immers een legaal alternatief!
Tenzij ze meteen een generieke toelating voor mierenzuur ter bestrijding van Varoa in de bijenteelt regelen, maar dat lijkt mij niet in hun eigen economische belang, en dus uiterst onwaarschijnlijk.

Groeten Menno

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 12 apr 2010, 19:13

Menno schreef:
Maar Jaap,
Voor zover ik het begrepen heb bouwen residuen hiervan ook op in je wasvoorraad (en daardoor ook bij netjes gebruik in je honing),



Onderstaande even opgezocht .

Toxicologische / Public Health Assessment

It has been determined that the use of amitraz as a miticide for use in beehives, according to the GAP specified above, is very unlikely to pose any health risks from consumption of the harvested commodity. Het is vastgesteld dat het gebruik van amitraz als miticide voor gebruik in de bijenkorven, volgens de GAP hierboven omschreven, is zeer onwaarschijnlijk dat eventuele gezondheidsrisico's van de consumptie van de geoogste grondstof vormen.


En of je nu over geleverd bent aan Basf , of de een of andere bijenvereniging krijgt het alleen verkoop , Wij zijn toch het kind van de rekening , zelfs van een crisis [:(]

Maar voor mij was dit ook niet nodig geweest want ik red mijzelf wel .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten