wanneer broedkamer opzetten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door AndreasH » za 10 apr 2010, 07:29

Bekende witte puntjes... *peinst*

Leg uit...

renekant
Berichten:26
Lid geworden op:wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door renekant » za 10 apr 2010, 08:54

Beste Oude Essink,

Het is tevens bijen-onvriendelijk om het broednest te delen. Hele volksstammen doen dit, maar uitsluitend uit oogpunt van de imker (geforceerde uitbreiding van het broednest). Wanneer gaan we eens wat meer rekening houden met de bij?

Erik, je keuze om er een broedbak onder te zetten is de juiste. Er is eigenlijk geen andere keuze als je respect toont voor je bijen. De bijen zullen de nieuwe BK in gebruik nemen als ze daar aan toe zijn.
Uiteraard plaats je een HK bovenop de broedkamer. Maar ik nam aan dat dat wel duidelijk zou zijn.. (Hans!)

Hans, dat jij al jaren een BK boven op de bestaande zet, "en dat het perfect werkt", is niet de beste manier van hoe om te gaan met je bijen. Je stelt ze voor een enorme taak, namelijk uitbreiden wanneer jij dat ze op draagt. Vaak gaat dat goed als het weer mee zit. Maar vaak ook niet.... Je kan het volk in een stres volle situatie brengen. Waarom zou je dat risico nemen? Laat de bijen de keuze wanneer ze willen uitbreiden.

Groet,
René

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door erikzhs » za 10 apr 2010, 10:01

Dat vraag ik me ook af. Waarom nemen de mensen die de voorkeur voor het bovenop zetten hebben dit risico. Wat zien zij als nadeel van het onder zetten? Dit zou ik graag nog even weten voor ik tot uitbreiding over ga.

Groeten,

Eri

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Oude Essink » za 10 apr 2010, 10:45

Leuke discussie [:)][:)][:)].
René, ik forceer niets; de ronde vorm van het broednest wordt enige tijd ovaal; het hele broednest (boven en beneden) is omgeven door proviand en kan naar alle zijden worden uitgebreid; het is aan de bijen of zij dat willen en al of niet doen. Het bezwaar tegen lege bak eronder of erboven kan zijn dat, wanneer bijen deze lege ruimte in gebruik nemen - en zij moeten wel als zij willen uitbreiden- en er vervolgens koude en proviantstop optreedt, het nieuwe stukje broednest geïsoleerd raakt van de rest. Bij de door mij voorgestelde verdeling blijft de vorm van het broednest beter in tact en zullen er geen warmteproblemen ontstaan.
Overigens vind ik voor lege broedkamer ook wel iets pleiten en is het een keuze uit twee goede methoden.

Afbeelding

renekant
Berichten:26
Lid geworden op:wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door renekant » za 10 apr 2010, 13:52

Nou ja, leuk...

Oude Essink, dat je "jou methode" als "goed" beschouwt, zegt wel het één en ander. Ten eerste ga je er van uit dat een broednest opdelen over 2 bakken "goed is". Hoe kan je volhouden dat dat een goede actie is? Een broednest laat je intact!! Daarin ingrijpen geeft stress voor de bijen en is wederom niet natuurlijk. De enige goede actie die je als imker kan uitvoeren is een lege BK op de bodem zetten en de bewoonde erop. En dan zijn de bijen blij [:)]
Laten we eens overwegen om wat meer "natuurlijk" te imkeren. Waar begint een kolonie zijn nest te maken,... juist aan de bovenkant van de ruimte. Laat dat zo. Hoe wordt het volk groter,... door raten te verlengen naar onder toe. Dat doe je door een BK onder het volk te zetten.
Met een HK erop zetten geven we al een onnatuurlijke ruimte boven het broednest. Maar we laten het broednest intact. En als je een HK op het juiste tijdstip geeft, wordt deze direct in gebruik genomen en vol gedragen met nectar.

Erik, aan jou de keuze.....

Groet,
René

renekant
Berichten:26
Lid geworden op:wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door renekant » za 10 apr 2010, 14:00

Oja Erik,

Om je vraag te beantwoorden. Er zijn geen nadelen aan een BK eronder zetten. Het voordeel wat de imkers zien in een BK erboven plaatsen is: Zij creëren een bewust een onnatuurlijke situatie die de bijen zo snel mogelijk als ze kunnen willen herstellen. Daarom wordt het volk gedwongen de bovenbak zo snel mogelijk in gebruik te nemen. Dat zien de imkers dan als voordeel omdat zij menen dat het volk dan sneller groeit.
Een illusie? Het volk groeit in het voorjaar toch wel zeer snel, ook zonder de bijen voor deze stress volle situatie te zetten.....

Groet,
René

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Bart de Coo » za 10 apr 2010, 15:09

Er bestaat misschien een leuke tussenoplossing. Die wordt beschreven in Der Wochenendimker van Karl Weiss en ook in Handboek bijenhouden van Jan Speelziek. Als je volk op acht ramen broed zit, en niet eerder, en de ramen 1 en 10 zijn voerramen, dan haal je de ramen 2 en 3 en 8 en 9 eruit. Die hang je in de nieuwe bovenbak, recht boven de ramen 4, 5, 6 en 7. De lege ruimte vul je op met waswafels.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Oude Essink » za 10 apr 2010, 16:56

Je moet sowieso geen tweede bak inzetten als de eerste bak niet nagenoeg vol is!

Afbeelding

renekant
Berichten:26
Lid geworden op:wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door renekant » za 10 apr 2010, 17:43

Jammer Bart,

Je hebt het nog steeds niet begrepen.....

Groet,
René

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Jaap v.Popering » za 10 apr 2010, 19:32

renekant schreef:

Het voordeel wat de imkers zien in een BK erboven plaatsen is:


Dat er geen honing tussen de restanten van het wintervoer wordt opgeslagen , en dat ik met enkele weken niet bang hoef te zijn dat er suiker in mijn Honing zit .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten