Volk zonder koningin en broed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
adrievw
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 12:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Volk zonder koningin en broed

Bericht door adrievw » za 08 mei 2010, 20:44

Een volkje zonder koningin en broed , kan ik daar en koningin van een collega , die doppen gaat breken , in laten lopen ???

Groeten Adrie

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Volk zonder koningin en broed

Bericht door de vos roger » za 08 mei 2010, 20:59

Een onbevruchtte koningin in een volk laten lopen lukt meestal niet,en zeker niet als het niet in zwermstemming is en uit een ander volk komt.
Je kan de koningin in een kunstdop steken die je maakt uit was en tussen de raten hangt .Zorg dat er een klein gaatje in de dop is zodat de bijen haar langs daar kunnen voeden en dat de koningin zich dan langzamerhand zelf bevrijdt.Zo heb je nog een kans dat het lukt.
Je kan ook van het bestaande volk een kunstzwerm maken en daar de koningin invoeren in een kooitje.
gr.

roger

adrievw
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 12:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Volk zonder koningin en broed

Bericht door adrievw » za 08 mei 2010, 21:37

de vos roger schreef:
Een onbevruchtte koningin in een volk laten lopen lukt meestal niet,en zeker niet als het niet in zwermstemming is en uit een ander volk komt.
Je kan de koningin in een kunstdop steken die je maakt uit was en tussen de raten hangt .Zorg dat er een klein gaatje in de dop is zodat de bijen haar langs daar kunnen voeden en dat de koningin zich dan langzamerhand zelf bevrijdt.Zo heb je nog een kans dat het lukt.
Je kan ook van het bestaande volk een kunstzwerm maken en daar de koningin invoeren in een kooitje.
gr.

Dank voor de reactie.

We hadden 10 dagen geleden een raam met broed in dat zelfde volkje gehangen ,met de hoop dat ze redcelen aan zouden maken .

Vanmiddag gekeken ,maar er was niets te vinden .

Is er nog een andere mogelijkheid ?

Groeten Adrie

roger

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Volk zonder koningin en broed

Bericht door pim123 » za 08 mei 2010, 21:47

Verenigen met een ander volk, al weet ik niet zeker of dat nu kan ?

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Volk zonder koningin en broed

Bericht door jaap » za 08 mei 2010, 22:53

darren br. volken gaan bij mij op wintersport oftewel ik stop ze in de diepvries, afslaan en verenigen is op dit moment te veel risico.en waarom? het volkje is ernstig ziek. veel mijten en virussen als je er mee door gaat fokken besmet je alle volken op de bijen stal.het is wel hardt voor de bijen maar je beschermt de andere volken voor meer ellende.gr. jaap jager Texel

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Volk zonder koningin en broed

Bericht door pim123 » zo 09 mei 2010, 00:29

Ernstig ziek ? Dat snap ik niet, de koningin is verloren geraakt en er zit dus geen broed meer in, waarom zouden er dan opeens meer mijten en virussen inzitten ?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Volk zonder koningin en broed

Bericht door A.A. Staals » zo 09 mei 2010, 07:49

adrievw schreef:
Een volkje zonder koningin en broed ,


Een volkje zonder broed kan een jonge koningin in zitten, die je niet gezien hebt. Hang er een raam broed in en kijk of ze doppen trekken.
Als ze doppen trekken kun je zowel een jonge koningin als een leggende koningin invoeren. (Het raam broed moet dan wel verwijderd worden).

ad staals

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Volk zonder koningin en broed

Bericht door pieter1 » zo 09 mei 2010, 08:54

A.A. Staals schreef:
adrievw schreef:
Een volkje zonder koningin en broed ,


Een volkje zonder broed kan een jonge koningin in zitten, die je niet gezien hebt. Hang er een raam broed in en kijk of ze doppen trekken.
Als ze doppen trekken kun je zowel een jonge koningin als een leggende koningin invoeren. (Het raam broed moet dan wel verwijderd worden).

ad staals


Ik had het zelf twee weken geleden. Bij de inspectie van een volk geen broed geen eitjes en geen koningin kunnen vinden. Ik was van plan dit volk te verenigen met een volk wat ik op een andere plek heb staan. Van te voren heb ik toch voor de zekerheid een inspectie gedaan, en ja hoor allemaal eitjes en ik heb de koningin zelf ook gezien. Hier is dus sprake geweest van een stille moerwissel.

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Volk zonder koningin en broed

Bericht door zonregeditor » zo 09 mei 2010, 09:48

Je kan volgens mij ook proberen 1 of 2 doppen van die collega uit te snijden en aan een raampje te bevestigen zodat ze daar een dag later zelf uit kunnen lopen.. of een heel (afgeveegd )raam met doppen
(komt ongeveer op hetzelfde neer als Rogers verhaal)
bij mij ging dit al een paar keer prima, maar het waren wel verwante bijen, zustervolken, als je een zwart ras hebt en er kruipt ineens een gele koningin uit dan trappen ze er vast niet in :)

Voorzichtig met de doppen! zeker als je niet weet op welke dag ze gaan
uitlopen( op de 13e dag kunnen ze wel tegen een stootje maar enkele dagen ervoor niet)

groet peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten