Bruidsvlucht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

adrievw
Berichten:44
Lid geworden op:wo 13 jan 2010, 12:07
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bruidsvlucht

Bericht door adrievw » zo 09 mei 2010, 08:57

Goedemorgen

Moet woensdag doppen breken .

Wanneer gaat de nieuwe koningin dan op bruidsvlucht ?

Is de temperatuur niet te laag 12 graden ?

Groet Adrie

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Bruidsvlucht

Bericht door AndreasH » zo 09 mei 2010, 10:10

Duurt nog even voordat ze op bruidsvlucht gaat hoor. Hopelijk is de temperatuur dan wat hoger ondertussen *duimt*

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bruidsvlucht

Bericht door joselito » ma 10 mei 2010, 08:47

adrievw schreef:
Goedemorgen

Moet woensdag doppen breken .

Wanneer gaat de nieuwe koningin dan op bruidsvlucht ?

Is de temperatuur niet te laag 12 graden ?

Groet Adrie


Ze gaat op bruidsvlucht 5 dagen na geboorte als de weersomstandigheden goed zijn rond 4 uur in de namiddag. Niet de temperatuur geeft de doorslag maar de zon.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bruidsvlucht

Bericht door Albert Stoter » ma 10 mei 2010, 10:09

De ideale omstandigheden staan o.a. genoemd op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bruidsvlucht . Ook de wind speelt nog een rol.

De minimale omstandigheden zijn me niet bekend. Het vliegen van de darren lijkt me een van de belangrijkste voorwaarden. Dus eens opletten bij welke temperaturen die vliegen?


(verhip, door die punt direct achter Bruidsvlucht te zetten werkte die link niet, want de imkerpedia-pagina "Bruidsvlucht." bestaat niet; nu met een spatie ertussen werkt die link weer wel).

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bruidsvlucht

Bericht door marcv » ma 10 mei 2010, 14:36

Bij mij is er in één kast een koningin geboren op 30 april. Zaterdag zowel als zondag zag ik darren vliegen. Zeker zondag waren er zonnige periodes, maar zaterdag was er dan weer minder wind.
En er werd beide dagen druk gestertseld op de vliegplank. Ik zag het zwart in, maar er is dus nog hoop...[:)]

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bruidsvlucht

Bericht door lamheuv » ma 10 mei 2010, 21:49

Tot 3 weken na de geboorte kan de bruisvlucht plaats vinden. Dat is de natuur.............er wordt rekening gehouden met slechte weersomstandigheden.
Vorig jaar zagen wij het somber in. Door schraal weer en veel wind, zijn de koninginnen pas na 3 weken gaan leggen.
Een enkele niet (volk verenigd met een ander), van een enkele daar was de koningin darrebroedig.........(ook verenigd)en er waren kasten met eierleggende werksters ...........(opgeheven)......!

De afleggers waren 14 mei gemaakt. 26 Mei zijn de koninginnen geboren. 13 Juni was het zo'n mooie dag, dat ook de darren vlogen. 18 Juni hadden we pas eitjes in de kast............

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten